سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

داستان حضور اشباح ایرانی و ابابیل در دهمین رزمایش فدائیان حریم ولایت نهاجا

دهمین رزمایش فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۹ مهرماه برگزار شد.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مرحله اصلی و فاز عملیاتی دهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش، صبح پنجشنبه ۲۹ مهرماه امسال با حضور امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، سردار شیرازی رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا، امیر سرتیپ نصیرزاده جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، امیر سرتیپ واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش و جمعی از فرماندهان و مسئولان قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) و ستاد کل نیرو‌های مسلح، با نام مقدس «یا محمد رسول الله (ص)» با شرکت گسترده هواپیما‌های با سرنشین و بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش برگزار شد.

هدف از برگزاری رزمایش فدائیان حریم ولایت نهاجا چیست؟

امیر سرتیپ خلبان واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش و فرمانده دهمین رزمایش هوایی فدائیان حریم ولایت درباره هدف این رزمایش اظهار کرد  طرح‌ریزی و هدایت تمرکزی به منظور اجرای انواع عملیات هوایی، افزایش شعاع عملیات با انجام سوخت‌گیری هوایی در داخل و خارج از مرز، استفاده از هواپیما‌های رهگیر با هدف کسب برتری هوایی، به‌کارگیری روش‌های دستیابی به اهداف زمینی و هوایی در مناطق ناشناخته، کسب و ارتقا مهارت‌های لازم جهت آماده سازی به موقع پرنده‌های شرکت کننده توسط کارکنان فنی، تمرین پرواز ناوبری ارتفاع پست بدون استفاده از سامانه‌های ناوبری هواپیما از اهداف تخصصی این رزمایش است.

وی در ادامه گفت که این رزمایش با رویکرد شبکه محوری و پشتیبانی سامانه‌های عملیاتی، اطلاعاتی و آمادی در شبکه یکپارچه ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

شناسایی منطقه، نخستین مرحله از رزمایش فدائیان حریم ولایت نهاجا

پیش از آغاز فاز عملیاتی رزمایش، هواپیما‌های شناسایی و عکسبرداری RF-۴ با بهره‌گیری از دوربین بومی و پیشرفته سمات، پهپاد‌های کمان ۱۲ و هواپیمای گشت دریایی P-۳ F عملیات جمع آوری اطلاعات سیگنالی، شنود الکترونیکی و عکس‌برداری از منطقه عمومی رزمایش را اجرا کردند. اجرای عملیات شناسایی در همه عملیات‌های نظامی یک کار مهم و راهبردی به شمار می‌رود و شاید به جرات بتوان گفت که شاید بخش مهمی از این رزمایش مربوط به شناسایی و پایش منطقه آن است.

کدام هواپیماها در رزمایش فدائیان حریم ولایت نهاجا شرکت کردند؟

در این رزمایش که با محوریت ستاد نیروی هوایی ارتش و با حضور پایگاه‌های پایگاه‌های شهید بابایی اصفهان، شهد فکوری تبریز، شهید عبدالکریمی بندرعباس، شهید یاسینی بوشهر و وحدتی دزفول برگزار شد؛ انواع هواپیما‌های با سرنشین و بدون سرنشین، از جمله جنگنده‌های سوخو ۲۴ و F-۴، F-۵، F-۷، RF-۴، میگ ۲۹، F-۱۴، صاعقه، هواپیما‌های سوخت‌رسان بوئینگ ۷۰۷ و ۷۴۷، هواپیما‌های ترابری و پشتیبانی، هواپیمای گشت دریایی P-۳ F به همراه انواع پهپاد‌های کرار، کیان، ابابیل، آرش و کمان ۱۲ مجهز به راکت، موشک‌های نقطه زن، بمب‌های هوشمند برد بلند و اخلال‌گر‌های راداری حضور فعالی داشتند.


بیشتر بخوانید


امکان تغییر لحظه‌ای اهداف جنگنده‌ها در هر نقطه از آسمان

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در این رزمایش مشاهده می‌کنیم؛ این است که فرمانده می‌تواند از طریق سامانه‌های ارتباطی امن در هر لحظه بنابر ضرورت و نیاز عملیاتی خود، هدف متخاصم را تغییر دهد. البته اهداف اولیه نیز در این رزمایش به صورت ارتباط مستقیم از پست فرماندهی تعیین می‌شود. این عملیات آنگاه اهمیت پیدا می‌کند که در هنگام حملات دشمن از طریق آسمان و یا مرز‌های زمینی، خلبانان باید بتوانند به حدی از توانمندی برسند تا در هر لحظه از پروازشان بتوانند با دریافت ماموریت جدید به سوی آن یورش برده و هدف مشخص شده را نابود کنند.  

اجرای این رزمایش نشان داد که خلبانان نیروی هوایی ارتش توانسته اند آموزش‌های لازم در این باره را بخوبی دریافت کرده و آن را عملیاتی کنند. البته خلبانان حاضر علاوه بر این تاکتیک توانستند تا در نخستین مرحله از رزمایش تیراندازی علیه اهداف هوایی با سرعت و در ارتفاعات مختلف، تیراندازی و بمباران هوا به زمین در شرایط مختلف و با استفاده از بمب‌های هوشمند، بومی و ارتقاء یافته سنگین و نیمه سنگین و استفاده از انواع موشک‌های لیزری، تلویزیونی حرارتی، راداری و انواع راکت‌ها و بمب‌های تولید شده به دست متخصصان جوان کشور را نیز انجام بدهند.

یاسین، سلاح کاربردی فدائیان حریم ولایت و بلای جان دشمنان

در مرحله بعدی رزمایش، هواپیما‌های بمب افکن سنگین F-۴ و F-۵ که به موشک‌های نقطه‌زن، هوشمند و هدایت شونده و هواپیمای F-۷ مجهز به بمب بومی دورایستا یاسین ۹۰ و راکت‌های ساخت داخل مجهز شده‌اند، با تکنیک‌های ابتکاری و خارج از رینگ پدافندی توسط خلبانان شجاع و جوان نیروی هوایی ارتش، اهداف حساس و حیاتی دشمن فرضی را در زمین و دریا با موفقیت منهدم کردند. راهبرد و استراتژی استفاده از بمب‌های دورایستا که یاسین یکی از تولیدات صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، این است که می‌توان با حفظ امنیت جنگنده‌ها و هواپیما‌های خودی علیه دشمن حملات مهلکی انجام داد. این بمب‌ها پیش از این و طی روز‌های قبل در رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت نیز استفاده شده بود.  

حضور شمشیرباز و شبح نهاجا برای انهدام اهداف متخاصم

در بخش دیگری از این رزمایش، جنگنده بمب‌افکن‌های راهبردی سوخو ۲۴ (فنسر یا شمشیرباز) نهاجا نیز با اجرای عملیات برد بلند و با استفاده از اصل غافلگیری، اهداف حیاتی و همچنین رادار‌های زمینی دشمن را با استفاده موشک‌های بهینه‌سازی شده لیزری و راداری مورد اصابت قرار دادند. ماموریت تاپ کاور و عملیات سوخت گیری هوایی از تانکر سوخت رسان بوئینگ ۷۰۷، به منظور اجرای پوشش هوایی در ارتفاع پست، توسط جنگنده‌های اف ۱۴ با موفقیت انجام شد و در سناریوی دیگری از رزمایش نیز هواپیما‌های میراژ F-۱ و بمب‌افکن F-۴ با پرواز در ارتفاع پست و با همراهی جنگنده‌های F-۱۴ عملیات رهگیری هوایی را با موفقیت تمرین کردند.

همچنین جنگنده‌های F-۵ و میگ ۲۹ بطور دقیق عملیات و رزم هوایی در شرایط درگیری در صحنه واقعی را اجرا کردند که در این رزم هوایی، موشک شلیک شده از سوی هواپیمای دشمن فرضی با موشک هوا به هوا، رهگیری و منهدم شد.

دیگر بخش این رزمایش را باید حضور هواپیما‌های سی ۱۳۰ و اجرای موفق عملیات بارریزی تاکتیکی دانست که در صحنه نبرد یکی از تاکتیک‌های کاربردی به شمار می‌رود.

ابابیل،کمان و کرار وارد می‌شوند

در مرحله بعدی از فاز عملیاتی دهمین رزمایش فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش، عملیات مراقبت و شناسایی جنگ الکترونیک و آزمایش انواع سامانه‌های پیشرفته ارتباطی ارتباطی نیروی هوایی ارتش با استفاده از بستر‌های امن شبکه‌های بی سیم و باسیم، انواع سامانه‌های تسهیلات پروازی و انواع سامانه‌های تاکتیکی مأموریت‌های ابلاغ شده در جنگ الکترونیک با موفقیت انجام شد. در اجرای این مرحله از رزمایش هواپیما‌های باسرنشین نیروی هوایی ارتش با سامانه‌های اخلالگر و با استفاده از نوین‌ترین تکنیک‌های جنگ الکترونیک، با از کار انداختن سامانه‌های پدافندی نیرو‌های دشمن، مسیر امن را برای اجرای عملیات پهپادی فراهم کردند.

پس از آن، پهپاد‌های رزمی کمان-۱۲، کرار، کیان و آرش مجهز به انواع سرجنگی و با حمل انواع بمب‌های بهینه‌سازی شده و نقطه زن با استفاده از اصل غافلگیری اهداف حیاطی دشمن را اعم از یگان‌های سطحی و رادار‌های زمینی را هدف قرار دادند که با موفقیت منهدم شدند. پهپاد رزمی کمان-۱۲ نیروی هوایی ارتش نیز توانست با استفاده از بمب‌های هوشمند، نقطه‌زن و ارتقا یافته قائم در این رزمایش با موفقیت اهداف مورد نظر را مورد اصابت قرار دهئ، همچنین پهپاد‌های کرار نیز که به بمب‌های ۵۰۰ پوندی و راکت مجهز شده‌اند توانستند اهداف واگذار شده را به دقت مورد اصابت قرار دهند.

اجرای دهمین رزمایش فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش چه مزیتی داشت؟

امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران که در دهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش حضور داشت درباره این رزمایش گفت: این رزمایش که اکنون شاهد آن هستیم رزمایش نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که مراحل مختلف را طی می‌کند. در گذشته رزمایش‌ها در یک منطقه انجام می‌شد، اما اکنون در تمام مناطق مشغول برگزاری رزمایش‌ها هستیم و از یک مرکز فرماندهی، کنترل و هدایت می‌شود و برنامه‌ها دقیق و درست و با یک نمره خیلی خوب اجرا شده است.

فرمانده کل ارتش دهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش را یادآور خاطره عملیات ۱۴۰ فروندی در روز اول آغاز جنگ تحمیلی دانست و خاطرنشان کرد: در این رزمایش نسخه به روز شده عملیات ۱۴۰ فروندی مشاهده شد، کاری که آن روز با تکنیک‌ها و تاکیک‌های آن زمان انجام شد، امروز به صورت بسیار پیشرفته‌تر در سراسر کشور انجام شد. این رزمایش که امروز با این سبک جدید انجام شد، نقطه آغاز بسیار پربرکتی خواهد بود برای کار‌های بزرگتری که نیروی هوایی ما انجام خواهد داد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
حجت رستگاری
۰۴:۳۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
با سلام
من حدودا ۱۱سال در ارتش بودم و الان ۷سالی هست که دراومدم بنا به مشکلاتی که داشتم ولی هنوزم هر روز دلتنگ پادگان و لباسهای نظامی و پوتین هام میشه خلاصه بگذریم از این ها
من به زبان ساده واسه اون دسته از آدمها که میگن قدرت هوایی ایران ضعیغه و فرسوده هستش میگم تک تک شماها تویه زندگیتون با یکی حرفتون شده دعوا کردید حالا چه در دوران مدرسه چه در بزرگسالی
وقتی با گردن کلفت مدرسه روبرو میشدید جرات نداشتید توچشماش نگاه کنید اگه ازتون تغذیه تون‌رو میخاست بدون هیچ ایستادگی بهش میدادید چون میدونستید زورتون بهش نمیرسه و اگه ندید ازش کتک میخورید
حالا امریکا و کشورهای غربی و بعضی کشورهای منطقه مثل آل سعود خودفروش دارن واسه ایران خط و نشون میکشن و میگن ایران برنامه ی موشکی شو متوقف کنه برنامه هسته ای شو متوقف کنه ولی ایران اصلا گوش نمیده و اوناهم هیچ غلطی نمیتونن بکنن مطمئن باشید اگر یک صدم درصد میدونستن که با جنگ و حمله به ایران پیروز میشن لحظه ای منتظر نمی موندن و حمله میکردن ولی اونا بهتر از من و شماها میدونن که قدرت نظامی ایران در چه حدی هستش و جرات ندارن نزدیک مرزهامون هم بیان
۵۰سال بود که هیچ کشوری سمت امریکا یا پایگاهای امریکا حتی یه سنگ هم پرت نکرده بود ولی ایران با اقتدار پایگاه های امریکا در عراق رو موشک باران کرد و امریکا هیچ غلطی نتونست بکنه
نگید تانک به درد نمیخوره روسیه درحمله به اکراین نگاه کنید از چند صد تانک داره استفاده میکنه
خواهشن اگه نمیدونید نظر ندید
اگه من قدرتی داشتم همه ی مخالف ها و یاوه گوهارو از پا آویزون میکردم تا بیخود و ندونسته نظر ندن
جلال
۰۷:۲۷ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
کلاملت بسیاراحساساتی هستیم. ولی جنگ هوایی یک واقعیت عینی هست که فاکتورهای تعیین کننده اصلی اون نه احساسات بلکه ادوات وتکنولوژی می باشد. باورکنیددرگیری پرنده ای قدیمی ماننداف پنج واف چهار باهواپیماهای نسل چهروپنج مانند درگیری گنجشک با عقاب است. همانقدربی معنی، یکطرفه وبا نتیجه ای ازقبل آشکار. خودمان را گول نزنیم. نیروی هوایی با وضعیت فعلی حتی دربرابر کشورهای کوچک منطقه هم حرفی برای گفتن ندارد، چه برسدبه نیروی هوایی کشورهای غربی. موشک های دفاع هوایی فقط برای دفع موج اول حمله هوایی دشمن کاربرددارندودرادامه اگرتوسط هواپیماهای رهگیرپشتیبانی نشوندبه سرعت کشف وسرکوب خواهندشد.
ناشناس
۲۲:۳۴ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
من سر از هواپیما در نمی آورم ولی ما در منطقه از نظر نیروی هوایی جایگاه خوبی داریم.انچه که باعث شده دشمنان به ما حمله ی مستقیم نکنند این است که فعلا نفع آنها در حمله نکردن است.هدف از جنگ بدست آوردن منابع است.اما حالا در شرایط غیر جنگی وتحت عنوان صادرات.انها دارند منابع ایران را به یغما می برند.صادراتی که فقط منافع یک عده‌ای خاص را تأمین کند ومنافعی برای مردم جز بالا بردن سطح قیمت ها ندارد.همان بهتر که نباشد.
محمدرضا
۲۱:۲۶ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
باسلام خدمت تمامی خوانندگان این عقیده، بنده درحال خواندن نظرات بقیه کاربران عزیز بودم که دیدم اکثر آنها به فرسودگی و قدیمی بودن جنگنده ها اشاره کرده اند، نظر آنها بسیار محترم و قطعا درست است، اما بنده خواستار یاداوری این هستم که دقت کنید تمام قدرت نظامی جنگنده نیست بلکه از جنبه های دیگر نیز باید قدرت نظامی را بررسی کرد، در سایت گلوبال فایر پاور، قدرت نظامی ایران چهاردهم است، قدرت موشکی در رتبه دوم، قدرت دریایی در رتبه ششم و از لحاظ تعداد و قدرت تانک ها هفتم هستیم اما همانطور که شما میگویید قدرت هوایی ما اصلا جالب نیست و ضعیف است اما همین مقدار هم صد درصد بسیار کارامد است، منتها در نظر بگیرید که امنیت هوایی را میتوان از طریق موشک ها نیز برقرار کرد که کشور عزیزمان در بحث موشکی کم نگذاشته است، انشاللّٰه در اینده نزدیک نیز قدرت هوایی ما از طریق روسیه نیز تقویت خواهد شد، همانطور هم که میدانید قدرت نظامی ایران را نمیتوان دست کم گرفت. این نظر کلی بنده است و اصلا هیچگونه قصد بی احترامی به هیچکدام از نظریه های دیگران ندارم
باتشکر از شما
ناشناس
۰۰:۱۳ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
اقای محمدرضاخان ایا میدانید روسیه اس300را بعد 10سال تحویل ایران داد؟ ایا میدانید روسیه بعد چندین سال نیروگاه بوشهر را نیمه تمام تحویل داد؟ ایا میدانید که روسیه درقضیه واکسن اسپوتنیک بدقولی کرده است؟ ایا میدانید روسیه درسازمان ملل درهمین بحث اس300گفت باید تابع تحریم امریکا باشیم؟ ایا میدانید روسیه بخاطر حق وتویی که دارد وگه گاهی برای ایران کارت میکشد ایران فعلا ازرژیم حقوقی دریای خزر دست کشید؟ یا میدانید میگ29روسی همان میگی نیست که درروسیه پرواز میکند؟ یا میدانید وقتی ایران میگ 29خرید کتابچه انرا به ایران تحویل نداد تا نهاجا ایران وابسته به مستشاران نظامی روس باشند ؟دوست عزیز عراق کم جنگنده داشت؟ چرا نتوانست دربرابر حملات امریکا یکی ازجنگنده هارا به پرواز دربیاورد؟ ایا میدانی امریکا رادار نیروی هوایی عراق را کورکرد دوست عزیز احساساتی کامنت نگذار
Amoo
۱۸:۳۳ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
عزیز من الان سی سال پیش نیست که طرف با تانک بجنگه خیلی وقته تانک جدید در دنیا تولید نمیشه مثبت آمریکا تانک‌های سی سال پیش خودشو اوورهال می‌کنه.....الان قدرت اصلی در جنگهای نوین نیروی هواییه.....همون نیروی دریایی هم واسه پشتیبانی و حمل هواپیما مورد استفاده قرار میگیره قرن ۱۷ نیست که دو تا کشتی کنارهم وابسته با توپ همو بزنن
ناشناس
۲۱:۲۲ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
فقط همینقدر می‌دونم توی این ۴۰ سال هیچ دستاوردی نداشتند همین پاکستان که هیچی در برج ایران ندارد ولی داره جنگنده میفروشه تازه مارفتیم قرداد تجهیزات نظامی باروسیه بستیم
سید عباس
۲۰:۵۲ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
سلام تلاش برای حفظ آمادگی دفاع در مقابل تهاجم خارجی یک اصل است، ما همه روزه در یک جنگ تمام عیار در گیر هستیم جنگی با ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سایبری و نظامی، کسانی که در رویای شکست حرمت مرزهای ایران هستند هر روز مشغول یاوه گویی هستندچرا؟ چون دوران بزن و در رو بر علیه کشور ما پایان یافته و ملت ایران نشان داده و می‌دهند که با یک تفنگ و صدها میلیارد دلار (دوران سلطنت مزدور پهلوی) اسلحه خارجی بدون یدکی چگونه قادر بدفاع هستند، چه رسد به این زمان!
ناشناس
۱۵:۱۰ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
فانتوم ها و تایگرها حدود پنجاه سال از عمرشون میگذره.شما هر چقدر بخواید تجهیزات‌ش رو به روز رسانی کنید باز سازه هواپیما قدیمه.متاسفانه نیروی هوایی ایران وضعیت مطلوبی نداره.واقعیتها رو باید دید با شعار نمیشه جلوی دشمن موند
یبونو
۲۳:۰۱ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
انصافا و وجدانا یه سوال دارم شما مگر خلبانی یا مهندس طیاره ای ؟اخه از کجا میدانی خراب هستن ؟چرا شبانه تیشه به ریشه میزنی ها
غریبه آشنا
۱۴:۰۴ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
سلام وعرض ادب یک جواب و هیچ وقت نتونستم بهش برسم شما که اینقدر در تجهیزات نظامی دم ازپیشرفت میزنید چرا در صنعت خودروسازی که اینقدر تلافات داریم چرا هیچ پیشرفتی که حاصل نمیشه بلکه کیفیتها روز به روز پایین تر میاد .صادقانه بگم مردم پیشرفت و زمانی باور دارن که در صنایع خصوصا صنعت خودرو به پیشرفت برسید این دیدگاه وحرف میلیونها ایرانیه پاینده باد ایران وایرانی
احمد
۱۶:۴۹ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
عجیب که جنابعالی تا حالا به جواب این سوال نرسیدید! مگر صنایع خودروسازی رو ارگان های نظامی مدریت میکنند؟ اصلاً مگر کوچکترین ارتباطی بین صنایع خودروسازی و صنایع دفاعی و ارگانهای نظامی وجود داره؟ از همه اینها گذشته اساساً ارتباطی بین این دو صنعت وجود نداره، و از طرفی کلا صنایع نظامی در همه کشورها به دلیل حساسیت و اهمیت ویژه‌ای که دارند هم مستقل هستند و هم مجبور هستند که با تمام پتانسیل کار کنند، خیلی از کشورها هستند که در صنایع نظامی جزء ابرقدرت ها یا حداقل پیشرو هستند اما ممکن در صنایع دیگرشون کلی مشکل داشته باشند، شما چرا فکر میکنید که ارگانهای نظامی ایران باید همون خودروسازها باشند؟ در ضمن مدیریت خودروسازی ایران همیشه افکار لیبرالی و وابسته داشتند در حالی که مدیران و مسئولان در حوزه‌های دفاعی به کلی متفاوت هستند،
دوست غریبه
۱۸:۴۰ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
پاسخ به غزسیه شنا
واقعا نمیدانی؟ تچهیزات دفاعی جان ومال وقدرت وحکومت اینهارا حفظ میکند ولی خودورهای بی کیفیت وگرون جیب اینها یعنی اینها برای بقای حود دفاعی را تجهیزکردند وبرای خوب زندگی کردن وخوب خوردن با خودروسازی های بنجل که سودبیشتری برای بخوربخورانان داشته باشد حلا مردم مردن که مردن مگر مردم برای اینها مهم هست؟
ناشناس
۱۳:۱۶ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
باعث افتخاره.
ناشناس
۱۲:۲۱ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
آفرین. باید همه بدانند که ایران قوی است و جرات نزدیک شدن به این آب و خاک را ندارند
انشا الله بخش اقتصاد و فرهنگ هم یاد بگیرند و به دنبال آسایش و رفاه مردم باشند
ناشناس
۱۳:۴۳ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
اصلش ان شاءالله است
ناشناس
۲۲:۵۴ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
فرقی نداره قلبها پاک باشند در هر دو نام الله موجود است
ناشناس
۱۱:۴۱ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
تضییع اموال مردم در بورس را بررسی کنید
ناشناس
۲۲:۵۵ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
بورس=دعوت نامه نمی فرستد.باید معمله را یاد بگیری بعد بری بازار بورس
ناشناس
۱۱:۲۵ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
این جنگندها خیلی قدیمی هستن مطمئنن مغلوب جنگندهای جدید میشن.
رضا
۱۳:۴۱ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
تو اینترنت نگاه کنید چطور چند سال پیش خلبان ایرانی با جنگنده قدیمی اف 4 خلبان آمریکایی با جنگنه سوپر هورنت اف 18 رو گرفت. یکی از دوستان من خلبان هست و صحت این فیلم رو تایید کرده
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
دقیقا درست فرمودید جنگنده های ایران خیلی قدیمی هستن درواقع ایران از سطح تجهیزات جنگنده سطح خیلی پایینی قرار داره اف4واف5 یا اف 14 میگ 29 خیلی دیگه قدیمی هستن ایران باید بدنبال جنگنده های خیلی پیشرفته باشه
ناشناس
۱۱:۲۳ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
سوال
چرا... غنی است
ولی مردم فقیر؟
mohammad fakhri
۱۰:۳۹ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
اقتصاد ایران و دنیا سالم نیست چون باید قیمتهای همه چیز نباید پایین و بالا باشند باید همه چیز قیمتهایش باهم برابر باشند مثلا قیمت گوشت ۱۶ برابر قیمت اینترنت نباشد برابر باشد و دیگر حقوق باید کامل باشد و دیگر خیلی ها در دنیا دزدی میکنند و در کل اقتصاد نه ظاهرش سالم است نه باطنش و اقتصاد دنیا غلط است و عجیب و غریب است...
سعید
۰۹:۳۳ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
هواپیماهای جنگی .قدیمی و فرسوده است..لطفا فکری به حالشون کنید
ناشناس
۰۹:۰۴ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
آیا ساخت و طراحی جنگنده هم از وظایف و در برنامه های ارتش و سپاه هست؟
چرا هواپیماهای خوب ملی و ایرانی در این مانورها و در آسمان مان نمیبیم؟؟
Amoo
۱۸:۴۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
چون همچین چیزی نداریم
ناشناس
۰۸:۵۷ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
یه رزمایش هم با نام "فداییان ملت" یا "فداییان میهن" برگزار کنید بد نیست، ثواب داره بخدا
ناشناس
۱۱:۰۹ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
اونهایی که رای مخالف دادن با ملت مخالفن یا میهن؟
به نام خدا اسلام ایران ولایت
۱۳:۲۶ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
اونایی که رای منفی دادن با هیچکدوم اسمها مخالفت و مشکلی ندارند البته احتمالا. ولی با طرح موضوعی که ولایت رو در مقابل مهین و ملت و اقسام اینها میزاره مخالفند. ولایت همان میهن است برای ما همانطور که میهن همان ولایت و همان ملت و همان مردم هستند. همه ی اینها برای ما خلاصه در ولایی بودن دارد. همانطور که به فرموده فرماندهی کل قوا : یکی از الزامات انقلابی بودن وطن پرستیست (نقل به مضمون)، از الزامات وطن پرستی ولایت مداریست
ناشناس
۱۳:۴۳ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
بسیار عالی برادر
حالا که اینها برای شما یک معنی رو داره پس یکبار هم اسم مانوری باشه فداییان میهن یا ملت که به فرموده شما همون معنی ولایت رو دارن
ناشناس
۱۹:۵۴ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
بله