سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز کوچ عشایر به منطقه گرمسیری خنج

کوچ هزاران خانوار عشایر از ایل قشقایی به شهرستان گرمسیری خنج در جنوب استان فارس آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  عشایر ایل قشقایی از سرحدات شمال فارس و استان های چهار محال و بختیاری و اصفهان به شهرستان گرمسیری خنج و دیگر مناطق گرمسیری جنوب فارس کوچ و سیاه چادرهای خود را در مناطق گرمسیری برپا می کنند.

حسن عراض مسئول اداره امور عشایر شهرستان خنج گفت: شهر خنج با ۸۰۰ هزار هکتار مرتع همه ساله در چنین ایامی پذیرای بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ خانوار از طوایف و تیره‌های  ایکدر، بور بور، بکر ، بهمن بیگلو ، کلاه سیاه خان، احمدی سارویی، محمد زمانلو، قادرلو، کرش رحیمی، عرب سارویی، میچک قزلو ، سهراب خانلو، طیبی مهترخانه ایل قشقایی است که  با ۴۰۰ هزار راس دام به این شهرستان کوچ می کنند و فصول پاییز و زمستان را در خنج می‌گذرانند و تا فصل بهار در شهرستان خنج به سر می برند.

او بیان کرد: عشایر نقش بزرگی در تولید گوشت قرمز وفرآورده های لبنی ودامی وصنایع دستی دارند که خشکسالی های چند سال اخیر تاب وتوان عشایر را گرفته و مشکلات زیادی را برای آنان بوجود آورده که فقر مراتع، گرانی علوفه، سختی تامین ارزاق و آب و مسائل بهداشت  و درمان و  به فروش نرسیدن  دام مهم ترین مشکلات عشایر است.

عراض تصریح کرد: بخشی از آب مورد نیاز عشایر از طریق برکه‌ها، آب انبار و قسمت دیگری نیز به وسیله تانکرهای سیار اداره امور عشایر تامین می‌شود.

مرکز شهرستان خنج حدود ۲۶۵ کیلومتر با شیراز فاصله دارد.

انتهای پیام/ت

برچسب ها: عشایر ، کوج عشایر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.