سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر کل مدیریت بحران استان قزوین:

عامل اصلی رانش زمین در منطقه الموت، تصرف دامنه هاست

مدیر کل مدیریت بحران استان قزوین گفت: در منطقه الموت، متاسفانه بیشترین رانش در دامنه‌هایی اتفاق می‌افتد که بدون مطالعه و به راحتی تصرف شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، قدرت اله مهدیخانی مدیر کل مدیریت بحران استان در حاشیه بازدید از مناطق رانشی روستای هیر گفت: این رانش که در حجم و سطح وسیعی از کوهپایه‌های شرقی روستا صورت گرفته و بخشی از باغات و جاده دسترسی بین مزارع را از بین برده است، یکی از صد‌ها مورد رانش زمین است که در سال‌های اخیر در منطقه الموت در حال رخ دادن بوده و این موضوع تبدیل به معضلی برای این منطقه شده است.

مهدیخانی افزود: در تمام دنیا علل عمده‌ی رانش زمین ها، شیب بالای توپوگرافی، بارش‌های ناگهانی، از بین رفتن پوشش گیاهی و رخداد زمین لرزه است، ولی در منطقه الموت، متاسفانه بیشترین رانش در دامنه‌هایی اتفاق می‌افتد که بدون مطالعه و به راحتی تصرف شده است و در آن کشاورزی یا ساخت و ساز صورت می‌گیرد.

مدیر کل مدیریت بحران استان ادامه داد: آبیاری درختان در شیب‌ها و تحمیل وزن سازه‌ها بر روی دامنه‌های سست، موجب افزایش چشمگیر این رانش‌ها شده و به نظر می‌رسد با این شتاب روز افزون در تصرف دامنه ها، در آینده نیز باید شاهد موارد بیشتری از رانش زمین در این منطقه باشیم.

مهدیخانی با تاکید بر نقش اساسی دستگاه‌های متولی در جلوگیری از رشد بی رویه تصرفات دامنه‌های شیبدار افزود: اداره کل مدیریت بحران با همکاری پژوهشکده سوانح طبیعی از مناطق مستعد رانش استان بازدید می‌کند و در صورت ابلاغ اعتبار، طرح‌های مقابله و پیشگیری از خطر رانش را در دستور کار دارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.