سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مصونیت سازی واکسن سینوفارم بالاست

یک متخصص بیماری های عفونی، ادعاهایی مبنی بر ایمنی ضعیف واکسن سینوفارم را تکذیب کرد و گفت چنین اظهاراتی مبنای علمی ندارند.

جمال میرزایی، متخصص بیماری‌های عفونی و فلوشیپ فوق تخصص نقص ایمنی، سرطان و پیوند در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد ایمنی واکسن سینوفارم اظهار کرد: واکسن سینوفارم از جمله واکسن‌هایی بود که توسط سازمان جهانی بهداشت تاییدیه گرفت و تا کنون در کشور‌های بسیار زیادی مانند ترکیه و امارات تزریق شد و حجم بسیار زیادی از مردم این کشور‌ها توسط این واکسن واکسینه شدند.

او افزود: در حال حاضر در امارات شاهد موارد بسیار اندک ابتلا به کرونا در سطح جامعه هستیم؛ این موارد نشان‌دهنده اثربخشی این واکسن است.

میرزایی ادامه داد: این که بدون تحقیق علمی و بدون بررسی هیچ مقاله علمی و صرفاً با توجه به اخبار منتشر شده در مورد ایمنی ضعیف واکسن سینوفارم، اظهار نظر کلی صورت بگیرد، نتیجه ای جز  تشویش اذهان عمومی و نگرانی جامعه نخواهد داشت.

او بیان کرد: در صورتی که کارآزمایی علمی دقیقی انجام نگیرد و دو طرف تحقیق از لحاظ جامعه‌ آماری یکسان سازی شده باشند و در صورتی که هر دو بازوی تحقیقاتی یعنی چه گروهی که واکسن سینوفارم را تزریق کرده‌اند و چه گروهی که این واکسن را دریافت نکرده اند آن هم با گروه سنی و بیماری‌های زمینه‌ای برابر مورد بررسی قرار نگیرند، نمی توان در مورد اثر بخشی یک واکسن اظهار نظر کرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: به نظر می‌رسد افرادی که چنین اظهاراتی در مورد زیر سوال بردن اثربخشی واکسن‌هایی که توسط سازمان جهانی بهداشت تایید شده دارند، به صورت فله‌ای تحقیقاتی انجام داده‌اند و بررسی های علمی و مستندی انجام نداده اند؛ در نتیجه، نتایج اظهارات این افراد، بسیار غیر قابل اعتماد و استناد است.

نسبت به اثربخشی واکسن‌ سینوفارم تردید نداشته باشید

او توصیه کرد: صرفا به صحبت افرادی که با استفاده از منابع علمی اظهار نظر می‌کنند، اعتماد نکنید و توجه داشته باشید که اگر این واکسن اثربخشی مناسبی نداشت، به هیچ وجه توسط سازمان جهانی بهداشت تایید نمی‌شد و همچنین مورد استفاده کشور‌های مختلف قرار نمی‌گرفت.

میرزایی بیان کرد: در کشور ما نیز حجم زیادی از مردم توسط واکسن سینوفارم واکسینه شده اند، همچنین بی خطر بودن این واکسن برای کودکان مورد بررسی و تحقیقات علمی قرار گرفته است. حتی کودکان بالای ۱۲ سال می‌توانند با اعتماد کامل از این واکسن استفاده کنند و به ایمنی مناسبی برسند. 


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.