سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زندگی مشترک قدیم پایدارتر بود یا زندگی های امروزی؟

تفاوت میان دو نسل، شاید این روز‌ها انتخاب همسر را کمی سخت‌تر کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  بسیاری از ملاک‌ها در زمینه‌های فردی و اجتماعی میان نسل امروز و نسل دیروز تغییر کرده است. در نسل‌های قدیم بزرگ‌ترین ملاک‌ها برای انتخاب همسر وازدواج داشتن تدین، اخلاق، خانواده اصیل، و.. بود، ولی در نسل امروز انقدر که ظاهر و موضوعات مادی مهم به نظر می‌رسد.

قدیم‌تر‌ها که داستان شروع ازدواج از خانواده‌ها آغاز می‌شد مادر خانواده زمانی که پسرش آمادگی ازدواج را پیدا می‌کرد آستین‌ها را بالا می‌زد تا عروس مناسبی برای پسرش انتخاب نماید. مادر خانواده‌هایی که در اطراف خود می‌شناخت و با توجه به نوع رفتار، اعتقادات و پوشش و ... دختری را مناسب می‌دید، انتخاب می‌کرد؛ و به قول این ضرب المثل که مادر رو ببین دختر را بگیر عروس مناسب انتخاب می‌شد. اما امروزه این مسئله کمی متفاوت شده است. اگر کمی در خیابان‌های شهر قدم بزنیم به وضوح می‌توانیم تفاوت نسل‌های گذشته و امروزه را دریابیم.

از چندین زوج پرسیدم، زن و شوهر‌های قدیم بیشتر مسائل و مشکلات را با یکدیگر درمیان می‌گذاشتند یا زن و شوهر‌های امروزی؟

خانم جوانی که حدود ۵ سالی از زندگی مشترکش می‌گذرد، گفت: حریم خصوصی و زناشویی قدیم کجا و الان کجا. در زمان قدیم چه زن و چه مرد خیلی از حرمت‌ها را نگه می‌داشتند. اما امروزه بسیاری از حرمت‌ها کمرنگ شده است. من احساس می‌کنم مرد برای خودش زندگی می‌کند و زن هم برای خودش.

آقای تقریبا مسنی این چنین گفت: من فکر می‌کنم الان دنیا نسبت به گذشته بازتر شده است. در گذشته حجب و حیایی بین زن و شوهر وجود داشت. حتی نحوه‌ی صدا کردن یکدیگر هم بسیار فرق داشت. احترام بین زوجین موج می‌زد. ولی امروزه خیلی راحت و صریح با یکدیگر به گفتگو می‌پردازند.

خانم دیگری گفت: اگر زندگی خودم را بخواهم مقایسه کنم با زندگی پدر و مادرم که قدیمی‌تر هستند، من زندگی خودم را بهتر می‌پسندم. زیرا آن‌ها یک حریمی بینشان وجود داشت و خیلی با یکدیگر راحت نبودند. ولی من با همسرم مثل یک دوست می‌مانیم و هیچ چیز پنهانی باهمدیگر نداریم.

آقایی که ۱۱ سال از زندگیش می‌گذرد، گفت: در فرهنگ قدیم طوری بود که خیلی احساس صمیمیت و راحتی نمی‌کردند، ولی الان من از زندگیم راضی هستم و زندگیمان به نظرم از قدیمیا خیلی شادتر هم است.

مینا پور فرخ روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه درباره زندگی مشترک گفت: تفاوت زندگی مدرنیته زوج‌های امروز وقتی با گذشته بررسی می‌شود، اتفاقی که میفتد این است که مدرنیته در یک جامعه‌ی در حال گذار و حرکت از سنت به مدرنیته است که قاعدتا آسیب‌هایی را با خودش به همراه خواهد داشت.

وی بیان کرد: به باور روانشناسان، نقش اشتراک در زندگی امروز بیشتر جای خودش را باز کرده است. شاید در گذشته یک نفر نان آور خانواده و تصمیم گیرنده بوده است و خانواده بر یک نظام دیگری مسیرش را طی می‌کرد. ولی امروز حق تصمیم گیری، اشتراک در منابع مالی، اشتراکات فکری و فرزندپروری رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته است؛ بنابراین اشتراک فقط در زیر سقف بودن را تعریف نمی‌کند.

پور فرخ تصریح کرد: امروزه مسئولیت به شکل ویژه تری خودش را نشان می‌دهد. در صورتی که آسیب‌های جدید و تازه تری با خود به همراه دارد که شاید در گذشته این آسیب‌ها کمتر بوده و یا به دلیل ساز و کار خانواده‌های گذشته از نوع خودمحوری نبوده است و بیشتر برپایه‌ی ایثار بنا شده بود. یکی به نفع دیگری کنار می‌رفت و یا کوتاه می‌آمدند. یک دیگر از دلایل آسیب زا این است که زوج‌های امروز با نگاه خود محور نه خودشیفتگی، شرط اول در زندگی دارند. اگر نگاه خود محوری آگاهانه صورت نگیرد، می‌تواند آسیب‌هایی را به همراه آورد.

وی ادامه داد: اگر افراد برپایه‌ی تعهد و اعتماد باهم در ارتباط باشند، هیچ گاه حرمت بینشان از بین نمی‌رود. در حقیقت لازمه‌ی رسیدن به یک اشتراک، صمیمت عاطفی است. اگر افراد نتوانند به آن صمیمیت برسند، مسائلی که در زندگی مدرنیته ظاهر می‌شود، آسیب‌هایی را به بار می‌آورد. صمیمیت عاطفی می‌تواند یک رنگی را درزندگی ایجاد کند.

این روانشناس مطرح کرد: اگر صمیمیت و عاطفی منجر به اعتماد و تعهدی در رابطه‌ی بین دو نفر باشد، به حریم خصوصی احترام گذاشته می‌شود. افرادی که توانایی پذیرش تفاوت‌ها را نداشته باشند، برای ازدواج مناسب نیستند. افرادی که توانایی رسیدن به سازگاری ندارند، انعطاف ناپذیر هستند قطعا با چالش برخورد می‌کنند. ولی وجود حریم‌های خصوصی در روابط امروزه، بیشتر دیده می‌شود، زیرا فرد نسبت به گذشته در دسترس‌تر است.

در جامعه امروز برخلاف گذشته قبح طلاق ریخته است. بسیاری از ازدواج‌ها خیلی زود به طلاق می‌انجامد به خصوص در مورد زوج‌هایی که خیلی عاشقانه و با شر و شور ازدواج می‌کنند.

به دلیل محدودیت‌هایی که در قدیم وجود داشت و بحران هویتی کمتر بود، ازدواج در نسل‌های قبلی پایدارتر بوده است. امروزه به سبب بحران‌های اقتصادی در سراسر جهان بحران هویت داریم و این بحران هویت را نسل پدران ومادران ما نداشتند.

تفاوت‌های اجتناب ناپذیر بین نسل ها، در صورتی که جدی گرفته نشوند، به تدریج منشا بروز ناسازگاری، عدم درک متقابل بین افراد و در نهایت شکاف بین نسل‌ها می‌شود؛ بنابراین زمانی می‌توان راه حلی کارآمد برای بسیاری از مشکلات جامعه ارائه داد، که ابتدا نسبت به ارزش ها، باورها، طرز فکر و هنجار‌های هر نسل، شناخت کافی وجود داشته باشد.

قدیمی‌ها یادشان است که در گذشته، تقریبا همه، سبک ازدواج مشابهی داشتند. بزرگتر‌ها تصمیم گیرنده اصلی بودند و تمام و کمال، از جانب فرزندان اطاعت می‌شدند. اگر این ازدواج موفقیت آمیز بود، جوان خدا را شکر می‌کرد و در غیر این صورت، حتی مطرح کردن بحث طلاق هم، کار ناپسندی بود و باید تا آخر عمر، همان زندگی را به سختی ادامه می‌داد.


بیشتر بخوانید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
علی
۱۸:۴۲ ۱۱ دی ۱۴۰۰
ولی امروزه زندگی خیلی بهتر از قدیم است چون اول این که قدیم علم و تکنولوژی وجود نداشت و دوم هیچ امکانات رفاهی، ارتباطی، سرگرمی و ... وجود نداشت اصلا زندگی هیچ تنوع، سرگرمی و مشغولیاتی نبود ولی امروزه خدا رو شکر به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی خیلی زندگی ها بهتر و مشکلات رو کمتر کرده درسته مسائلی وجود داره ولی خب هر دوره مشکلاتی وجود داشته ولی امروزه مشکلاتش کمتر از قدیم است.
محسن
۲۱:۱۸ ۰۷ دی ۱۴۰۰
توزندگی امروزی تنوع طلبی وتجمل گرایی هست ومانع اصلی هست.قدیمیهاروی فرش وحصیرویک اتاق کوچک وبابخاری هیزمی سرمیکردن ونامه نگاری.الان شده مبل وموبایل
امادرقدیم وددوران جدید24ساعته نمیشه زیریک سقف بودچون یکی یاهردوبایدشاغل باشندواگرفرزندی هم درکارباشدبحث پول مستمری وبیمه تکمیلی ویارانه وحتی سهام عدالت مطرح هست همین الان براثرکروناخیلیهافوت کرده اندومستمری بهزیتی وکمیته امدادافزایش نیافته بعلاوه یارانه وسهام عدالتی که بایدبه به بچه توراهی وهزینه زایمان وسونوگرافی تعلق بگیرد.افرادشایسته بایدبیایندکه جلوی فسادوامضاهای طلایی وحقوق نجومی رابگیرند.
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
خیلی ممنونم ازتون
ناشناس
۰۱:۱۲ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
برای بچه ها زندگی قدیم بهتر بود
ناشناس
۲۲:۲۷ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
اصلا قابل مقایسه نیست
چونکه ان زمان این سایت ها نبود
این همه کانال تلویزیون نبود
کمتر ملت خوذشان را با دیگران مقایسه میکردند
سطح توقع مردم زیر صفر بود
به یک پراید و یا پیکان ذوق میکردند
اصلا مسافرت خارج از کشور متعلق به خانواده هزار نفری پهلوی کودتاچی بود و بس
حامد
۲۱:۴۶ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
قدیم یا 50سال گذشته یا100سال گذشته امکانات نبود بد میدانستند که زن کار کند بد میدانستن که دختر درس بخواند دختران 100سال پیش بهترین سرنوشت شان ازدواج بود

طلاق سودی نداشت که اگر شوهرشان کیفیت نداشت مجبور بودن که به زندگی ادامه بدهند امروز با این همه امکانات و شغل دختر ازدواج و بافرزند یک یا دو از شوهرطلاق میگیرو با کمک فرزند روزگار میگذران
ناشناس
۲۱:۳۰ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
اینکه تو خونه یه نفر تصمیم گیرنده و خود رای باشه خوبه اونوقت؟
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
در گذشته زن و شوهرها باید می سوختند و می ساختند ولی علم انسانی و حقوق بشر امروز به انسانها چیزهای متفاوتی می گوید.
بهزاد زارع
۲۱:۱۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
تفکر نسل ها در خصوص زندگی مشترک و رفتارهای اجتماعی با هم متفاوت هستند و نوع نگاه نسل جدید با نسل قبل از خود متفاوت بوده است.
رفتار فرزندان و نگاه آنان به زندگی مشترک نسبت به والدین متفاوت است و این تغیرات برای والدین متعصب و کم سواد در جامعه بسیار رنج آور است.دلیل این رنج آوری نا آگاه بودن به مسایل اجتماعی و متوجه نشدن حرکت رو به رشد جامعه پیرامون آنان است.
و در بسیاری موارد فرزندان رفتارهای والدین را قبول نمی کنند و از آنان ایراداتی می گیرند.بطور مثال فرهنگ ناف بر و یا دختر را به خون بس دادن مورد پذیرش نیست.
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
کیا مثل من که پسری چهل ساله شدم، قصد دارند که تا آخرش مجرد بمونند؟
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
زندگی مشترک امروزی تعریفی نداره خیلیاشون به طلاق منجر شده. اما بسیاری از قدیمی هارو میشناسم که زندگیشون با زجر کشیدن و تحمل اخلاق بد زوجین پایدار مونده. زن حق نداشت در مقابل اخلاق بد شوهرش اعتراض کند به نوعی قدیم مردسالاری مطلق بود امروزه برعکس شده زن سالاری. هیچکدام از دو نوع زندگی قدیم و امروزی نباید الگو باشه. زندگی مشترک باید بر اساس مشورت زوجین، نرم خویی و مهربانی باشد
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
درگذشته متاسفانه قبح طلاق فقط هم برای زنهابودواغلب زنهازیرسلطه مردبودندوتحمل می کردندچون میدونستندتواون زمان اگه طلاق بگیرندتوجامعه نظردیگران بهشون عوض میشه وبراهمین مجبوربودندیک عمربسوزن وبسازن ولی الان مردوزن تقریبابه یک اندازه ازنظراجتماعی طلاق براشون هست
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
قدیمیها دوامشون بیشتر بود چون طلاق رو تابو می دونستند. مجبور بودن با هم کنار بیان.
ناشناس
۱۹:۳۶ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
چشم بسته غیب گفتید ؟؟ اینم مثل ازدواج با حقوق 5 میلیون هست؟
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
آخه قیمتها هم در گذشته پایدار تر بودند
والا ، مشکلات معیشتی رو اعصاب هم تاثیر میزاره
ندا
۲۰:۵۹ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
دقیقا گل گفتی
پیمان اشراقی
۱۸:۳۶ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
سلام ،

من دیروز عکس یک بشقاب پرنده را در یک دعوای خانگی گرفتم و
برای شکست نیوز فرستادم ،

جالب بود .
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
در قدیم مردم سوادی نداشتند ولی زن وشوهر ها بلد بودند چگونه زندگی کنند وبا سختیها کنار بیایند وبا اخلاق خوب یا بد همدیگر بسازند وبا همه سختیها کنار بیایند ولی امروزه زن وشوهر سر انتخاب کفش که رنگ ان زرد باشد یاقرمز طلاق
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
مردم قديم همه چيز حاضر اماده ميخواستن فكر ميكردن استخدام بارون سيل و خشكسالي تورم خود به خود حل ميشه براي همين اصلا نميدونستن مشكل يعني چي حالا بخوان مشكلات حل كنن!
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
در جامعه اخلاق بشدت نزول کرده است. باید دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی پایان نامه های خودشان را در این موضوع قرار بدهند که چرا در جامعه ما اخلاق اینقدر نزولی شده است دولت هم واقعا به این افراد کمک کند. شاید یکی از علل آن اقتصاد نزولی باشد به هر حال اقتصاد یکی از عوامل می تواند باشد.
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
ناشناس
۱۷:۱۳ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
چه تیتر خنده داری زدین.الان اگه ازیه بچه هم بپرسین میگه قدیمیها الان همش توکار طلاقن
ناشناس
۱۸:۱۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
باسلام هم وطن عزیز یعنی زندگی مشترک به هر قیمتی خوبه.یعنی زوجین اگه 50 سال اختلاف داشته باشن وهمدیگرراثانیه ها ودقیفه هاوساعتهاوروزهاوهفته هاوماههاوچه بساسالهاتحمل کنن خوبه به نظر من خوب نیست به همین خاطرمنفی زدم.
ناشناس
۱۸:۲۶ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
اون موقع هم روزانه قيمت خوراك و پوشاك و مسكن بالا ميفرت؟ قطعا زندگي هاي الان با دوام تره كه با اين همه مشكلاتي كه بهشون تحميل شده بازم بادارن تلاش ميكنن