سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

گلایه کارگردان تئاتر از کمبود جشنواره تخصصی تئاتر خیابانی

بحرینی کارگردان نمایش، تئاتر خیابانی را در دسترس‌ترین نوع هنر نمایشی دانست که به قدرت زیاد آن در تاثیرگذاری بر مخاطب بی‌توجهی می‌شود.

فاطمه بحرینی کارگردان نمایش "دریا زمین ماهی هاست"، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضوع این نمایش گفت: این نمایش محصول گروه نمایشی عروسک‌های غول پیکر خارَک به کارگردانی خودم است که پس از راه یابی به جشنواره بین‌المللی عروسکی تهران مبارک موفق شد این بار در جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در بخش جشنواره‌ها و دیگر گونه‌های اجرایی حضور یابد و بار دیگر در عرصه بین المللی رقابت‌های نمایشی عرض اندام نماید.

وی افزود: رویکرد نمایش " دریا زمین ماهی هاست " توسعه پایدار و حفظ محیط زیست با استفاده از آوا‌ها و نوا‌های جنوبی به زبان قصه و نمایش به مدد عروسک‌های غول پیکر است. طراحی و ایده پردازی این نمایش توسط نویسنده آن شراره طیار انجام شد که از نظر وی باید این طراحی استفاده از بطری‌ها و زباله‌ها و عروسک‌های بازیافتی انجام می‌شد. شعار این نمایش این است که زمین تنها متعلق به ما انسان‌ها نیست و به تمامی موجودات زنده کره زمین تعلق دارد.

این هنرمند درباره حضور در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان توضیح داد: حضور ما در این جشنواره با حمایت سازمان منطقه آزاد اروند صورت پذیرفت و امید است که حمایت‌های مالی و معنوی از گرو‌های هنری، فرهنگی ادامه داشته باشد که رشد و تعالی یک جامعه در گرو رشد و تعالی هنر آن جامعه است.

بحرینی از مشکلات اساسی در حوزه تئاتر خیابانی گفت: عدم برگزاری ورکشاپ‌های تخصصی تئاتر خیابانی، نبود منابع قابل دسترس برای مطالعه، کمبود تعداد جشنوار‌های تخصصی و ویژه خیابانی مثل جشنواره مریوان از جمله مهم‌ترین مشکلات تئاتر خیابانی است. 

وی درباره مزایای تئاتر خیابانی گفت: تئاتر خیابانی برعکس تئاتر صحنه‌ای که منحصر به قشر خاصی است که توان خرید بلیط دارند، مخاطب خاص ندارد و تمامی اقشار جامعه را در بر می‌گیرد و قابلیت فرهنگ سازی آن بسیار بالاست. تئاتر خیابانی فرهنگ و هنر را از پشت در‌های بسته به بطن جامعه می‌آورد و باعث فرهنگ سازی می‌شود.

بحرینی در ادامه افزود: در دسترس‌ترین نوع نمایش است که قابلیت زیادی برای آموزش مفاهیم مختلف دارد. تئاتر خیابانی مردمی است و می‌تواند در بحث آموزش رسالت خودش را به انجام برساند. در تئاتر خیابانی دیوار چهارمی وجود ندارد، تاثیر گذاری بیشتری وجود دارد و ارتباط تنگاتنگی بین مخاطب و بازیگر برعکس تئاتر صحنه‌ای وجود دارد.

این شرکت کننده در تئاتر خیابانی مریوان درباره این جشنواره بین المللی توضیح داد: جشنواره مریوان، بزرگترین جشنواره تئاتر خیابانی ایرانی است که هر سال برگزار می‌شود. مردمانی دارد که بشدت به نمایش علاقه‌مند هستند، اما‌ ای کاش کار‌ها همانند سال‌های گذشته از کیفیت بالایی برخوردار بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.