سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روی‌گردانی غرب از بن‌سلمان؛ دلیل شرکت نکردن او در نشست گروه ۲۰

منبعی سعودی افشا کرد عدم تمایل سران گروه ۲۰ برای دیدار با بن‌سلمان باعث شد ولیعهد عربستان در واپسین دقایق از شرکت در نشست این گروه منصرف شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سعودی لیکس، منابع آگاه سعودی به وب‌سایت سعودی لیکس اطلاع دادند که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی علیرغم اینکه نامش در لیست حاضران در نشست‌ها بود، در آخرین لحظه تصمیم گرفت به اجلاس تغییرات آب‌ و هوایی در گلاسکو و نشست گروه ۲۰ در رم نرود چراکه سران این اجلاس از دیدار با او در حاشیه این نشست امتناع کردند. بن سلمان نیز برای اولین بار پس از سال‌ها در اجلاس بین المللی گروه ۲۰ غایب بود.

بر اساس گزارش سعودی لیکس این اتفاق نشان‌دهنده شدت فزاینده انزوای بین‌المللی‌ است که بن سلمان با آن مواجه شده و غرب به تبعیت از «جو بایدن» رئیس‌ جمهور آمریکا حتی از دیدار با ولیعهد عربستان امتناع می‌کند. یک مقام ارشد آمریکایی سه شنبه گذشته تایید کرد که بایدن قصد ندارد با محمد بن سلمان در حاشیه نشست تغییرات آب‌ و هوایی دیدار کند.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در پاسخ به سوالی مبنی به که آیا بایدن درباره افزایش تولید نفت در اجلاس گروه بیست با محمد بن سلمان صحبت خواهد کرد یا نه گفت: «من چیزی برای اعلام درباره نشست احتمالی ندارم. ما حتی نمی‌دانیم چه کسی نماینده عربستان سعودی در این رویداد خواهد بود. ببینیم در روز‌های آینده چه اتفاقی می‌افتد.»

با روی کار آمدن جو بایدن و خارج شدن دونالد ترامپ از صحنه سیاسی آمریکا بعد از چهار سال، رابطه واشنگتن و ریاض دچار تحولاتی شد و آمریکا در دوران قدرت دموکرات‌ها ناچار به بازتنظیم رابطه خود با آل سعود آن هم برای ترمیم وجهه بین‌المللی خود در موضوعات حقوق بشری شد.

اولین موضوعی که حتی پیش از روی کار آمدن بایدن از سوی سناتور‌های دموکرات مطرح شد، تحت فشار قرار دادن آل سعود بابت قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی بود. بی اعتنایی دولت ترامپ به این فاجعه تروریستی انتقادات فراوانی را از داخل آمریکا در پی داشت و صورت واقعی این کشور را عیان کرد.

پرونده دیگری که موج جدیدی از تنش‌ها را در روابط دو کشور ایجاد کرد، تهدید چندباره بایدن به افشای تمام اسناد محرمانه مربوط به حوادث یازده سپتامبر، آن هم تحت فشار افکار عمومی بود. گفته می‌شد که اسناد مخفی وزارت دادگستری، نقش مستقیم عربستان در حادثه برج‌های دوقلوی منهتن را به صورت صریح فاش می‌کند.

حالا پس از روی کار آمدن بایدن، عربستان هم مجبور به تغییر رویکرد در منطقه و اتخاذ سیاست‌های محتاطانه شده است. ریاض پس از چندین سال محاصره بی نتیجه قطر از این اقدام منصرف شد. علاوه بر این زمزمه‌ها برای آتش بس در یمن را نیز بر زبان‌ها انداخت و از همه مهمتر مواضع لجوجانه خود در قبال ایران را کنار گذاشت و به میز مذاکره بازگشت. به نظر می‌رسد حمایت آمریکا از «محمد بن‌سلمان» همچون برخی دیگر از جاه طلبان تندروی منطقه، محدوده زمانی مشخصی دارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۰۹ ۱۰ آبان ۱۴۰۰
حاکمان پست عربستان بسبب کارنامه کثیف آدمکشی شان،بعدازاین دیگر نه درغرب جا دارند و نه درشرق. سرنوشت شان هم کپی عین صدام و مبارک وقذافی خواهدبود.میگی نه!!! فیلم راتاآخربنشین نگاه کن.
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۹ آبان ۱۴۰۰
همش نقشه... است!!!!!!!!!

برای نفوذ..........................................................
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۹ آبان ۱۴۰۰
مثل اینکه مذاکره عربستان با ما به مذاق 20 خوش نیومده
ناشناس
۱۸:۰۹ ۰۹ آبان ۱۴۰۰
پس بهترین فرصته با عربستان رابطه برقرار کنیم و باید با حمایت از بن سلمان اونو جذبش کنیم