سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز پویانمایی صبا خبر داد؛

تولید ۳۸۰۴ قسمت پویانمایی برای پخش از رسانه ملی/ در تولید مجموعه‌ انیمیشن جذاب و با کیفیت توانمند هستیم

لیوانی نوشت: در چهار سال اخیر بیش از سه هزار و هشتصد و چهار قسمت پویانمایی در قالب برای پخش به شبکه‌های سیما ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رحیم لیوانی  رئیس مرکز پویانمایی صبا، به بهانه روز جهانی انیمیشن یادداشتی در اختیار باشگاه خبرنگاران جوان قرار داده است که در ادامه می‌خوانید:

روز جهانی انیمیشن شاید تنها بهانه‌ای باشد برای توجه و تأکید بیشتر بر یکی از خاطره انگیز‌ترین تجارب انسان امروز. ظرفیت خیال پروری بی انتهای انیمیشن همواره باعث شده یکی از شیرین‌ترین و زیباترین خاطرات جمعی همه ما در این قالب رقم بخورد هرچند من اصولا با این تاریخ برای روز جهانی انیمیشن همیشه مشکل داشته ام و بنظرم می‌رسد بیشتر یک مبدا جعلی و خود ساخته برای تاریخ سازی یک کشور باشد تا یک مبدا واقعی و محکم، چرا که پس از یافتن ظرف سفالی چهار هزار ساله در شهر سوخته که تصاویر به هم پیوسته و زنده انگاری در آن به وضوح پیداست قاعدتا می‌بایست تاریخ کشف این اثر به عنوان روز جهانی انیمیشن و یا حداقل روز ملی انیمیشن در ایران ثبت می‌شد، ولی همچنان در بر روی همان پاشنه قبلی می‌چرخدو تصور بر آن است که هرچه هست از غرب آمده، البته که غربی‌ها در مصادره دستاورد‌های ما سابقه طولانی دارند. بگذریم....

تردیدی نیست که توانایی کشور در تولید انیمیشن به عنوان یکی از شاخه‌های موثرجنگ نرم مرهون توجه و حمایت‌های دائمی مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) است. ایشان در دیدار با هنرمندان پویانمایی کشور ضمن تقدیر از جوانان هنرمند حزب الهی شاغل در پویانمایی آنان را "مایه افتخار کشور و ملت" خطاب کردند؛ و در بخش دیگر می‌فرمایند: "خوشبختانه مقوله پویانمایی امروز عمدتاً دست بچه‌های مومن و انقلابی و علاقه‌مند به راه خداست".

این تعابیر از سوی ایشان بی تردید سرمایه‌ای بزرگ و انگیزه‌ای بی پایان در ادامه راه برای دست اندرکاران حوزه پویانمایی کشور فراهم آورده است که باید قدردان آن بود.

اما بیاییم نگاهی بیندازیم و ببینیم علی رغم همه مشکلات و کمبود‌ها که بر کسی پوشیده نیست اکنون در کجا ایستاده ایم و چه راهی در پیش داریم بدیهی است زاویه نگاه این مقال با تمرکز بر پویانمایی تلویزیونی خواهد بود.

تولید مطمئن، مداوم و توسعه پایدار انیمیشن با محتوای پاک، کیفیت مناسب و رو به رشد و مداومت حضور در آنتن شبکه‌ها از آرزو‌های همه دست اندرکاران و دلسوزان این حوزه بوده است.

آنچه در سال‌های اخیر در حوزه تولید پویانمایی تلویزیونی رخ داد دقیقا مبتنی بر همین خواسته عمومی بوده و آنچه انجام شده است بی شک مایه افتخار جامعه تولید کنندگان پویانمایی ایران است. هر چند بروز پدیده کرونا در ابتدا کمی موجب کندی سرعت پیشرفت شد، اما خیلی زود با اتخاذ تدابیر مؤثر چرخه تولید به روال پر شتاب خود برگشت و اکنون با انبوهی از تولیدات با کیفیت مناسب و متناسب با بودجه صرف شده مواجهیم؛ به نحوی که تنها در چهار ساله اخیر بیش از سه هزار و هشتصد و چهار قسمت پویانمایی در قالب ۶۳ مجموعه با زمان حدود پانصد و نود وسه ساعت یعنی بیش از سی و پنج هزار و پانصد هشتاد دقیقه انیمیشن تلویزیونی جدید تولید و برای پخش به شبکه‌های سیما ارسال شده است.

از این تعداد ۴ مجموعه بالای ۲۰۰ قسمتی و ۱۰ مجموعه بالای یکصد قسمتی و ۳۰ مجموعه بالا‌تر از پنجاه قسمتی تولید شده اند و تولید آن‌ها همچنان در فصل‌های جدید ادامه دارد. تولید این مقدار از مجموعه‌های انیمیشن پر تعداد چند پیام دارد:

 توانایی تولید مجموعه‌های پر تعداد انیمیشن با حفظ جذابیت و کیفیت مناسب

امکان تداوم حضور روی آنتن شبکه‌های سیما و به تبع آن ارتباط مداوم با مخاطب و ایجاد امکان برای شاخص شدن برنامه و ماندگاری آن در اذهان.

 کنترل هزینه‌های سربار تولید با ایجاد فرصت بهره برداری هر چه بیشتر از پیش تولید انجام شده و افزایش سرعت تولید و در نتیجه ایجاد ارزش افزوده بیشتر.

ایجاد بستر اطمینان بخش برای شرکت‌های تولیدکننده در راستای اشتغال پایدار و برنامه ریزی دراز مدت جهت تولید

ایجاد امکان صادرات تولیدات پویانمایی به خارج و حضور در پلتفرم‌های داخلی و خارجی با توجه به تعداد قابل توجه هر مجموعه.

امکان برند سازی و تجاری سازی تولیدات جانبی مجموعه‌های پویانمایی از قبیل ساخت عروسک، اسباب بازی، بازی‌های رایانه‌ای، چاپ و نشر و...با توجه به پر تعداد بودن و حضور مداوم روی آنتن  شبکه‌های سیما و فضای مجازی

ایجاد بازار کار مناسب برای تولید کنندگان حرفه‌ای و حتی تازه وارد‌ها و علاقمندان پویانمایی و نکات بسیار دیگری که در این زمینه می‌توان اشاره کرد.

اکنون در جایی ایستاده ایم که می‌بایست ضمن حفظ و حراست از آنچه تا کنون بدست آمده در توسعه و رشد تولیدات با کیفیت تلاش دو چندان داشته باشیم.

این پشتوانه عظیم تولیدات گرچه فرصت بی بدیل رشد و توسعه تولیدات جانبی را ایجاد کرده، اما تحقق آن یک عزم ملی را می‌طلبد. اگر بتوانیم حوزه‌های چاپ و نشر و ساخت اسباب بازی و عروسک و بازی‌های رایانه‌ای و حتی پوشاک و وسایل اتاق کودک و نوجوان و نیز راهیابی برند‌های انیمیشنی به تبلیغات تلویزیونی را راه اندازی کنیم، بی¬تردید تولید انیمیشن ایرانی خیلی زود و به سرعت تبدیل به یکی از سود آورترین حوزه‌های تولیدات فرهنگی کشور خواهد شد و این مزیتی است که در بسیاری از حوزه‌های دیگر فرهنگی وجود ندارد.

حال با توجه به حضور جناب آقای دکتر جبلی در رسانه ملی و نگاه تحول گرای ایشان به نظر می‌رسد این خواسته زیادی نباشد که دولت و مجلس انقلابی نیز در این زمینه کمر همت بسته و به یاری انیمیشن ایرانی بیایند و با تسهیل حضور تولیدات جانبی و تجاری سازی آن گامی بلند در حمایت از این هنر صنعت خلاق بردارند.

هرچند راه دشوار و رقبا در کمین اند، اما افق‌های انیمیشن همچنان روشن است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.