سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشتار دام های مولد کماکان ادامه دارد/ راهکار برون‌رفت صنعت دامپروری از بحران چیست؟

با توجه به گرانی و کمبود نهاده های دامی و نبود صرفه اقتصادی تولید، دامدار مجبور به کشتار دام‌های مولد می‌شود که باید راهکاری برای حل این مشکلات ارائه شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ابتدای سال بارها خبر کشتار دام‌های مولد و آبستن در فضای مجازی احساسات مردم را جریحه دار کرده که به رغم وعده های متعدد مسئولان، روند کشتار این دام ها همچنان ادامه دارد.

 این در حالی است که مسئولان تشکل ها و اتحادیه دامداران طی ماه های اخیر هشدارهای مکرری نسبت به خشکسالی، کمبود علوفه مراتع، گرانی نهاده های دامی و انباشت دام ناشی از نبود بازار داده اند که هر بار مسئولان هم  برای خروج  از بحران،  وعده خرید حمایتی و صادرات را داده اند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با توجه به گرانی و کمبود نهاده های دامی و عدم صرفه اقتصادی تولید، دامدار چاره ای جز کشتار دام های مولد و رهایی از تولید ندارد، درحالیکه اگر مصوبه صادرات دام از  ۱۷ تیر ماه  اجرا می شد، شاهد خروج دامداران یکی پس از دیگری نبودیم.

 اتحادیه گوشت گوسفندی، صادرات دام هر چند محدود را عامل اصلی التهاب قیمت در بازار می داند و عنوان می کند که پاییز فصل مناسبی برای صادرات به سبب افزایش مصرف در بازار داخل نیست، درحالیکه آمارها نشان می دهد که قیمت کنونی دام زنده با نرخ تمام شده تولید ۵۰ درصد اختلاف دارد که بی توجهی به این موضوع کار را به جایی رسانده که کشتار دام های مولد نسبت به قبل ۱۵ درصد رشد یافته است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین دلایل کشتار دام های مولد و راهکار خروج از بحران صنعت دامپروری و ایجاد رغبت در بین دامداران برای ادامه تولید با خبر شویم:

مصوبه حمایت از دامدار در هاله ای از ابهام/اختلاف ۵۰ درصدی قیمت دام با نرخ تمام شده تولید

افشین صدر دادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مصوبه های اخیر حمایت از دامداران با ابهام روبروست، اظهار کرد: با وجود آنکه راهکارهای اجرایی خود را برای حمایت از دامدار ارائه داده ایم، اما ظاهرا پیشنهادات رد شده است و جایگزین هایی که توسط شرکت پشتیبانی امور دام ارائه می شود بدنبال فرار از مسئولیت و انداختن توپ تنظیم بازار به زمین تشکلهاست.

وی افزود: تنظیم بازار و ورود تشکل ها به بازار الزاماتی دارد که ابتدا باید آن الزامات فراهم شود . چگونه ممکن است تشکل وارد بازار شود درحالیکه اصولا بازار راکد است و مشتری برای کالای عرضه شده وجود ندارد،  جیب تشکل جیب دامدار است و اگر زیانی به تشکل وارد شود این زیان متوجه دامدار است . از طرف دیگر در شرایط بحرانی حمایت از تولیدکننده وظیفه دولت است و به همین دلیل است که دامدار و تشکل خواهان اجرای وظایف حمایتی وزارت جهاد کشاورزی و خرید دام بر اساس مواد مطرح شده در قانون خرید تضمینی و قانون نظام جامع دامپروری هستیم.

صدر دادرس ادامه داد: در شرایط فعلی دامدار به سبب مشکلات متعدد تامین نهاده چاره ای جز ارسال دام به کشتارگاه ندارد و روز به روز شرایط کشتار دام‌های مولد بدتر می شود، درحالیکه کسی به داد دامدار نمی رسد و متولیان بجای کار عملی بیشتر بدنبال برگزاری جلسات هستند.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه طرح خرید حمایتی بی نتیجه مانده است، بیان کرد: در جلسات متعدد و مکاتبات فراوان درخواست خرید حمایتی دام را مطرح کرده ایم  که متاسفانه تاکنون این درخواست  بی نتیجه مانده و مسئولان شرکت پشتیبانی امور حاضر به اجرای این درخواست نیستند.

به گفته وی، صادرات باید درکنار خرید داخلی انجام شود تا بتوان نوسانات بازار را کنترل کرد، اما این موضوع وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام کشور است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه با ادامه شرایط کنونی آینده روشنی برای بخش دامپروری متصور نیست، بیان کرد: امیدواریم وزارت جهاد و دولتمردان تصمیمات جدید  و ضربتی در حوزه دام اتخاذ نمایند تا در کنار مشکل تامین نهاده ، مشکلات دامداران برای انباشت دام ها و نبود مشتری و عدم تناسب قیمت تمام شده با قیمت بازار را حل کنند و این امر جز با خرید دام به قیمت تمام شده توسط دولت و آزادسازی صادرات امکان پذیر نیست.

صدر دادرس نرخ کنونی خرید هر کیلو دام از دامدار در بازار را ۴۵ هزار تا ۵۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که با قیمت تمام شده واقعی بیش از ۵۰ درصد اختلاف دارد به طوریکه در شرایط فعلی تامین نهاده، قیمت منطقی هر کیلو دام زنده بالای ۱۰۰ هزارتومان است.

صادرات راهی برای پایان دادن به کشتار دام های مولد/دامداران چاره ای جز کشتار دام های مولد و آبستن ندارند

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه آینده تولید دام در هاله ای از ابهام است، اظهار کرد: با توجه به آنکه تولید دام هیچ نوع صرفه اقتصادی ندارد؛ بنابراین دامداران با کشتار دام های مولد، آبستن و ... بدنبال رهایی از تولید هستند.

وی با اشاره به اینکه تصمیمات اتخاذ شده در حوزه دام قابلیت اجرا ندارد، افزود: علی رغم شعار حمایت از دامدار مبنی بر صادرات، اما متاسفانه این تصمیمات قابلیت اجرا ندارد و همواره دامداران سعی می کنند به نحوی با ارسال به کشتارگاه، از تولید خلاص شوند.

پوریان ادامه داد: با وجود مشکلات متعدد تامین و گرانی نهاده های دامی، دامداران تا حد امکان دام هایشان را نگه داشتند، اما در شرایط فعلی به سبب مقرون به صرفه نبودن تولید، یکی پس از دیگری از گردونه تولید خارج شدند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه آینده روشنی پیش روی تولید نیست، بیان کرد: یک بحران زمانی که در مقطع خودش حل نشود، به چالش بزرگ تبدیل می شود که دیگر دامدار از پس آن بر نمی اید و هم اکنون که در پایان مهر هستیم، هنوز راه حلی برای رفع بحران اندیشیده نشده است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام، صادرات را راه حل مناسب رفع بحران فعلی دامداران دانست و گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش قدرت خرید خانوار، صادرات و خرید حمایتی راه حلی مناسب برای ایجاد انگیزه در بین دامداران است که متاسفانه تمامی این بحث ها تنها روی کاغذ آمده است که با این وجود تولید را نمی توان نجات داد چرا که تولید نیازمند برنامه است که بخشی از آن در داخل باید ذخیره و بخش دیگر صادر شود تا وضعیت کنونی مدیریت شود.

وی ادامه داد: علی رغم آنکه اولین ابلاغیه صادرات ۱۷ تیرماه بود، اما متاسفانه تاکنون اجرا نشده است که با این وجود دامدار چگونه می تواند به تولید ادامه دهد؟

پوریان با اشاره به اعتراض های مکرر دامداران نسبت به وضعیت فعلی تولید بیان کرد: پرواربندها که وظیفه تولید گوشت را بر عهده دارد، وقتی می بینند که کسی به فکرشان نیست، پس چطور می توانند به تولید ادامه دهند. از این رو دامدار چاره ای جز ارسال دام های آبستن و مولد به کشتارگاه ندارد.

کمبود نهاده های دامی علت اصلی افزایش ۱۵ درصدی کشتار دام های مولد

مجتبی عالی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کشتار دام های مولد با شدت بیشتری در حال انجام است، اظهار کرد: برآوردها حاکی از آن است که کشتار دام های مولد نسبت به قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است، هر چند آمار دقیقی را نمی توان اعلام کرد.

وی کمبود نهاده های دامی و عدم سنخیت هزینه های تولید با قیمت فروش را علت اصلی کشتار دام های مولد اعلام کرد.

عالی  بیان کرد: با توجه به افزایش حجم کشتار دام‌های مولد، آینده روشنی پیش روی تولید نیست و شرایط روز به روز بدتر می شود.

مدیر عامل اتحادیه دامداران در واکنش به اظهارات برخی مسئولان مبنی بر اینکه مشکلی در تأمین و توزیع نهاده‌های دامی مشکلی وجود ندارد، بیان کرد: همه چیز در حد حرف است که امیدواریم این وعده‌ها هر چه زودتر عملیاتی شود چرا که تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد نهاده با نرخ مصوب و مابقی از بازار آزاد تامین شده است.

وی با اشاره به مازاد دام سبک و سنگین روی دست دامدار گفت: علی رغم مازاد دام و گوشت در کشور خریداری وجود ندارد.

عالی با بیان اینکه کشتار دام‌های مولد و آبستن بی سر و صدا ادامه دارد، افزود: با وجود مشکلات متعدد، صادرات دام سبک آغاز نشده، قطع شد.

وی در پایان متوسط قیمت کنونی دام سبک و سنگین را ۵۲ هزار تا ۵۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی هر کیلو دام با نرخ تمام شده تولید ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان فاصله دارد.

بررسی ها نشان می دهد که قیمت تمام شده هر کیلو دام با نرخ فروش حداقل ۵۰ درصد اختلاف دارد که این امر در کنار کمبود و گرانی نهاده های دامی کار را به جایی رسانده که کشتار دام های مولد و آبستن همچنان ادامه داشته باشد که اگر هرچه سریع تر وعده های مسئولان مبنی بر خرید حمایتی و صادرات تحقق نیابد، خطر نابودی در کمین صنعت دامپروری است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۰۸ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
سلام من ۳۷سالمه دامدارم از بچگی با دام سرکار داشتم و سرکله زدم جونیم ب پای دام رفت زن بچمو هنوز ی مسافرت کوتاه هم نبردم خودمو زن بچم همیشه باس بوی پهن بدیم این همه بدبختی این همه زجر آخرشم هیچ ب ولا امروز خاستم ۵۰ تا ازشان ببرم کشتار خانوادم نزاشتن گفتن آبستنن گناه دارن ولی باید ببرم چارای نیست مجبورم مجبور بقران صد میلیون قرض آوردم بالا مثلا این چ شغلیه این چ تولیدی ک همیشه باس هشتت گرو نه باشه...الان هماهنگ کردم برا سه شنبه ۵۰تا میش آبستن ببرم کشتار خدایا خودت خوب میدونی مجبورم گناش گردن مسولان بی لیاقت
محمود
۱۵:۴۴ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
دیگر نمیشه ادامه داد ،بنده گاوهای مولد و شیری خود را فرستادم کشتارگاه ،و دارم گاوداری رو تعطیل میکنم بعد از ۱۵ سال ،واقعا خیلی راحت شدم و ارامش دارم ،بدون گاو و تولید ،زندگی واقعا زیبا و راحت است ،دیگه نه استرس دارم و نه مشکل خاصی ،واقعا تولید و سرکوب قیمت ادم را ناامید میکند ،کاری را انتخاب کن که دولت نتونه قیمت دستوری بده ،تمام
حسین
۰۰:۵۸ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
با سلام هر چه به فصل زمستان نزدیک میشویم کشتار میش های مولد افزایشی خواهد شد چرا که به دلیل گرانی علوفه دامدار باید برابر مبلغ گوسفندان به علوفه پول بدهد مثلا اگر ۵۰ راس گوسفند میش داشته باشد در بازار امروز ۹۰ میلیون ارزش دارد که باید به همین میزان به علوفه پول بدهد آن هم فقط برای چهار ماه نه کل سال. راه حل مشخص است و آن افزایش قیمت گوشت است حالا با خرید تضمینی توسط دولت یا صادرات.گرچه به زودی گوشت قیمت خودش را خواهد رفت ولی برای جلوگیری از کشتار مولد ها باید دولت خرید تضمینی داشته باشد والسلام.
ناشناس
۲۲:۵۳ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
تولید کننده هیچ تقصیری نداره چکار می تونه انجام بده وقتی حتی به علوفه هم دسترسی نداره مجبوره دامشو بفروشه اگه نفروشه از گرسنگی تلفات میده این مشکل تنها یک دلیل داره بی کفایتی مدیران ومسئولان کشاورزی و دامداری که فقط بلدن دست انداز سر راه دامدار درست کنن
عبدالله
۲۱:۳۵ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
سلام به اطلاع هموطنان ومسئولان مافوق و نمایندگان مجلس و دولت می‌رسانیم اگر به فکر چاره ای برای دامداران باشند فعلا با تلاش و حمایت از دامداران بتوانند تا ۵۰درصد مانع از بین رفتن دام های مولد باشند .
ناشناس
۱۹:۳۷ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
من دامداران یه گوسفند بزادیه بره تاعیدکه سفیدخرواری یک وچهارصد باشه خروارسبزه مروارید یک وپنصدبخوره جوکیلویی هشت هزارتومان به غیر از دارو ودوا وکارگر وخرج مادرش حساب کنید بایددامداردم عیدبره روچندبفروشه تاجواب بدبختیاشوبده بخدا کشاورز ودامدارتوابن مملکت بایدبمیره
ناشناس
۱۹:۲۳ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
درود درکشور اسلامی بااین همه ادعا کشتار دام مولد علاوه بر ضرر مالی وازبین رفتن نسل دام باعث هزاران مشکل دیگر میشود قابل توجه مسولان
ناشناس
۱۷:۰۱ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
مرگ بر منافق
ناشناس
۱۲:۴۸ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
باید جلوی تولیدات داخلی گرفته شده و کمبود محصول احساس شود تا آقازاده هائی که هیچ هنری جز مفت خوری ندارند بتوانند با پول ملت همان کالا را از خارج وارد و جیب و شکم خود را پر کنند اگر جلوی تولید داخلی گرفته نشه و بعد همان کالا وارد بشه مورد اعتراض قرار خواهد گرفت بنابراین بهترین کا اینه که جلوی تولید گرفته شده تا بازار نیازمند واردات شود به همین سادگی اسلام ناب محمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدی یعنی همین
ناشناس
۱۱:۱۸ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
بنده خودم شاهدم که تنها دلیل فروش دام ها اونم به قیمت پایین، نبود علوفه است.
هنوز در کشور ما به این نتیجه نرسیدیم که برای تولید انبوه گوشت باید علوفه زیاد کشت شود. یعنی مزارع خاص برای کشت علوفه.
تکنولوژی های خاص برای تولید علوفه انبوه داریم. این تکنولوژی ها در داخل کشور هست اما خیلی محدود اجرا می شوند.
کم آبی بهانه ای بزرگ برای این مورد است. شما وقتی محصولات کشاورزی داخل بررسی کنید می بینید که میشه با تغییر کشت علوفه زیادی داشت.
برای برداشت 3 تن لوبیا در هکتار طی 5 یا 7 ماه 18 میلیون متر مکعب آب مصرف میشه. کشاورز می ترسه که بیاد همین زمین با همین مقدار آب برای کشت علوفه خاص با برداشت هفته ای 7 هزار کیلوگرم یعنی 175 تن علوفه در طی همون مدت 6 ماه در همین زمین به زیر کشت ببره.
این طرز کشت را باید به دام دارها و کشاورزها آموزش بدیم تا بتونیم از آب بهینه استفاده کنیم و دام ها فراوانی پرورش بدیم.
باید مناطق نمک زار با کشت علوفه ای مخصوص فعال کنیم.
در پایان اینکه تولید کشاورزی ما با افزایش جمعیت ما پیشرفتی نکرده و فقط تونستیم زمین های زیادی رو به زیر کشت ببریم. در حالیکه باید بتونیم از زمین و آب بهینه استفاده کنیم. جمعیت کشور ما به نسبت 40 سال گذشته رشد دو سه برابری داشته و به نسبت 40 سال گذشته مصرف غذایی چندین چندین برابر شده پس باید تولید محصولمون هم چندین چندین برابر بشه. نعمت بزرگ دیگه امون اینکه کشورهای اطراف ما مصرف کننده هستند تا تولید کنند. پس فرصت مناسبی هست.
غذا بده دلار بگیر
برای همگان
ناشناس
۱۰:۱۳ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
ما که خیلی اعتراض کردیم و به جاهای مختلف اعتراض نوشتیم....ولی جواب نداد کارما..... خدا به سزاشون برسه.... که مجبور شدیم حیوون های بی گناه را بفروشبم و ببرن قصابی بکشن...ما سپردیم به خدا. بالخره آه این حیونا زمین گیرشون می کنه.
بجنورد
۰۹:۰۶ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
واقعا به وعده مسولین هیچ امیدی نیست ما که بدبخت شدیم گوسفند هامونو فروختیم .الان تو تهران بنای میکنیم.والا از دامداری به خدا خیلی بهتره.
ناشناس
۰۶:۲۲ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
منافقین رو بکشید
ناشناس
۰۲:۰۰ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
خاک بر سر همچین تولید کننده های که به حیوان هم رحم نمیکنند
محمد
۱۶:۴۵ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
سلام ببین اقای محترم تویی ک هیچی حالیت نیستو ی حرفی میزنی مرد راش بیا گاوداری من همه امکانات در اختیار تو مرد باش ی ماه فقط راه ببره باید ب سر این مرد از این بیشتر بیتد دیگ ب اخرش رسیدم تونوادم رفت موندم با هزارتا قرضو بدبختی دیگ ب اخرش رسیدم دیگ ب هیچ احدیم اعتناد ندارم فقط بفکر دزدین فقط بفکر دزدی همشون حرف مفت میزنن موندن مبترسن صادراتو ازاد کنن بارار گرون بشه میگن پس بزا ایقد بکشنن تا کم بشن اونموقع از کمبود بالا بره ک دیگ فایده ای نداره ب چ قیمت من جوون ک بدبخت شدم
امیر یوسفی
۱۸:۴۳ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
نمیفهمی که با این وضعیت دامدار به خاک سیاه نشسته
ناشناس
۲۰:۳۴ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
خاک بر سر کسی که نه سواد کافی برای حرف زدن دارد و نه شعور کافی برای ساکت موندن
محمد
۲۱:۲۹ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
تومیتونی پاشوبیاتولیدکن دامداربدبخت چندسال زحمت کشیده بهترین نژاداصلاح شده نگهداشته حالانبودعدوفه وادارش میکنه تابجنگه واسه زمستونش علوفه جمع کنه مجبوره این کارانجام بده
ناشناس
۰۱:۵۵ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
تنها راه نجات همه ارتباط با دنیا است
علی
۲۲:۰۷ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
اقای محترم گوسفند ک حالیش نمیشه امروز کمتر بخوره یا خوراک نیست این حیوون درطول 24ساعته درحال خوردنه.وقتی هر گوسفند در طول ماه به اندازه قیمتش نیاز ب خوراک داره ب نظرشما باید چیکار کرد بخدا اگ اینجوری باشه دامدار کل سرمایه شو بزاره نمیتونه بیست راس گوسفند نگهداری کنه .عیب کار از یه جای دیگ هست از ما خریداری میشه کیلوی سی تمن .یه گوسفند یک سال باید خدمت بشه تا بره گوشتی ازش دربیاد .اخه چجوری میشه دامداری کرد .اگه یه هفته کم خدمت بشه کاملا از پا درمیاد و حروم میشه مرغ و خروس ک نیست با یه مشت گندم سیرش کنیم
ناشناس
۰۱:۲۷ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
صادرات چه معنی داره وقتی که خودمون بهش نیاز داریم!؟
ایران به یک نفر مثل مختار نیاز داره
بجای اینکه ارزونتر بفروشن میرن میکشنشون
به والله اینو دیگه دیدم "تره بار و میوه فروشی سر کوچمون بجای اینکه ارزونتر سیب زمینی موندشو بفروشه همشو ریخت تو زباله بیشترشون هم سالم بود "
محمد
۱۶:۴۹ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
شما اصلا تو باغ نیستیا میگم گاوداری دارم بدبخت شدم هیچ کس نمیخره دکمه نداره ک بزنم خاموش بشه مجبورم بیا نیگاه وقت علوفشون میسه چ سر صدایی راه میندازن از کجا بیارم روزی دو مبلیونتومن ضرر بدم حیاط پدریمو فروختم وام برداسنم نهایت سه ماه دیگ بتونم نگهشون دارم تویی ک مرده هرکسی ک مبتونه والا قسم بیاد گاوداریم واسه خودش راه ببره اگ میتونه فقط ی ماه
ناشناس
۱۹:۴۵ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
دو سال دیگه گوشت شد کیلویی سیصد تا چهارصد میفهمی چرا دام رو میفرستن کشتار
ناشناس
۰۱:۰۱ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
اقا هرجا مردم ضعیف کشاورز و دامپرور باشن باید ضرر بدن