سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طبق جدیدترین آمارهای منتشره در وزارت صمت؛

صعود قیمت به بازار خودرو بازگشت؟/ نسخه وزیر صمت برای صادرات خودروی ایرانی

سال گذشته خودروسازان داخلی توانستند ۹۰۰ هزار دستگاه تولید کنند و این کاهش عرضه اثرات منفی زیادی در قیمت آن گذاشت.  

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  بازار خودروی کشور به یک میلیون و 200 هزار دستگاه در سال نیاز دارد، اما خودروسازان داخلی توان تولید بیش از یک میلیون خودرو را ندارند. سال گذشته خودروسازان داخلی توانستند 900 هزار دستگاه تولید کنند و این کاهش عرضه اثرات منفی زیادی در قیمت آن گذاشت. 

روز گذشته آمارهای وزارت صمت نیز خبر از کاهش در کلیت تولید خودرو آن هم کاهش ۹.۴ درصدی را اعلام کرد.

با کاهش عرضه توسط خودروسازان داخلی، قیمت خودرو افزایش می یابد و به همین دلیل چند روزی است که شاهد افزایش قیمت ها در بازار خودرو هستیم.

حال نکته جالبی که وجود دارد این است که خودروسازان با وجود اینکه نمی توانند نیاز داخل را تامین کنند، راه صادرات را در پیش گرفته اند.  

سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت چند وقتی است که از برنامه صادراتی خودروسازان می گوید؛ این مقام مسئول ادعا کرده است که برنامه ویژه‌ای را در بحث صادرات شروع کرده‌اند.

به گفته فاطمی امین این وزارت خانه به دنبال این است که به یک توازن ارزی برسیم و پس از آن واردات خودرو می‌تواند انجام شود. علاوه بر این، وزیر صمت اعلام کرده است که خودروسازان باید برنامه صادراتی را در پیش بگیرند. 


بیشتر بخوانید


خودروسازان اکنون در برخی خودروها صادرات دارند!

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با بیان اینکه خودروسازان اکنون در برخی خودروها صادرات دارند، گفت:  صادرات به عراق، سوریه، سنگال، آذربایجان و سوریه و … داریم، اما در این صادرات مشکل برگشت پول را داریم.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه مشکل نقل و انتقال بانکی با کشور‌های دیگر داریم و نیاز است این موانع برداشته شود تا به تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسیم، گفت: اکنون به میزان محدود صادرات خودرو به عراق و آذربایجان و… داریم، ضمن اینکه محدودیت هم در این کار دارد. فرض کنید پول حاصل از صادرات خودرویی که به عراق ارسال می‌شود، با چمدان به ایران می‌آید!

تا سال ۱۴۰۴ اتفاقات زیادی در حوزه خودرو رخ خواهد داد

صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص برنامه صادراتی ارائه شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت و صادرات یک میلیون دستگاه تا سال ۱۴۰۴ بیان داشت: برنامه‌ای در این زمینه با همراهی خودروسازان، قطعه سازان و مجموعه سازان و وزارت صنعت در حال تدوین است که پس از تدوین نهایی جزئیات آن به استحضار عموم خواهد رسید.

فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو با بیان اینکه در خصوص مقاصد صادرات خودرو نمی‌توانیم اطلاع رسانی کنیم، گفت: در بخش خودرو‌های صادراتی هیچ تعهد معوقی در داخل نداریم ضمن اینکه با لحاظ کردن استاندارد‌های صادراتی خودرو‌های تجاری، به زودی صادرات این خودرو‌ها را نیز آغاز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تنوع در محصول و همچنین تولید خودروی تجاری و مسافری امکان عرضه محصولات با خدمات پس از فروش مناسب در ترکمنستان را فراهم کرده است، گفت: با توجه به کیفیت و تنوع محصولات تولیدی ایران خودرو، بازار ترکمنستان از حضور محصولات ایران خودرو استقبال خواهد کرد.

سایت اینترنتی نمایندگی فروش محصولات سایپا در کشور عراق وجود دارد

علی کریمی معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا نیز در خصوص صادرات خودرو، گفت: سایت اینترنتی نمایندگی فروش محصولات سایپا در کشور عراق وجود دارد که با مراجعه به آن و البته دیگر سایت‌های معتبر خرید و فروش خودرو در عراق مشخص می‌شود که خودرو پراید در این کشور به قیمت حدود ۷ هزار دلار (بیشتر از ۱۸۰ میلیون تومان) فروخته می‌شود.

کریمی با بیان اینکه  مبلغ حدود ۷ هزار دلار، قیمت پایه پراید است و تنها محصولی است که به صورت نقدی عرضه می‌شود و شرایط فروش اقساطی ندارد، ادامه داد: تاکنون ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو پراید به بازار عراق صادر شده و در حال حاضر نیز تولید این محصول در سایت اسکندریه عراق به صورت سی. کی. دی (قطعات ارسالی از سایپا) ادامه دارد.

وی افزود: محبوبیت پراید۱۳۱ در بازار عراق به سه دلیل است که مهمترین آن قیمت رقابتی در مقایسه با محصولات دیگر تولیدکنندگان جهانی است.

معاون صادرات سایپا با بیان اینکه مبلغ حدود ۷ هزار دلاری پراید، کمترین قیمت یک خودرو صفر کیلومتر در بازار عراق است، اظهار کرد: دیگر دلایل محبوبیت پراید در عراق «در دسترس» بودن و «ارزان بودن» قطعات یدکی در این کشور است.

کریمی گفت: از آنجا که بیشترین کاربری خودرو پراید در عراق، استفاده در حمل و نقل درون شهری و ناوگان تاکسیرانی است، در دسترس و ارزان بودن خدمات پس از فروش، یک موضوع مهم و پراهمیت برای مالکان و رانندگان به حساب می‌آید.

وی اظهار کرد: درحال حاضر تمام شرکت‌های خودروسازی، محصولات خود را با شرایط اعتباری و اقساطی در بازار عراق عرضه می‌کنند و تنها خودرویی که فروش نقدی دارد، پراید است.

معاون صادرات سایپا با اشاره به برخی اظهارنظر‌های نادرست پیرامون شرایط فروش و استقبال از خودرو پراید در عراق گفت: متاسفانه آنچه که گاه باعث انتشار اخبار کذب و نادرست از شرایط فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا در عراق می‌شود، به دلایلی از جمله مشکل ترجمه، عدم آشنایی با شرایط بازار عراق و مهمتر از همه مقایسه با بازار خودرو در ایران است.

کریمی تشریح کرد: به عنوان مثال محاسبه می‌کنند که یک خودرو با گیربکس اتوماتیک در ایران ۸۰۰ میلیون (۸ برابر پراید) است، در حالی که همان خودرو اتوماتیک در بازار عراق ۱۵ تا ۲۵ هزار دلار قیمت دارد، بعد این دو قیمت را تناسب بسته و کشف قیمت می‌کنند که پراید هم در عراق باید یک هشتم (حدود سه هزار دلار) قیمت داشته باشد!

وی ادامه داد: در عراق کمترین قیمت خودرو با قیمت حدود ۷ هزار دلار به پراید۱۳۱ تعلق دارد؛ بنابراین باید توجه داشت که مناسبات بازار خودرو در ایران و عراق یکسان نیست و مقایسه آن‌ها به اشتباه محاسباتی منجر خواهد شد.

کریمی گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن آشنایی داشت، نحوه محاسبات مرسوم مالی در عراق است، به عنوان مثال اگر با این موضوع آشنا نباشید که عراقی‌ها به صد دلاری «یک ورق» می‌گویند یا اینکه محاسبات دینار را به صورت خلاصه درج می‌کنند، فکر می‌کنید خودرو پراید در وب سایت پر مخاطب «سوق المفتوح» ۷۴۰ دلار قیمت گذاری شده است؛ در حالیکه این خودرو شماره گذاری شده و آماده استفاده ۷۴۰۰ دلار است.

وی افزود: گاه تصاویری منتشر می‌شود از امکانات متفاوت خودرو‌های ایرانی در بازار عراق از جمله اینکه روی خودرو پراید، مالتی مدیا (نمایشگر) نصب شده؛ این امر صحیح است، اما باید توجه داشت که این امکانات به درخواست مشتری روی خودرو نصب شده و همان مالتی مدیا ۲۵۰ دلار به قیمت خودرو اضافه خواهد کرد.

درست است که صادرات یکی از مقوله‌های بسیار مهمی است که خودروسازان باید آن را دنبال کنند، اما سوالی که اکنون پیش می آید با توجه به اینکه اولویت خودروسازان باید تامین نیاز داخلی باشد، چرا خودرو را صادر کنند؟

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۴
در انتظار بررسی: ۰
علی
۰۰:۴۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
ایران‌خودرو و سایپا شدن بهترین روش برا خالی کردن جیب مردم و بهترین منبه درآمد واسه دولت، دلیلی وجود نداره واردات آزاد بشه، چون اگه آزاد بشه محصولاتشون قابل رقابت نیست باید درش رو گل بگیرن
علیرضا
۱۳:۰۳ ۱۷ آبان ۱۴۰۰
سلام. این قیمت، واقعی است.
ناشناس
۰۱:۳۷ ۱۷ آبان ۱۴۰۰
ب نظر شما چرا با عوض شدن دولت ها و وزیران صنعت و معدن و مسئولان دولتی ک مربوط ب مثلا صنعت خودرو سازی هستند هیچ اتفاق خاصی توی مثلا صنعت خودرو سازی چه از لحاظ کیفیت و کمیت و دیگر مسائل خودرو سازی رخ نمیده؟!پراید و پژو تا بوده همین بوده فقط ی زه بعنوان آپشن بهشون اضافه میشه!قیمت ها هم که الی ماشاالله و نصرالله!چرا نمذارید مردم لااقل ی خودروی خوب و باکیفیت سوار بشن!چرا میترسید تعرفه واردات رو کم و واردات خودرو رو آزاد کنید؟؟!*چرا ملت سوار پراید بشن(البته اگه با این قیمتها بتونن بخرن)و خودتون و آقا زاده هاتون سوار ماشین ساخت بلا کفر میشید!ما ملت چه گناهی کردیم!ما هم انسانیم و مثلا سایر کشور ها آرزوهایی داریم!شما نمیتونید و نخواهید توانست ماشین خوب و با کیفیت تولید کنید بفهمین!ظلم پا پرجا نمیمونه
ناشناس
۲۳:۴۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
همه مدیرها رو اخراج کنید چهارتا مدیر تحصیل کرده شده خارجی استخدام کنید مگه آمریکا بین مدیران دانشمتدش فرق میذاره اهل کجای جهان باشن شما میذارید برای همین همیشه درجا میزنیم
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
آقای رئیسی ما خیلی دلگرم بودیم به شما ودولت شما خیلی امید داشتیم خیلی گفتیم دولتتون فرق داره با بقیه ....ولی چه بگم که روز بروز داره وضع بدتر میشه دلسردیم از شما و دولت شما دلسردیم از زندگی بخدا خسته شدیم از درون مردیم
ناشناس
۲۲:۰۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
بله
ناشناس
۲۱:۴۷ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
این چه قانونی هست اگر شرکت صادرات خودرو داره چرا شرکت هنوز زیان ده هست چرا سهامداراش این همه تو ضرر هست چرا شفاف سازی وجود ندار هیچ چیز این فروشها معلوم نیست دلارش کجا میره که اخرش شرکت زیان رو نشو میده یکی بیاد جواب سهمدارها رو بده بسه دیگه
وحید
۲۱:۲۲ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
خدا لعنت کنه باعث گرانی رو خدا کمک کنه کسی نیست نظارت کنه چرا اینقدر گران
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
بلاخره نفرین این همه مردم زندگی یکی یکیه این دلال های خودرو سازوفروشو میگیره
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
هر چه زحمت می کشیم در کشور به بهانه های مختلف از جیبمان در می‌آورند مثلاً مالیات مراجع چرا سکوت کردید بگویید پول زور حرام است
مرتضی
۱۹:۴۵ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
وزیر صمت ایرانخوردرو هرکی که باعث این گرونی میشه شما بازار داخل رو نمتونید تامین کنید حالا میخواد صادرات کنید چرا واردات رو ازاد نمیکنید که مردم از دست این دوتا گرگ ایرانخودرو سایپا راحت بشن
وطنم ایران
۱۸:۳۴ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
یک بار هم شده بگیم « بلد نیستیم » ....... تنها راه حل، حذف سودجویی از بازار خودرو است و این محقق نمیشود مگر با خصوصی سازی صحیح این دو شرکت خودروساز و دادن مجوز به افراد برای ساخت کارخانه های جدید خودروسازی
ا
۱۸:۳۴ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
آقای وزیر محترم صمت مراقب باش مثل بعضی مدیران اسبق نشی که هر وعده ای اقتصادی که می دادند اثرش در سفره مردم برعکس بود.
فعلا قول دادی که خودرو ارزون بشه و جوهر حرفت خشک نشده قیمت در بازار افزایش یافت!
احسنت! منتظر قول بعدی هستیم.
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
روحانی کجایی
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
فعلا که همینجور داره میره بالا
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
وقتی نمیتونید کنترل کنید قیمت رو وارد کنید ملت چه گناهی کردن.
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
کاهش قیمت خودرو با امید خودرو سازان داخلی یک خیال واهی است زمانی که قرعه کشی خودرو داریم که البته کاملا بر وفق مراد خودرو ساز است نتیجه ، گرانی و چپاول مردم است تنها راه واردات خودرو است تا این خودرو سازان کمی به زحمت بیافتند .
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
دولت تحول وزیر جدید کو شعار حرف زدی که جلوی گرانی حر ج مرج را در خودرو می گیریم وضع که پنچاه درصد گرانتر شد خجالت بکشید بی عدالتی تا که چرا از راند خواران خودروساز دلالها غارت کران حمایت می کنید در کشور را باز کنید تا این خودروها ی داخلی دویست درصد سقوط نکرد بس کنید
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
مدیران ارشددولت معاون محترم اول بخدا قسم تا زمانی که اجازه واردات خودرو ندهید خودرو از دست دلالان خارج نمیشود این بازار سیاه شده منبع درآمدخیلی افراد که رابطه دارند و سود هنگفتی میبرندبخدا من کارمند سه سال است هر دوره ثبت نام میکنم اما موفق به خرید یک خودرو نشدم حتی اسم من هم در نیامد
محمد
۱۳:۵۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
بابا دیگه بسته ارزومون شده پراید بعد سن سی الگی
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
دروغ نگید قیمت ها مناسب و ماشین هم در بازازر و هم کارخانه موجوده من با حقوق زیر 5 تومان ماشین دارم
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
همه جای دنيا وقتی چیزی رو نمی خرن قیمتش میاد پایین، اینجا بر عکسه!
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
ماشین وارد کنید
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
افرین خودرو صادر کنید و برای داخل کشور خودرو وارد کنید به این می گویند اقتصاد متحول نه اینکه انحصار کردید و مردم گرفتار این دو خودرو سازکاه گزار کردید.
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
باید با چراغ دنبال روحانی بگردیم
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
همیشه سرکارمون میزارن از سال بعد از فلان سال اوضاع فلان چیز خوب میشه ولی هر روز بدتر از دیروز و حیف از عمرمون که رفت.
milad
۱۱:۵۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
باشگاه خبرنگاران جوان: شما حداقل انصاف داشته باشين و مطالب چرت و پرت چاپ نكنيد.
كدوم صادرات؟؟؟ داريم بهشون مفتي ماشين ميديم. ايكاش بجاي اين همه هواداري از اين كشورها فكر مردم خودمون بوديم كه جوانان ما داشتن ماشين شده براشون آرزو
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
شما برای ایرانیان فقط تورم و پرونده سازی و زندان و کشتن و خوب بلدید خدا ازتون نگذره که پول و پس اتداز ملت رو نابود کردید
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
شما برای ایرانیان فقط تورم و پرونده سازی و زندان و کشتن و خوب بلدید خدا ازتون نگذره که پول و پس اتداز ملت رو نابود کردید
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
چرا انقلاب کردیم که امروز پراید لایق ملت ۲۰۰ میلیونی سوار شید
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
از قرار معلوم جمعیت عراق رو به افزایش برای همین برای کم کردن جمعیت از ایران راه کار خواستن که ایران هم بهترین راه که پراید هست پیشنهاد داده
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
ریسسی کجایی پس خیلی فتوا میدادی الان یه مملکت دستته چرا کاری نمیکنی تازه خودرو قیمتش رفته بالا در دوران رایاست جمهوری خودتون پس نتیجه میگیریم همه شو باز هستند فقط به نفع خودشون وسلام دم از پیغمبر قران خدا نزنید مسلمانان وانسانهای واقعی همون اروپا امریکاست بهترین خودرو وامکانات در اختیار مردمشان میگذارند فقط از اون قرانی که تو داشبورد خودروهای سایپا و ایران خودرو میذارید خجالت بکشید تا کی دروغ نیرنگ بدبختی نداری قسط وام
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
با یک خبر بازار بورس سراسر قرمز شد بعد میگن دولت دزد نیست مردم تا میاد به بازار اعتماد کنه با یک خبر بی موقع بازار را منفی میکنه
Amoo
۱۰:۴۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
صادرات؟! عراق خودرو های ایرانی رو به علت کیفیت پایین برگشت زد....اگه چند سال گذشته هم به عراق صادرات داشتید چون جنگ بود داعش از ماشین ایرانی واسه بمب گذاری استفاده میکرد.
سعید
۱۰:۴۷ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
لامعصب بیسواداول حقوق کارگر ایرانی باکارگرعراقی مقایسه کن ببین ی کارگر عراقی با حقوق چند ماهش میتونه ماشین بخره و کارگر ایرانی چطور
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
چشم مسئولین انقلابی روشن
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
اکثر مدیران ایران خودرو وسایپا سفارشی مقامات هستند و از فن روز خودروسازی و صنعت دانشی ندارن تعداد نیروهای اداری و ستادی و تبلیغاتی و فرهنگی ایران خودرو وسایپا زیاده و هزینه های تولید رو بالا برده وباعث شده تا قیمت تمام شده خودرو بالابره البته باید گفت تحریم هم هزینه های تولید روبالا برده مواد اولیه و قطعات وارداتی گران به دست تولید کننده میرسه
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
خواهشمند یم این نظراتی که کاربران می فرسن دردید مسولین قرار دهید اینها تهمت افطرا نیست به خدا واقعیت زندگی مردم است خصوصان اقشار ضعیف
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
تورابه.خدابی.خیال.تمام.کشورهاازشاسی.بلندوتویتااستفاده.می.کنند.بجزبدبخت.وبیچاره.های.ایران.
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
پراید = خودرو ملی
مرتضی
۱۰:۲۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
اون کشوری که قرار این خودروها رو دریافت کنه چقدر داغونه صادرات خودرو دروغ 13
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
خراب بشه شرکت ایران خودرو وسایپا باید به بهانه صادرات بدنش کشور های عربی بعد بعد التماس کنند برای پولش مسولین خائن بی کفایت
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
نمیدونم چرا yjc هیچ وقت نظر منو تایید نمیکنه(خداوکیل دولت الان در مورد صنعت کلان خودرو داره چیکار میکنه شد، سه ماه ، یه پیام دارم واسه دولت عزیز ، اگه مثل بقیه هستید حداقل دروغ نگین)
رب گوجه
۱۰:۰۲ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
دروغ است فقط من گران شدم و ۸۰۰ گرمی ام ۴۳ تا ۴۸ هزار تومان شد بازار خودرو راکد است و هیچ مشتری غیر از چند صد هزار نفر نداره
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
مگر قیمت این لگن ها کاهشی بود؟! که الان صعودی شده!!!
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
من یه جوون ایرانی ام چند ساله دارم کار می کنم نمی تونم یک ماشین بگیرم همش تا پولم جمع میشه خودرو گرون میشه سهم من از این همه خودرو یک پراید هم نیست
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
بابا توروخدا برین دوتا مدیر از چین بیارین همه چی رو درست کنن بدن دستتون
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
تا حالا کدوم یکی از این مسئولان حرف زدی اجرا شده که این دومیش باشه
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
چه تیتر خنده داری!((صادرات خودروی ایرانی))?!
با قیمت صفر چه دلار چه ریال چه درهم چه دینار چه لیر چه روبل چه ین چه ....به هر اسقاطی و اوراقی جهان!
کی اینها رو می خره وقتی خودروسازهای امریکا و المان و ایتالیا و فرانسه و روسیه و ژاپن و کره و چین و...هستن تازه در کشورهای دیگه هم کارخانه احداث کردن و...
چرا از این شوخی ها با ما می کنید?!
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
دوست عزیز تا تو بازار آشغال هست خریداران آشغال هم همیشه هستند.
مهدی
۰۸:۵۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
لعنت برمسببین افزایش قیمت خودرو
زهرا اسدی
۰۸:۳۷ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
کاش یه مسئول مرد پیدا بشه. بازا خودرو رو درست کنه. یا حقوق دریافتی مردم و ببره بالا. تا بتونیم خودرو بخریم. پراید آرزو شد
ناشناس
۰۱:۴۸ ۱۷ آبان ۱۴۰۰
کاش!الان 40ساله ک یک مرد (رئیس جمهور-وزیر و ...)پیدا نمیشه که فکری اساسی برای مشکل خودرو کنه که اگه پیدا میشد مردم ایران در طول تاریخ ب نیکی ازش یاد میکردن مثل امیر کبیر و ...,الان هم تمام ارکان نظام(دولت و مجلس ووو)دست مردان به ظاهر انقلابیه ولی فقط حررررف میزنن!کجایی روحانی برگرد که کاری از دست ابراهیم بر نمیاد!