سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فروتن مطرح کرد؛

چرایی مشخص نبودن تابلو و آدرس خانه امن در فارس

معاون بهزیستی فارس گفت: با هدف کمک به افراد آسیب دیده، یک خانه امن در فارس ایجاد شده است، اما نشانی این مکان موضوعی نیست که عمومیت داشته باشد و برای ایمنی و حفظ بنیان خانواده، از نصب تابلو هم پرهیز شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، معصومه فروتن معاون امور اجتماعی بهزیستی استان فارس در نشست خبری مجازی با تاکید براینکه آسیب اجتماعی، موضوعی مختص یک طبقه یا قشر از جامعه نیست و مرفه و غیرمرفه نمی‌شناسد، میزان بروز و نمود این آسیب‌ها در طبقات فرودست را به دلایلی، بیشتر دانست.

او افزود: آسیب‌های اجتماعی در طبقات بالای جامعه هم بروز و ظهور داشته و دارد، اما افراد در این طبقه به دلیل تمکن و توانایی اقتصادی و مالی و ... آسیب‌ها را کمتر بروز و نمود می‌دهند، اما همان آسیب در طبقات پائین به دلیل مشکلات اقتصادی نمود و بروز داشته و دیده می‌شود.

فروتن با بیان اینکه بهزیستی اصل و اساس کار را در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی، حفظ بنیان خانواده قرار داده است، گفت: در عین حال با هدف کمک به افراد آسیب دیده، یک خانه امن در فارس ایجاد شده است، اما نشانی این مکان موضوعی نیست که عمومیت داشته باشد و برای ایمنی و حفظ بنیان خانواده، از نصب تابلو هم پرهیز شده است.

این مقام مسئول در بهزیستی فارس بیان کرد: مشاجره و اختلاف امکان دارد بین همه خانواده‌ها به وجود آید؛ اگر افراد احساس کنند با کوچکترین دعوا و مشاجره می‌توان خانه را ترک کرد و به مراکز و خانه‌های امن وارد شد، بنیان خانواده متزلزل می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس ادامه داد: در برخی مواقع، اگر زنان به دلایل مختلف احساس خطر جانی کنند، باید مکانی امن و ایمن برای پناه دادن به آنان باشد، اینکه مردی به واسطه اعتیاد و مصرف موادمخدر، جان همسر و فرزندش را با مخاطره مواجه کند، زن این امکان را خواهد داشت که خود و فرزند یا فرزندانش را در خانه امن به دور از آسیب نگه دارد.

فروتن گفت: در فارس یک خانه سلامت شبانه‌روزی وجود دارد و در کنار آن یک مرکز روزانه نیز راه‌اندازی و فعال شده است تا خدمات حمایتی را به دختران در معرض آسیب اجتماعی، ارائه دهد.

او در پاسخ به این سئوال که چه آموزش‌هایی به افرادی که به دلیل خشونت یا تهدید وارد این مراکز می‌شوند ارائه می‌شود؟ گفت: افرادی که به این مراکز مراجعه می‌کنند، مهارت‌های زندگی و خود مراقبتی را در مراکز شبانه و روزانه فرا خواهند گرفت.

معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس اضافه کرد: در دو سال گذشته طرحی برای مرتکبین خشونت نیز اجرایی و آموزش‌های کنترل خشم و استرس به آن‌ها ارائه شد.

او خاطرنشان کرد: بعضی از مشاجرات خانوادگی که منجر به افکار خودکشی می‌شود ممکن است ریشه اقتصادی داشته باشند و البته نباید فراموش کرد که ریشه بسیاری از مسائل در خانواده‌ها اقتصادی است به ویژه در شرایط کنونی.

فروتن همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا اورژانس اجتماعی جایگاه خود را بین گروه هدف پیدا کرده است؟ گفت: به طور مرتب آمار ورودی و تماس‌های ما با اورژانس اجتماعی در حال افزایش است و این اعتماد مردم را می‌رساند.

او در خصوص ساماندهی کودکان کار نیز بیان کرد: یکسری کودکان داریم که در کارگاه‌ها کار می‌کنند و از دید ما و مردم پنهان است و باید اداره کل تعاوت آمار آن‌ها را استخراج و برای آن برنامه‌ریزی کند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس خاطرنشان کرد که در شش ماهه اول امسال ۳۶۴ کودک کار و خیابانی وارد مراکز روزانه و شبانه بهزیستی استان شده‌اند.

فروتن همچنین در خصوص اشتغال زنان سرپرست خانواده نیز گفت: طرحی تحت عنوان آماده سازی شغلی برای زنان سرپرست خانوار در سطح استان با توجه به توانمندی و علایق بانوان با همکاری اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان تهیه شده و در حال اجراست.

او با بیان اینکه این معاونت در قالب چند دفتر فعالیت خود را ارائه می‌دهد که از جمله آن‌ها دفتر امور توانمندی زنان خانواده مربوط به زنان بی سرپرست یا بد سرپرست و مطلقه است، گفت: همچنبن در این دفتر رسیدگی به امور دانشجویان، دانش آموزان، مسکن، درمان و اشتغال زنان تحت پوشش نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس، از دیگر فعالیت‌های این معاونت را دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی، دفتر اورژانس اجتماعی و امور دفتر کودک و نوجوانان اعلام کرد.

کارشناس مسئول دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی فارس نیز در این نشست بیان کرد: برای زنان آسیب دیده اجتماعی خانه‌های تلاش راه‌اندازی شده و پس از پذیرش اولیه توسط اورژانس اجتماعی در صورتی که نیاز به خدمت اقامتی و یا خدمات بلندمدت داشته باشند، به خانه‌های تلاش ارجاع داده می‌شوند.

مینا شهرسبزی گفت: این افراد عموما زنانی هستند که درگیر روابط جنسی شده‌اند.

شهرسبزی ادامه داد: همچنین از سوی این دفتر برای کودکان کار و خیابانی نیز خدمات روزانه و نگهداری موقت ارائه می‌شود. بدین ترتیب که برای ساماندهی کودکان کار و خیابانی فاقد سرپرست دو مرکز در شیراز راه‌اندازی شده که یکی برای رده سنی تا ۱۲ سال و دیگری برای سنین ۱۲ تا ۱۸ است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناهیدایمانی
۱۷:۵۷ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
باید به کجا مراجعه کنیم برا حمایت شدن
ناهیدایمانی
۱۷:۵۷ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
باید به کجا مراجعه کنیم برا حمایت شدن
ابریشمی
۱۹:۱۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
زنی هستم ۵۲ ساله
که بعد از طلاق همه چیزم را ازدست داده ام . جایی هست تا آنجا بی دردسر زندگی کنم؟همه کار هم بلدم خواهش میکنم جوابم را بدین