سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش خیاطی ۱۲۰ هزار سال قبل!

برخی دانشمندان می‌گویند که انسان‌های اولیه قبل از خروج از آفریقا، لباس می‌پوشیده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  برخی دانشمندان معتقدند که انسان‎های خردمند یا هوموساپین‌ها، یعنی همین گونه انسان‎های امروزی، قدمتی حدود ۳۰۰ هزار سال دارند و اولین‎ بار در شمال آفریقا ظاهر شدند؛ البته راست یا دروغش گردن خودِ حضرات دانشمند! طبق اظهارات آن‎ها، این نوع انسان‎ها به ‎تدریج از آفریقا به دیگر نقاط جهان مهاجرت و آرام ‎آرام در سراسر دنیا گسترش پیدا کردند. 

این دانشمندان می‌گویند که انسان‌های اولیه قبل از خروج از آفریقا، لباس می‌پوشیده‌اند که نشان از تکامل فرهنگی آن‌ها دارد. به‏ تازگی باستان‎شناسان در غار «کانترابندیر» مراکش، اشیایی متعلق به ۱۲۰ هزار سال پیش یافته‌اند که نشان می‌دهد انسان به کمک آن‌ها لباس تولید می‌کرده یا بهتر بگوییم خیاطی می‌کرده  است. 


بیشتربخوانید


این غار در فاصله ۲۵۰ متری خط ساحلی اقیانوس اطلس، در شهر تمارا قرار دارد. این ابزارآلات، قدیمی‌ترین مدارکی است که تهیه پوشاک توسط انسان‌های اولیه را تأیید می‌کند. دانشمندان در این غار، ۶۲ ابزار ساخته‎ شده از استخوان حیوانات پیدا کرده‌اند که با مطالعه روی الگوی بریدگی استخوان‌ها که متعلق به روباه، شغال و گربه‎ وحشی است، معلوم شد پوست این حیوانات برای گوشت‌شان کنده نشده است، بلکه هدف انسان‌های اولیه، جداکردن پوست آن‌ها به صورت یکپارچه و برای تولید لباس بوده است.

به عقیده باستان‌شناسان، قدمت ابزار‌های استخوانی به دست آمده از درون این غار، به ۹۰ تا ۱۲۰ هزار سال پیش می‌رسد. این ابزار‌ها آن‌قدر صیقل خورده ‎اند که به شکل پهن درآمده ‎اند تا به پوست آسیب نرسانند و آن را سوراخ نکنند؛ جالب است بدانید از این ابزارها، حتی امروزه هم برای تهیه پوست چرم و خز استفاده می‌شود. تا قبل از این کشف، قدیمی ‎ترین نشانه ‎ها از لباس انسان‎ها مربوط به ۴۵ تا ۵۰ هزار سال پیش بود که بقایای آن در سیبری پیدا شد. النور اسکاری، باستان‌شناس موسسه ماکس پلانک، با بیان این‎که لباس یک نوآوری منحصر به فرد از سوی بشر است، می‌گوید: «هرچند ما از لباس برای گرم نگه داشتن یا محافظت از پوست‌مان استفاده می‌کنیم، اما آن‌ها استفاده‌ای نمادین نیز دارند. یعنی با توجه به فرهنگ‌های مختلف، آن‌ها را می‌پوشیم تا چیزی را در مورد خودمان بیان کنیم.»

منبع: روزنامه خراسان 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
عمار
۱۹:۵۵ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
120 هزار سال قبل انسانها شبیه میمونها نبوده اند چرا در صفحه خبریتون انسانها را شبیه کینکنگ و میمون کشیده اید از اول خلقت حضرت آدم و هوا انسان شکل و شبیه همین انسانهای عصر جدید خودمان بوده اند خواهشا به مزخرفات بعضی از فرق مندرآوردی گوش ندهید که می گویند انسان اولش میمون بوده !!! انسان هیچ وقت حیوان نبوده و حیوان هم هیچ وقت انسان نبوده فقط برخی از انسانها به علت نافرمانی و گناهان زیادشان خداوند جل جلاله آنان را مسخشون کرد و شدند حیوان میمون و برخی دیگر از حیوانات که در قرآن کریم به این موارد اشاره شده است . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه قرآنی .