سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساز موسیقی نواحی ایران در پاییز کرمان کوک شد/ پیام وزیر ارشاد به جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران+ تصاویر

چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران در واپسین روز‌های مهرماه در باغ موزه وزیری کرمان آغازبه کار کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، آیین افتتاحیه جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور حدود ۷۰ شرکت کننده (نوازنده وخواننده) و جمعی از مسئولان موسیقی سنتی ایران در باغ موزه وزیری کرمان گشایش یافت.

در ابتدای مراسم  محمدرضا علیزاده،  مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کرمان پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای جشنواره نشینان قرائت کرد.

علیزاده با ابراز خرسندی از اجرای جشنواره‌ای دیگر در کرمان گفت: محدودیت‌های کرونایی مانع اجرا در جمع مردمی شد.

  او بیان کرد: تعداد زیادی از اساتید  و کارشناسان و عوامل اجرایی برای برگزاری هر چه بهتر این جشنواره تلاش  کردند که باید از همه آن ها تشکر  کنم.

محمد علی مرآتی، دبیر چهاردهمین  جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: در این دوره از جشنواره سعی کردیم در یک رنگین کمان و رنگ آمیزی  وحدت و کثرت موسیقی ایرانی را زنده کنیم.

او  افزود: امیدواریم با اجراها روح  وحدت ملی و ایران فرهنگی را زنده کنیم.

 علی زینی وند، استاندارکرمان در این  آیین   در گفتگو با خبرنگاران چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی کشور را در حفظ و انتقال خرده فرهنگ‌ها  برای حفظ هویت اصیل ایرانی، اسلامی و آشنایی نسل جوان با مولفه‌های فرهنگی مهم ارزیابی کرد.

او بر این نکته هم تصریح کرد: باید با کمک شرکت‌های بزرگ در حوزه فرهنگی، همه استان کرمان از رویداد‌های هنری و فرهنگی بهره‌مند شود.

در ادامه اجرا‌های زیبای نواحی مختلف ایران به گوش جان تاق‌های رنگارنگ باغ موزه تاریخی وزیری کرمان نشست و اسباب مسرت موسیقی دوستان را فراهم کرد.

اجرای اول متعلق به گروه سرنانوازی قشقایی از لرستان که ابتدای کار خود را با اجرای سوگی هدیه به روح پروین بهمنی مادرلالایی ایران که به تازگی فوت شده است، آغاز کردند و سپس با سرنانوازی قشقایی دل دوستداران هنر را نوازش کردند.

اجرای بعد مربوط به گروه ترکمن نشینان استان گلستان بود که با هیاهوی مخصوصشان لذت موسیقی دشتی ترکمن را با زیبایی اسب‌های زیبای ترکمن تداعی کردند.

به گفته احمدصدری کارشناس موسیقی شناس این اجرا‌های دشتی در ردیف موسیقی ایران اجرا می‌شوند. او موسیقی ترکمن را دارای ۴ مد یا دستگاه موسیقی معرفی کرد.

اجرای بعدی موسیقی نواحی هره نوازی کرد‌های ایران از استان کرمانشاه با سپیدی لباس و تنبور‌های قدیمی بود که خاک تجربه نوازندگانشان (تیمور مهرابیان) را به رخ می‌کشیدند.

در ادامه افتتاحیه بخش اجرایی جشنواره گروه بلوچی نواز نواحی جنوب کرمان اجرا کردند که با ساز معروف وخوش نوازشان؛ یعنی قیچک و نیز ساز قدیمی قانون اجرا‌هایی را عرضه کردند، جوان گرایی این گروه در کنار اجرا‌های خوبشان از بخش‌های خوب این افتتاحیه بود.

بیشتر بخوانید: 



پایان بخش اجرا‌های شب اول جشنواره موسیقی بلوچی یا گواتی ازجنوب سیستان وبلوچستان بود.

فؤاد توحیدی ازموسیقی شناسان کرمانی و بنام نواحی کشور در خصوص این موسیقی گفت: اجرا‌های این نوع موسیقی، بیشتر در منطقه چابهار استان سیستان وبلوچستان انجام می‌شود و ساز آن دونی نوازی است.

هر چند جای مردم در این اجر‌ها خالی بود؛ اما تعدادی از کادر درمان استان، میهمان این برنامه بودند.

۷۰ هنرمند  و ۴۰ نفر از عوامل اجرایی از اقوام مختلف برنامه ها و موسیقی خود را طی چهار روز برگزاری جشنواره اجرا می کنند.  

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با شعار وحدت در کثرت اقوام از ۲۹ مهر تا ۲ آبان ماه به صورت غیررقابتی  در کرمان برگزار می شود.

انتهای پیام/ م 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.