سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پشت پرده تبلیغات محیطی و اختلاف بین سازمان لیگ و تیم‌های فوتبال؛ جنگ بر سر پول!

پس از حاشیه‌های به وجود آمده بر سر جریان تبلیغات محیطی، هواداران فوتبال در فضای مجازی حق را به باشگاه‌ها داده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تبلیغات محیطی حالا به مطالبه اصلی تیم‌های لیگ‌برتری تبدیل شده‌است. اتفاقی که سودی میلیاردی را به جیب باشگاه‌ها واریز می‌کند و طبیعتا خیلی از مشکلات آن‌ها را حل. در این بین، اما مقاومت سازمان لیگ‌برتر برای این‌که همچنان این تبلیغات را در اختیار داشته‌باشد ستودنی است. درست است همه این‌ها مصوب و ساز و کار قانونی خودش را دارد، اما این مصوبه‌ها می‌شود تغییر کند و می‌شود شرایط را طوری رقم زد که حق باشگاه‌ها تمام و کمال داده شود.


بشیتربخوانید


کدام مصوبه؟
تبلیغات محیطی تیم‌های فوتبال، اتفاقی مهم است که شاید در این سال‌ها زیاد حواس کسی به آن نبوده‌است، اما وقتی سردار آجرلو و استقلالی‌ها پیشقدم شدند تا حق خودشان را بگیرند، صدای سایر تیم‌ها هم در آمده‌است.

حق تبلیغات محیطی چیست؟ چرا استقلالی‌ها در تلاش هستند این کار را خودشان انجام بدهند و چرا سازمان لیگ زیر بار این خواسته نمی‌رود؟ همین چند روز قبل بود که صادق درودگر، عضو هیات‌رئیسه سازمان لیگ فوتبال در گفت‌وگویی درباره این اقدام باشگاه استقلال عنوان کرد: من به مدیرعامل محترم باشگاه استقلال، جناب آقای سردار آجرلو توصیه می‌کنم آیین‌نامه لیگ‌حرفه‌ای را یک بار دیگر بخواند. این اقدام، قانونی نیست در فوتبال قوانینی حاکم است که همه اعضای آن به عنوان عضو و ذی‌نفع فوتبال، ملزم به تبعیت از آن هستند؛ لذا باید برای هر اقدامی مصوبه‌ای وجود داشته‌باشد. من تاکنون در این مورد مصوبه‌ای ندیدم.»

چرا تبلیغات محیطی دست سازمان لیگ است؟
سوالی که ذهن خیلی‌ها را درگیر کرده این است که چرا سازمان لیگ متولی این کار است و چرا خود باشگاه‌ها این کار را انجام نمی‌دهند. ظاهرا در اساسنامه سازمان لیگ‌برتر که به امضای باشگاه‌های لیگ برتری هم رسیده، تصویب شده‌است سازمان لیگ کل تبلیغات محیطی لیگ را به صورت پکیج به فروش می‌رساند و در پایان فصل بر اساس ضرایبی این پول را بین تیم‌ها تقسیم می‌کند. در سال‌های گذشته بسیاری از تیم‌ها اعلام کردند پولی از این طریق به آن‌ها نرسیده‌است. اگر باشگاه‌ها خودشان متولی این کار شوند، می‌توانند با رقم‌های دلخواه تبلیغات را به فروش برسانند و پول هم به جیب خودشان می‌رود.

فقط پرسپولیس و استقلال سود نمی‌کنند!
حرف‌های عزیز محمدی، رئیس سابق سازمان لیگ در این باره کاملا اشتباه است. او همین چند روز پیش گفته‌بود اگر تبلیغات محیطی را به باشگاه‌ها بدهند فقط پرسپولیس و استقلال هستند که از این ماجرا سود می‌کنند. در شرایطی که این حرف کاملا اشتباه است. تیم‌هایی مثل سپاهان، تراکتور و... هم می‌توانند بر اساس پخش مسابقات‌شان از شبکه‌های استانی به درآمد‌های مختلفی برسند. قطعا صاحبان کسب و کار‌ها در استان‌های مختلف بر اساس نیاز مردم همان استان برای پخش تبلیغات‌شان در مسابقات فوتبال اقدام خواهندکرد.

چرا سازمان لیگ مخالف است؟
سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا سازمان لیگ با چنین مقوله‌ای مخالفت دارد؟ نگرانی بزرگ سازمان لیگ از دست دادن یکی از منابع درآمدی خود در حوزه فوتبال است، چون اگر استقلال این حرکت را آغاز کند، طبیعتا سایر باشگاه‌ها هم به فکر کسب این درآمد می‌افتند و کار از حوزه سازمان لیگ خارج خواهدشد. از طرفی آن‌ها پیش از شروع فصل کل تبلیغات محیطی را با رقم ۱۸۰میلیارد تومان به فروش گذاشتند، اما کسی این پیشنهاد را نپذیرفت؛ به همین دلیل آن‌ها در تلاش هستند با سنگ‌اندازی در مسیر استقلال به نوعی همچنان زمام امور را در دست داشته‌باشند تا بتوانند از منافع مالی این حوزه بهره‌مند شوند.

تبلیغات محیطی حق ماست!
پس از حاشیه‌های به وجود آمده بر سر جریان تبلیغات محیطی، هواداران فوتبال هم در فضای مجازی حق را به باشگاه‌ها داده‌اند. حالا با گذشت چند روز از این اتفاقات، «تبلیغات محیطی حق ماست» به ترند اول توییتر فارسی تبدیل شده و حمایت مردمی گسترده‌ای را به دنبال داشته‌است. ناتوانی سازمان لیگ در جذب تبلیغات محیطی و ضرر میلیاردی و هنگفت باشگاه‌های لیگ برتری باعث شده مطالبه‌ای جدی در این باره ایجاد شود و مردم نیز خواستار واگذاری این موضوع به باشگاه‌ها شوند.

تراکتور خواهان تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی‌اش شد
جمشید نظمی، مدیرعامل تراکتور طی نامه‌ای به رئیس فدراسیون فوتبال در راستای احقاق بخشی از حقوق قانونی باشگاه، خواستار در اختیار گرفتن تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی خود شد. در بخشی از این نامه آمده است: این باشگاه تقاضا دارد دستور فرمایید در بازی‌های خانگی باشگاه بزرگ تراکتور، برای جبران قسمتی از هزینه‌های باشگاه‌داری، تبلیغات دور زمین توسط خود باشگاه انجام گرفته و سهم سازمان لیگ نسبت به توافق توسط باشگاه پرداخت گردد یا این‌که سازمان لیگ باید نسبت به ظرفیت هواداری هر باشگاهی با آن باشگاه به توافق رسیده و قرارداد تبلیغات دور زمین را به صورت مجزا منعقد نمایند.

مدیرعامل گل‌گهر: نمی‌گویند سهم ما از تبلیغات چطور حساب می‌شود!
مدیرعامل گل‌گهر سیرجان هم از شفاف نبودن سازمان لیگ فوتبال در موضوع تبلیغات محیطی انتقاد کرد. محمد اسفندیارپور  گفت: «در حال حاضر تنها راه درآمدزایی برای باشگاه، تبلیغات محیطی است. اما هیچ‌گونه شفاف‌سازی‌ای راجع به این موضوع وجود ندارد. سازمان لیگ هیچوقت برای باشگاه‌ها مشخص نکرده که سهم‌شان بر چه اساسی محاسبه می‌شود و اصلا درآمد کل فوتبال از تبلیغات محیطی چقدر بوده است. برای مثال سازمان لیگ پارسال درآمد باشگاه از تبلیغات محیطی را اعلام کرد، اما ما نمی‌دانیم این مبلغ چطور حساب شده است. باید به باشگاه‌ها کمک شود تا بتوانند به کارشان ادامه دهند. اگر این اتفاق نیفتد، سرانجام خوبی در انتظار فوتبال نیست.»

منبع: روزنامه جام جم 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.