سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسائل اعتباری سد راه افزایش ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا

رئیس اداره پایش محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: مسائل اعتباری سد راه افزایش ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، هاشم‌آبادی  رئیس اداره پایش و آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در شهرهایی، چون طبس نیاز به ایستگاه سنجش کیفیت هوا داریم، گفت: یکی از دلایلی که باعث می‌شود نتوانیم ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در خراسان‌جنوبی را افزایش دهیم بی شک مباحث اعتباری است.

وی افزود: خرید، نصب و راهبری ایستگاه‌های هزینه‌های میلیاردی زیادی را می‌طلبد که تنها از عهده یک سازمان برنمی‌آید و باید با همکاری نهاد‌هایی که در این زمینه‌ها فعالیت دارند، موضوع را پیگیری کرد.

هاشم آبادی با اشاره به اینکه این ایستگاه‌ها وارداتی هستند و نمی‌توان قیمت دقیقی را برای خرید آن فعلاً تعیین کرد، گفت: در حال حاضر دو ایستگاه سنجش کیفیت هوا در بیرجند، یک ایستگاه در نهبندان، یک ایستگاه در سرایان و یک ایستگاه نیز در شهر حاجی آباد زیرکوه وجود دارد.

رئیس اداره پایش و آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: بر اساس داده‌های این ایستگاه‌ها در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ تعداد روز‌های ناسالم در بیرجند ۱۳ روز، نهبندان ۳۸ روز، شهر حاجی آباد زیرکوه ۹ روز و سرایان ۲۶ روز بوده است که به طور کلی و در مجموع نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه اقلیم نهبندان و تحت تأثیر قرار گرفتن از باد‌های ۱۲۰ روزه موجب شده است که تعداد روز‌های ناسالم آن از نظر کیفیت هوا زیادتر از برخی از شهر‌های خراسان‌جنوبی باشد، گفت: پایین بودن میانگین بارندگی در نهبندان نیز بر این موضوع تأثیر گذاشته است.

هاشم آبادی افزود: البته نهبندان هر چند نسبت به سایر ایستگاه‌ها روز‌های ناسالم بیشتری داشته است، ولی در مقایسه با سال قبل تغییر چندانی نداشته است.

رئیس اداره پایش و آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی درباره چرایی تعداد افزایش روز‌های ناسالم در خراسان‌جنوبی از نظر کیفیت هوا اظهار کرد: به نظر من یکی از مهمترین مؤلفه‌ها بحث کاهش بارندگی در سال ۹۹ بوده است که تأثیر خود در وضعیت کیفیت هوا در نیمه نخست امسال نشان داده است.

وی ادامه‌داد: کاهش بارندگی موجب کاهش پوشش گیاهی، گسست خاک و … شود که همه این موارد در ناسالم شدن کیفیت هوا تأثیرگذار است و حتی در دراز مدت می‌تواند کانون‌های فرسایش بادی را افزایش دهد.

انتهای پیام / ط ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.