سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر نیرو خبر داد؛

۵۰ درصد پیش بینی‌های هواشناسی قابل اتکا است/ ۳۰ درصد متوسط آب کشور توسط استان تهران استفاده می‌شود

خامسی گفت: طبق نظر سازمان هواشناسی پاییز خشکی پیش بینی شده، اما در حال حاضر پیش بینی‌های هواشناسی نزدیک به یک هفته قابل پیش بینی است و ۵۰ درصد قابل اتکا نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم تقی زاده خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو  گفت: شب گذشته جلسه شورای عالی آب با حضور رئیس جمهور برگزار شد که در این جلسه سازمان هواشناسی پاییز خشکی را برای کشور پیش بینی کرده است.

او ادامه داد: طبق نظر سازمان هواشناسی پاییز خشکی پیش بینی شده است که امیدوار هستیم بارش‌ها در زمستان شدت گیرد، این  پیش بینی‌ها هم در حد حدس و گمان است  در حال حاضر پیش بینی‌های هواشناسی نزدیک به یک هفته قابل پیش بینی است و ۵۰ درصد قابل اتکا نیست.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو  بیان کرد: ما در کشور خشک و نیمه خشک زندگی می‌کنیم و میزان بارندگی در کشور متاسفانه نسبت به سال‌های گذشته در حال کاهش است.

خامسی اضافه کرد: کاهش بارندگی در ۵۰ ساله اخیر حدود ۲۸ میلی متر گزارش شده است و از این رو بارندگی در کشور کاهشی بوده است و متاسفانه اقلیم در کشور ما در حال تغییر است.

او با اشاره به آب تجدید پذیر گفت: در مدت کمتر از ۳۰ سال گذشته منابع آب تجدیدشونده کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به حدود ۱۰۲ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

خامسی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی، ۷ درصد شرب و ۳ درصد بخش صنعت مصرف می‌شود و ما تلاش می‌کنیم، آب را ذخیره کنیم، ولی نگرانی عمده ما بخش تامین آب است.

معاون وزیر نیرو گفت:  بنابراین راهی به‌جز استفاده بهینه از آب در همه بخش‌ها و استفاده از پساب وجود ندارد.

معاون وزیر نیرو ادامه‌ داد: باید بستر‌های جمع آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها با سرعت بیشتری انجام شود تا پساب حاصل در اختیار بخش صنعت قرار گیرد و جایگزین آب شیرین در این بخش شود.

تقی‌زاده خامسی گفت: اکنون حدود هشت میلیارد مترمکعب آب شرب مصرف می‌شود که قابلیت تبدیل شدن به حدود ۶ میلیارد مترمکعب پساب را دارد.

او با اشاره به برگزاری جلسه شورای عالی آب که شب گذشته در حضور رئیس جمهوری برگزار شد، بیان‌ کرد: ابتدای جلسه سازمان هواشناسی گزارشی درباره پیش‌بینی وضعیت دما و بارندگی پاییز امسال ارائه کرد، طبق این گزارش فصل پاییز امسال نسبت به پاییز پارسال خشک‌تر است که برنامه‌ریزی‌ها باید بر مبنای کم بارشی تنظیم شوند.

معاون وزیر نیرو اضافه کرد: ۳۰ درصد متوسط آب کشور توسط استان تهران استفاده می‌شود، در مشهد بیشتر آب مصرفی از سد دوستی تامین می‌شود که متاسفانه امسال شرایط خوبی ندارد.

او گفت: خوشبختانه هموطنان آگاه شدند به طوری که مصرف آب کاهش پیدا کرده است و به هرحال توصیه ما به مشترکان این است که در حد امکان در مصرف آب توجه کنند.

خامسی گفت: ما در ۱۷ استان کشور کشت برنج داریم، در صورتی که برنج در جا‌های دنیا در مکان‌هایی کشت می‌شوند که بالای ۱۵۰۰ میلی متر بارندگی دارند، ولی متوسط بارندگی در کشور ما ۲۰۰ میلی متر است و این ۱.۳ متوسط جهانی است.

معاون وزیر نیرو اضافه کرد: ۳۷ میلیون از جمعیت کشور ما در نقاطی زندگی می‌کنند سرانه آب آن‌ها ۶۰۰ میلی متر شده است این در حالی است که در بخشی از سواحل دریای عمان، خلیج فارس، خوزستان و همچنین کردستان سرانه آب ۳ هزار میلی متر است، این بارندگی جمعیت هم برای ما یک معضل اساسی است.

خامسی در پایان گفت: طی جلسه شب گذشته رئیس جمهوری تاکید کرد که انتقال آب  فقط برای شرب باشد ما نقاطی در کشور داریم که پر از آب است و انتقال این آب به استان‌های مرکزی کشور صورت می‌گیرد و در این بین پروژه‌هایی هم در دست بررسی است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.