سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طاهری عنوان کرد؛

مافیای میوه اجازه توسعه میدان میوه و تره‌بار را نمی‌دهد

رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه شیراز رتبه نخست محصولات باغی کشور را به خود اختصاص داده اما به این ظرفیت‌ها توجه نشده است، گفت: نوعی مافیا اجازه نمی‌دهد در چهار سمت شیراز میدان میوه و تره‌بار باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی طاهری رئیس شورای شهر ششم در نشست خبری با اشاره به اینکه نگاه غالب بر اعضای شورای ششم نگاه مردمی و براساس توجه به مردم است و در این راستا خبرنگاران و عکاسان رسانه‌هایی که از دل مردم برآمده‌اند و همیشه در همه دولت‌ها فعالیت مستمر داشته‌اند، جایگاه ویژه‌ای دارند گفت: اصحاب رسانه به نوعی می‌توانند با انعکاس معضلات و مشکلات مردم به نمایندگان آن‌ها و بازتاب صحیح خدمات صورت گرفته یاریگر ما در رفع مشکلات مردم باشند.

او افزود: خواهش من این است که این اراده جمعی که در مجموعه شورا و اهالی رسانه وجود دارد در خدمت منافع عمومی قرار گیرد، زیرا ۱۳ عضو شورا به تنهایی نمی‌توانند به عمق مشکلات ۲ میلیون نفر جمعیت شیراز پی ببرند.

طاهری خطاب به اصحاب رسانه گفت: در بحث صیانت ازبیت‌المال با احدی تعارف نکنید و حتی هرجا که ما راه را گم کردیم یا کج رفتیم راه راست را به ما نشان بدهید، زیرا تلاش و مسیر ما به سمت ارتقای شفافیت وانضباط مالی است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تاخیر در روند ساخت پروژه میدان میوه و تربار شماره دو شیراز، با اذعان به اینکه شیراز رتبه اول محصولات باغی کشور است، اما به این ظرفیت‌ها توجه نشده است، افزود: جنبه‌هایی، چون موادغذایی و کشاورزی شیراز نیز به سبب آب و هوای خاص آن و احاطه شدن با شهر‌هایی که همه مرکز تولید محصولات کشاورزی و باغی هستند قابلیت تبدیل شدن به قطب کشور را دارد و میتوان با ایجاد میدان میوه و تره باردر چهار سوی شیراز و در کنار آن ساخت سردخانه و کارخانه جهت تکمیل زنجیره فرآوری و واحد بسته بندی و سورتینگ به این مزیت نسبی نیز تحقق بخشید و شاهد رشد ارزش افزوده صنایع غذایی و تبدیلی و جذابیت بخشی به باغداری و کشاورزی پربهره و کم مصرف شد، اما انگار نوعی مافیا اجازه نمی‌دهد در چهار سمت شیراز میدان تره بار باشد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: ما شاهد هستیم که در شمالغرب شیراز افرادی هستند که با هزینه خود دنبال احداث میدان تره بار هستند، اما سال‌ها است که به آن‌ها اجازه داده نمی‌شود در حالی که صادرات میدان تره بار ما در هرماه ۱۸ تن است که بخش عمده‌ای از آن دورریز می‌شود که با تعالیم دینی و اخلاقی منافات دارد و با احداث سردخانه و واحد‌های فراوری متوان به آن‌ها ارزش افزوده بخشید و برای شهرداری درآمدزایی کرد.

او با گلایه از اینکه متاسفانه در حوزه مدیریت مالی و اقتصادی در شهرداری به سبب برخی ساختار‌های غلط که سال‌های سال وجود داشته، شفافیت و انضباط مالی کمی وجود دارد گفت: در این حوزه نیاز به مراقبت، دقت، تحولات ساختاری، اداری و فنی است و با حرکت به سمت هوشمندسازی بسیاری از این معضلات رفع می‌شود و نباید معاونت مالی خودش هم تشخیص اعتبار و هم تخصیص اعتبار کرده و خودش نیز چک صادر کند بلکه باید این ایرادات در زیرساخت‌های فنی و در PMIS اصلاح شود و وظیفه اداره برنامه و بودجه، اداره امور مالی و سایر قسمت‌ها مشخص شود.

طاهری افزود: با هوشمندسازی و سیستمی شدن ساختار اداری شهر می‌توان از دسترسی مردم به افراد صاحب امضا کاسته و امضا‌های طلایی را کم و کمتر کرد و صیانت اموال مردم به سمت خوبی خواهد رفت و با وجود تلاش‌های صورت گرفته در سالیان قبل، این روند کند پیش می‌رود که باید تسریع یابد.

او همچنین گفت: شهرداری شیراز در سنوات گذشته در حوزه تامین منابع مالی پایدار با وجود تلاش‌های صورت گرفته ناموفق و شعاری عمل کرده و کماکان عمده درآمد و منبع اصلی تامین هزینه‌های شهرداری عوارض ساختمانی است که آن نیز به سبب مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم روز به روز در حال کاهش است و شهرداری باید به فکر راه چاره باشد زیراکاهش میزان صدور پروانه محسوس است و با وجود اینکه شهرداری چند نوبت آگهی تخفیف بر عوارض اعلام را کرد، اما استقبالی نشد که امیدواریم در پساکرونا وضعیت بهبود یابد.

رئیس شورای شهر شیراز در خصوص برنامه شورای شهر و شهرداری برای ارتقای سطح نشاط اجتماعی نیز افزود: یکی از شعار‌های اصلی ما ارتقای نشاط جمعی است و شورا از هر ایده‌ای در این زمینه استقبال می‌کند و موضوع شهربازی بزرگ شیراز که قرار بود بزرگترین شهربازی جنوب غرب آسیا باشد و بسیاری دیگر از پروژه‌ها به سبب اینکه درست تعریف نشده، معطل مانده است.

طاهری تصریح کرد: از سازمان فرهنگی شهرداری که در برگزاری مناسبت‌های امسال تلاش بسیار خوب و همکاری مطلوبی با شورا داشت درخواست کردیم که تبلیغات محیطی و آذین بندی یا فضاسازی شهری را به گونه‌ای انجام بدهد که در ایام محرم و صفر شهر حال و هوای حسینی و در ایام عادی و اعیاد شهر جلوه و حال و هوای پر نشاطی داشته باشد.

توسعه حرم در عین حفظ میراث‌های تاریخی است

عضو کمیسیون شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) شورای ششم همچنین با اشاره به اینکه در کمیسیون سومین حرم اهل بیت (ع) شورا بنا داریم اماکن دیگری، چون سید تاج الدین غریب که با وجود عظمت و مستند و شناسنامه‌دار بودنش واقعا غریب افتاده را هم مورد توجه قرار بدهیم و با قراردادن مسیری از آن به سمت دروازه کازرون علاوه ایجاد حریمی معنوی برای آن دسترسی عموم را به این امامزاده تسهیل بخشیده و از عزلت آن بکاهیم.

طاهری با گلایه از برخی بی انصافی‌ها که در خصوص صحبت‌های وی در مورد توسعه حرم صورت گرفته تصریح کرد: صحبت بنده این بود که اگر شیراز قرار است تراز سومین حرم اهل بیت (ع) قرار بگیرد باید اسباب آن نیز فراهم شود و طرح توسعه ۵۷ هکتاری حرم مطهر شاهچراغ (ع) و توسعه دوحرم مطهر و بین الحرمین با حفظ بافت تاریخی دنبال می‌شود و شیراز با نشاط، پرامید، آرامشبخش، کم ترافیک و توجه به جاذبه‌های مختلف شیراز بخشی از این تراز است.

او با اشاره به اینکه برخی در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام و وتساپ چهره مخوفی از شورای شهر ششم نشان داده اند که انگار شورا به دنبال نابودی میراث‌های ارزشمند و به جای مانده از نیاکان ما افتاده؛ درحالی که نگاه ما این است که میراث فرهنگی متعلق به آیندگان ما است و حتی برای جلب توجه وزیر کشور به اهمیت بافت تاریخی وی را به این مناطق بردیم.

رئیس شورای شهر شیراز افزود: در بین الحرمین و در فاصله بین دو گنبد حدود ۱۵۰ خانه است که تعدادی میراثی است، اما تعدادی نیز میراثی نبوده و کد میراثی برروی آن گذاشته‌اند و ما به وزیر گفتیم اگر خانه‌ای میراثی نیست تخریب و این محدوده ساماندهی و بهسازی گردد و این خانه‌های غیرمیراثی نه صاحب نقش و نگاری هستند و نه جلوه تاریخی دارند و حتی ما تاکید کردیم که درمورد خانه‌های نیمه مخروبه قسمت سالم مرمت و بهسازی شود و فقط بخش کاملا از بین رفته در طرح قرار بگیرد.

او در مورد بحث تعیین کارگروه سه نفره جهت انجام کارکارشناسی برروی این خانه‌ها و معین کردن منازل میراثی از غیرمیراثی نیز گفت: این طرح هنوز مصوب نشده و بحث تخریب ۲۰۰ خانه میراثی نیز با آنچه گفته شده در واقعیت متفاوت است و حرف ما این است که آنچه میراثی نیست باید تخریب شود و همه این‌ها باید در قالب یک طرح قرار بگیرد و توسعه و ترازبخشی به بین الحرمین در عین حفظ اماکن تاریخی، توسعه فضای سبز و ارتقای شئونات مذهبی و تاریخی و اخلاقی میسر است.

رئیس شورای شهر شیراز گفت: به عنوان مثال در مورد گردشگری مذهبی یعنی باید اصول آن نیز رعایت شود، زیرا گردشگر مذهبی در هتل شمال شهر مقیم نمی‌شود و دنبال فضایی نزدیک حرم است و گردشگر سیاحتی هم دوست ندارد در محدوده حرم اقامت یابد و باید زیرساخت‌های گردشگری مذهبی مهیا شده و وضعیت اجتماعی فعلی که در شأن شهر شیراز نیست ساماندهی گردد، بساط معتادان متجاهر و افراد فاسد نیز جمع گردد تا حیات اجتماعی و شور و زندگی به بافت تاریخی برگردد.

رئیس شورای شهر شیراز افزود: ساماندهی و نظارت بر تجاری‌سازی شهر، استفاده از ظرفیت‌های علمی و ادبی شیراز و به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب، توجه به شیراز به عنوان شهر فرزانگان همه و همه در مسیر همین شعار تعریف شده و اینگونه نیست که با محوریت بخشی به نور حرم شاهچراغ، سایر ظرفیت‌های شیراز را فراموش کنیم و نگاه ما همانند شهر مشهد توسعه همه‌جانبه توام با نگاه به نور مطهرامین ولایت است و تقدس حرم در کنار دیگر جنبه‌های مثبت شیراز دیده خواهد شد.

او با اذعان به اینکه ظرفیت گردشگری شیراز نسبت به مزیت صنعتی آن بیشتر است و شیراز شهر سلامت و از دیرباز نیز قطب الکترونیک کشور بوده اظهار داشت در سال‌های اخیر به سبب اهمال کاری رتبه شیراز تنزل یافته که همه این ظرفیت‌ها باید احیا شود.

معضل ترافیک مرکز شهر فقط با ساماندهی مراکز درمانی ممکن است

طاهری افزود: در حوزه گردشگری پزشکی ظرفیت‌های بسیاری درشیراز وجود دارد و باید موانع این توسعه برداشته شود و با حضور استاندار فعلی که ایده شهر سلامت نیز متعلق به وی است شاهد تحقق این ایده و تبدیل شیراز به قطب گردشگری سلامت و توریسم درمانی خواهیم بود که این امر نیز مستلزم تغییراتی در هندسه شهر است و نباید توقع داشت گردشگری برای درمان به مرکز شهر بیاید.

او ادامه داد: بزرگترین مطب دنیا در مرکز شیراز ایجاد شده و زندگی در این قسمت بسیار سخت، ازدحام آن بسیار زیاد و ترافیکش بسیار کلافه‌کننده و معضلات بسیاری در این حیطه است و با وجود اینکه تمام علایم و المان‌های حمل و نقل در این قسمت تعبیه شده، اما گره ترافیک آن باز نشده و تا مطب‌ها و مراکز پزشکی به مناطق مختلف شهر به ویژه مناطق کم برخوردارتر توزیع نشود این مساله هموار نخواهد شد و همچنان شاهد تجمع بیماران و همراهان بیمار در مرکز شهر خواهیم بود.

رئیس شورای شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه هم‌اندیشی با اصحاب رسانه گفت: در شهرداری طرح ایجاد بزرگترین باغ گردشگری آسیا را داریم به نحوی که این منطقه به صورت یک کل واحد و یکپارچه در بیاید که خودرو به آن وارد نشود و تمهیداتی، چون فرش گل و گیاه، میوه‌های باغی، گیاهان دارویی، باغ پرندگان، غرفه‌های جنگلی و ... در آن اندیشیده شود و بنا داریم که سه رکن این مثلث یعنی شهرداری، سرمایه گذار و غارس و مالک دست به دست هم بدهند و حفظ این باغات در دستور کار قرار گیرد.

او در ادامه گفت: تخلفات احتمالی در برخی پارکینگ‌ها که توسط رسانه‌ها و برخی از مردم گزارش شده نیز در کمیسیون حمل و نقل مطرح می‌شود و قرارداد سی پی نیز به سبب ایراداتی که دارد برای شورا غیر قابل قبول و یکطرفه است و جای بازنگری دارد و به زودی تکلیف آن مشخص خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورا در خصوص برخی پروژه‌های نیمه کاره و کلنگ‌هایی که زده شدند، اما هرگز به بهره‌برداری نرسیدند نیز گفت: شهرداری و شورای شهر دوره قبل و ادوار مختلف زحمات زیادی کشیدند و نگاه ما این است که از هرکس در هر برهه‌ای از زمان که به نیت خدمت به مردم زحماتی کشیده باید قدردانی کرد و ما معتقدیم که شیراز به ویژه در حوزه‌هایی، چون اقتصاد و گردشگری کلان‌شهری متاثر از حوادث جهانی همچون تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا است، اما درجا‌هایی نیز سوء مدیریت‌ها باعث برزمین ماندن کار‌ها شده که باید درجای خود بررسی شود.

طاهری گفت: در بحث افزایش سرانه فضای سبز هدف ما رسیدن به استاندارد سرانه فضای سبز است و در مورد تحقق شعار مردمی بودن نیز ما معتقدیم در شیراز ظرفیت عظیمی نام یاوران شورا وجود دارد که ساختار حقوقی منسجمی ندارد، اما ما بنا داریم آن را حفظ کنیم و از طرفیت آن برای خدمت به مردم بهره ببریم و دراین خصوص یا باید منتظر مصوبه مجلس باشیم که یاوران شورا به عنوان شورای محلات به کلان شهر شیراز اضافه شوند یا درقالب NGO در استانداری آن را به ثبت برسانیم تا به کمک یاران شورا بتوانیم برنامه‌های خود را در مناطق و محلات عملیاتی کنیم.

عضو هیئت رییسه و رئیس شورا در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه حمایت از سرمایه‌گذار تاکنون تنها شعار داده شده و تشویق، جذب و حمایت صورت نگرفته افزود: شیرازظرفیت عظیمی در گردشگری دارد و برای نمونه سرمایه‌گذار به خاطر علاقه‌ای که به شیراز دارد حاضر است با هزینه خود در محلات سنگ سیاه یا دیگر مناطق، خود متحمل کلی زحمت و گاه مخاطرات شود تا عمارتی یا اقامتگاهی بسازد و این وظیفه ما است که به سرمایه‌گذاران میدان بدهیم.

او افزود: در خصوص مدیریت یکپارچه شهری از آقای قالیباف خواستیم این طرح به سمت عملیاتی و تسهیل امور پیش برود و در مجلس نیز اصلاح شود تا شهرداری ودیگر سازمان‌ها و ادارات در مسیر تسهیل امور شهروندان در کنار شورا قرار گیرند.

طاهری با اشاره به اینکه در مسیر خدمت به مردم دست همه را می‌فشاریم اظهار داشت: شورای پنجم رویکرد و برنامه مدون و خوبی داشت که برخی نقاط مثبت آن را ادامه خواهیم داد و به جز آن از منویات رهبری در جلسات اخیر با مسئولان نیز وام گرفته ایم ومرکز پژوهش‌های شورای شهر نیز تجارب و ایده‌هایی از ادوار مختلف شورا فراروی ما قرار داده و همه این موارد به علاوه توصیه‌های وزیر کشور خطاب به شهردار در حکم وی به عنوان سندی فرو روی شورای ششم است.

رئیس شورای شهر شیراز در پایان گفت: توجه به مناطق کم برخوردار و پیگیری معضلات مردم مناطق حومه و حاشیه نشین شهر نیز از جمله دیگر محور‌های شورای ششم است که راه اندازی قر‌ارگاه محرومیت زدایی با کمک استانداری و سپاه هستیم در جهت رفع محرومیت مناطق کم برخودار و ساماندهی حاشیه نشینی نیز در این راستا ارزیابی شد.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.