سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز فصل جدید کاوش باستان‌شناسی تپه هگمتانه

مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه از آغاز بیست و سومین فصل عملیات باستان‌شناسی هگمتانه با موضوع نجات بخشی حصار و برج و بارو‌های هگمتانه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، حسن سلطانی مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه گفت: این فصل از کاوش به سرپرستی دکتر رضا نظری ارشد و نظارت استانی سیدجلیل رحمانی از باستان‌شناسان استان، در محوطه تاریخی هگمتانه انجام می‌شود.

او تصریح کرد: هدف این فصل از اقدامات باستان‌شناسی، پیگردی آثار مکشوفه چهار دهه گذشته و آغاز عملیات حفاظت اضطراری آثار مکشوفه در برابر عوامل جوی همسو با مصوبات شورای فنی میراث‌فرهنگی و شورای راهبردی هگمتانه است.

مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه گفت: کاوش با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی وزارتخانه انجام شده که در راستای ساماندهی و حفاظت برج و بارو و آثار چهار دهه گذشته است.

حسن سلطانی افزود: این کاوش ۳۰ روز توسط پنج باستان‌شناس انجام خواهد شد که اقدامات پیشگیری و حفاظت اضطراری در زمان بارش نزولات آسمانی است و این کاوش در راستای تکمیل عملیات حفاظت و مراقبت آثار مکشوفه در بنای خشتی است.

او بیان کرد: هم اکنون برج ضلع شرقی هگمتانه با ارتفاع ۱۲ متر با روش خشکه چینی و خشت خام و سازه‌های چوبی با قابلیت بازگشت پذیری منطبق با اصول مرمتی یونسکو در شهریورماه به اتمام رسیده و قابل رویت در جداره شرقی هگمتانه برای بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام/ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.