سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تنش آبی تهدید روستائیان کرمانشاهی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: ۷۰ هزار نفر از جمعیت روستائیان کرمانشاه به دلیل خشکسالی‌های اخیر با تنش آبی مواجهند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، علیرضا کاکاوند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به آخرین وضعیت آب روستا‌های استان کرمانشاه، گفت : عمده منابع تامین آب روستایی ما چشمه و چاه است که متاسفانه بواسطه خشکسالی بی سابقه کشور به شدت با کاهش دبی مواجه شدند.

او با اشاره به کاهش ۱۸۰ میلیمتری نزولات جوی استان در سال آبی گذشته، گفت : این شرایط باعث شد بخش عظیمی از چشمه‌ها یعنی حدود ۷۰ درصد آن‌ها یا به طور کامل خشک و یا با کاهش آبدهی شدیدی مواجه شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از مواجه ۷۰ هزار نفر از جمعیت روستاییان استان با تنش آبی خبر داد.

کاکاوند از مواردی که مشکلات آب روستا‌ها را دو چندان می‌کند یاد کرد و استفاده از آب آشامیدنی برای مصارف غیرشرب از جمله آبیاری مزارع و باغات را از مهمترین آن‌ها دانست.

او افزود: انشعابات غیرمجاز توزیع آب در روستا‌ها را با چالش مواجه کرده است.

او با اشاره به پایدار نبودن منابع تامین آب شرب استان گفت: بیش از ۹۵ درصد منابع تامین آب شرب روستا‌های استان چاه و چشمه‌ها است که به دلایل مختلف مانند خشکسالی یا به طور کامل خشک خواهند شد و یا به شدت با افت آبدهی مواجه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در خیلی از روستا‌ها در حوزه تامین آب شرب مشکلی نداریم، ادامه داد: عمده مشکل در بخش توزیع است.

کاکاوند از وضعیت روستا‌های تحت پوشش آب و فاضلاب استان یاد کرد و ادامه داد: در استان کرمانشاه ۲۶۰۰ روستا وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۹۰۰ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب هستند.

او افزود: نزدیک به ۷۰۰ روستا در سطح استان هم اکنون تحت پوشش خدمات شرکت آبفا نیستند که برنامه آبرسانی به ۴۶۰ روستا از این تعداد برای سال مالی ۱۴۰۰ در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه عملیات اجرایی آبرسانی به ۲۰۰ روستای آن آغاز شده، گفت: تا دهه مبارک فجر امسال به بیش از ۱۰۰ روستا آبرسانی خواهد شد.

کاکاوند از بهبود اعتبارات آب روستایی هم یاد کرد و گفت: پارسال کل اعتبارات آب و فاضلاب شهر و روستا در استان کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان بود که با پیگیری‌هایی که انجام شد خوشبختانه اعتبارات حوزه آب و فاضلاب جهش خوبی پیدا کرد، به نحوی که امسال در حوزه آب روستایی تا به امروز حدود ۷۷۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده و ۵۰ درصد آن تخصیص یافته است .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.