سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امید به سبز شدن در فصل برگ‌های نارنجی/ آبیاری نوین، فصل کشت خیار را تغییر داد

کشاورزان طبسی توانسته اند با اجرای سیستم های نوین آبیاری، در فصل پاییز نیز خیار را کشت کنند که مزایای زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، کشاورزان طبسی با بهره گیری از سیستم‌های آبیاری نوین تواسته اند علاوه بر بالا بردن تولید و مدیریت مصرف آب، محصول خیار را خارج از فصلش برداشت کنند.

خیار در شهرستان طبس در فصول بهار و تابستان کشت می‌شود اما با استفاده از سامانه نوین آبیاری در این شهرستان کشاورزان توانسته اند خیار را در فصل پاییز کشت کنند.

این تجربه موفق الگویی است برای سایر کشاورزان تا بتوانند در فصول مختلف این محصول را کشت کنند.

با روش آبیاری قطره‌ای از طریق لوله‌های دریپردار، آب به ریشه گیاه رسیده و باعث افزایش راندمان و صرفه‌جویی آب تا ۸۵ درصد می‌شود.

از مقرون به صرفه بودن تا مدیریت مصرف آب

یکی از کشاورزان طبسی می‌گوید: آبیاری قطره ای مزایای زیادی دارد که از جمله آن ها صرفه جویی در هزینه های کشت و مقرون به صرفه بودن تولید است.

او ادامه می‌دهد: از جمله دیگر مزایای آبیاری قطره ای این است که می توان راحت تر با آفات و سموم مقابله کرد که به سلامت محصول کمک می کند.


بیشتر بخوانید


این کشاورز طبسی بیان می کند: تولید محصول با استفاده از سیستم های نوین آبیاری نیز افزایش پیدا می کند و می توان درآمد بیشتری را نصیب کشاورز کرد.

او اظهار می کند: در شرایط خشکسالی که طبس با آن رو به روست، اجرای سیستم های نوین آبیاری می تواند به مدیریت مصرف آب نیز منجر شود.

دولت برای اجرای سیستم های نوین آبیاری تسهیلات پرداخت می کند

بخشایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: برای اجرای طرح‌های آبیاری کم فشار برای هر هکتار ۱۵ میلیون تومان و برای آبیاری تحت فشار ۴۰ میلیون تومان اعتبار بلاعوض دولتی پرداخت می‌شود.

او افزود: کاهش رشد علف‌های هرز، کاهش هزینه‌های کارگری، صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده از این سیستم جهت مصرف کود‌های شیمیایی از محاسن این نوع آبیاری به شمار می‌رود.

بخشایی تصریح کرد: در حال حاضر در سطحی حدود ۱۶ هکتار از اراضی شهرستان طبس در فصل بهار کشت خیار به صورت غرقابی انجام می‌شود که با توجه به موفقیت این طرح پیش‌بینی می‌شود کشاورزان بیشتری در سال آینده به کشت خیار به صورت قطره‌ای روی بیاورند.

انتهای پیام/ ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.