به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نیروی هوایی ارتش از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس نقش پر رنگی در دفاع از کشورمان به خصوص در مقابله با ضد انقلاب در کردستان و مناطق عملیاتی غرب داشته است.
نیروی هوایی ارتش در هنگام تهاجم رژیم بعث به ایران اسلامی در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ نیز به عنوان یک نیروی واکنش سریع وارد عمل شد و امیر سرلشکر خلبان شهید فکوری فرمانده وقت این نیرو با طراحی عملیات ۱۴۰ فروندی نخستین پاسخ به تجاوز ارتش بعثی را به صدام داد.
اگر بخواهیم نقش نیروی هوایی ارتش را در دوران دفاع مقدس بیان کنیم باید بگوییم که اگر خلبانان نیروی هوایی و پشتیبانیهای آنان نبود شاید بسیاری از عملیاتهای دریایی و زمینی مانند عملیات مروارید و والفجر ۸ نیز به پیروزی نمیرسید. این نیرو از پایان دفاع مقدس تا کنون هم در عرصههای خودکفایی، ساخت و تولید تجهیزات جدید و به روز هم از نیروهای پیشگام در نیروهای مسلح به شمار میرود.
این نیرو از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و بعدها در طول دفاع مقدس علاوه بر عملیاتهای مهمی، چون حمله به الولید یا اچ ۳، حمله به اوسیراک، کمان ۹۹، بمباران شهر کوت و بسیاری دیگر از عملیاتها نقش مهمی در نابودی توان نظامی ارتش بعثی داشت و در این راه شهدای بسیاری را هم به انقلاب و کشورمان تقدیم کرده است. نخبگان نیروی هوایی ارتش توانستند عملیاتهای بسیاری را علیه دشمن بعثی طراحی و اجرا کنند که تا آن زمان شاید نظیر آن در دنیا وجود نداشت. این نوابغ و نخبگان نه تنها با این عملیاتها توانستند دشمن بعثی را مجبور به پذیرش شکست کنند، بلکه کارشناسان نظامی جهان را هم به حیرت واداشتند.
خلبانان جنگندههای اف۴ و اف۵ نیز از شجاعترین و بهترین خلبانان ایران هستند؛ خلبانانی از جمله شهید فریدون ذوالفقاری، شهید علیرضا یاسینی، شهید حسین خلعتبری، فرجالله براتپور، شهید مصطفی اردستانی و هوشنگ آغاسی بیگ. اف ۵ها و اف۴های ایرانی نیز ستونهای زرهی رژیم بعث را در دشت خوزستان به گونهای مورد هدف قرار دادند که دشمن نتوانست به هدف خود برای تصرف جنوب خوزستان و دزفول دست پیداکند. باید توجه کنیم که خلبانان ایرانی باعث شدند تا صادرات نفت عراق تحت از حدود دو میلیون بشکه به ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.
نبردهای هوایی خلبانان ایران اسلامی علیه رژیم بعثی عراق نیز بخشی جذاب از جنگ است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است. اف۱۴های ایران در دست خلبانان بزرگی، چون یدالله خلیلی، اسدالله عادلی، حسین خلیلی، جلیل زندی، فضلاله جاویدنیا و دهها مرد بزرگ دیگر نه تنها هشت سال مانع تسلط هوایی دشمن بر آسمان ایران شدند، بلکه حدود ۱۳۰ (پیروزی هوایی ثبت شده) تا ۱۹۰ (پیروزی غیررسمی) را کسب کردند. در حالی که دشمن تنها توانست پنج فروند اف۱۴ ایران را ساقط کند.
بیشتر بخوانید
نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس به طور کلی چهار وظیفه اصلی را انجام میداد که عبارتند از؛ شناسایی هوایی، ترابری هوایی تاکتیکی، انهدام زیرساختهای اقتصادی و نظامی رژیم بعث عراق و دفاع از تاسیسات زیربنایی کشور. در این بین، اما یکی از مهمترین وظایف این نیرو در دفاع مقدس انهدام و نابودی مقرهای دشمن بعثی بود. یعنی همان نقاطی که باید منهدم میشدند تا در موج حملات دشمن بعثی علیه کشورمان وقفه ایجاد شود. در این میان نقش جنگندههای فانتوم و خلبانان آن در اجرای این وظیفه بسیار مهمی و حیاتی بود.
امیر سرلشکر خلبان شهید علیرضا رستمیان یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که روز ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۳ در شهر اصفهان و در خانوادهای مذهبی چشم به جهان گشود. دوران ابتدایی و دبیرستان را در زادگاهش گذراند و به علت علاقه فراوان به پرواز پس از دریافت دیپلمش در سال ۱۳۵۳ وارد نیروی هوایی ارتش شد. دورههای مقدماتی پرواز و دروس تخصصی مورد نیاز همچون زبان انگلیسی را در ایران طی کرد. پس از گذراندن موفق این دورهها بود که برای حضور در دوره پیشرفته پرواز به آمریکا اعزام شد.
دوره را که با موفقیت گذراند، به ایران بازگشت و با دستور ستاد نیروی هوایی ارتش به عنوان خلبان جنگنده F-۴ به کار خود ادامه داد و طبق امریه به پایگاه نهم شکاری بندرعباس منتقل شد. او همچون سایر مردم انقلابی کشورمان پس از بازگشت از آمریکا به جمع مردم و مبارزان علیه رژیم ستمشاهی پیوست و در توزیع اعلامیهها و نوارهای سخنرانیهای امام خمینی (ره) نیز نقش فعالی داشت. تا اینکه انقلاب به پیروزی رسید و فصل جدیدی در زندگی علیرضا رقم خورد.
مدت زیادی از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نگذشته بود که رژیم بعثی پس از توطئه های ناموفق علیه انقلاب اسلامی و ایران با حمایت استکبار جهانی دست به تجاوزی آشکار علیه کشورمان زد. آن ها از ابتدای جنگ تحمیلی پروازهای بسیاری علیه بعثی ها انجام دادند. اما روز 25 مهرماه را باید یک روز بخصوص برای او دانست، روزی که پروازش ابدی شد.
ساعت ۱۰ صبح روز بیست و پنجم مهرماه سال ۱۳۵۹ یک فروند F-۴ E به خلبانی سرگرد داریوش ندیمی و کمک خلبان ستوانیکم علی رضا رستمیان جهت بمباران پل موصلاتی العماره به پرواز در میآید. خلبانان با حداقل ارتفاع از مرز گذشته و به خوبی پل را بمباران میکنند، اما در همین منطقه هواپیمایشان مورد اصابت یک تیر موشک سام ۲ قرار میگیرد؛ سیستم اجکت کابین جلو از کار میافتد و خلبان تلاش بسیار در هدایت جنگنده میکند، ولی این غول آهنی قابل کنترل نیست هواپیما در حالی که خلبان کابین جلو در داخل کاکپیت است با زمین برخورد میکند و داریوش ندیمی در دم به شهادت میرسد، ولی از سرنوشت کابین عقب هیچ اطلاعی در دسترس نیست. عراق تا مدتها منکر این پرواز میشد و از سرنوشت خلبانان اظهار بی اطلاعی میکرد. پیکر پاک ایشان هنوز به میهن بازنگشته است.
انتهای پیام/
لطفا امکان مثبت و منفی دادن و پاسخ دادن به پاسخ ها را در سایتتان قرار دهید.
با تشکر.