سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افشای پیام‌ مکرون به نخست وزیر استرالیا پیش از لغو قرارداد زیردریایی

پس از ادعای رئیس جمهور فرانسه مبنی بر بی‌اطلاعی از لغو قرارداد زیردریایی از سوی استرالیا، پیامی از او افشا شده که معادلات را تغییر می‌دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه‌های استرالیایی امروز (سه‌شنبه) پیامی را افشا کردند که ۱۴ سپتامبر از سوی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا ارسال شده است.

به نظر می‌رسد پس از ادعای فرانسه مبنی بر بی‌اطلاعی از برهم زدن قرارداد زیردریایی، استرالیا  چنین پیامی را منتشر کرده است.

طبق گفته‌های یک منبع نزدیک که پیام‌ها را خوانده است، ۱۴ سپتامبر، دو روز پیش از برهم زدن قرارداد زیردریایی میان فرانسه و استرالیا، وقتی موریسون تلاش کرد با مکرون درباره لغو قرارداد تماس بگیرد، مکرون چنین پیامی ارسال کرده است: «برای جاه طلبی‌های مشترک درباره زیردریایی‌هایمان، باید منتظر خبر‌های خوب یا خبر‌های بد باشم؟»

 پاسخ موریسون به این پیام هنوز افشا نشده است و به خاطر حساسیت موضوع، این منبع نخواست که نامش فاش شود.

ماه سپتامبر، استرالیا قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری خود با فرانسه را لغو کرده و به جای آن قراردادی موسوم به «آکوس» را با آمریکا و انگلیس امضا کرد. طی این قرارداد، استرالیا حداقل ۱۲ زیردریایی هسته‌ای را از این دو کشور خریداری خواهد کرد.

اقدام استرالیا در لغو قرارداد خرید زیردریایی از فرانسه منجر به تنش بزرگی در روابط دو طرفه شد. پس از لغو قرارداد مکرون اعلام کرد که استرالیا به آن‌ها دروغ گفته و خیانت کرده است. همچنین ادعا کرد که از لغو احتمالی این قرارداد چند میلیارد دلاری بی اطلاع بوده است و روز اعلام عمومی از چنین رخدادی آگاه شده است.

گفتنی است که اتحادیه اروپا در راستای حمایت از فرانسه، این ماه مذاکرات تجارت آزاد با استرالیا را دو بار به تعویق انداخته است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.