سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ریشه گردو در اقتصاد و فرهنگ شهمیرزاد

شهمیرزاد شهری در شمال استان سمنان است که به دلیل وجود باغ‌های متعدد و آب و هوای خنک و کوهستانی باعث شده تا به نگین استان سمنان تبدیل شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، یکی از مهم‌ترین محصولات باغی شهمیرزاد گردو است که به عنوان نماد این شهر شناخته می‌شود همچنین گردو در فرهنگ شهمیرزادی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به طوری که در گذشته مردم این منطقه درخت گردو را به عنوان مهریه دختران خود قرار می دادند البته نقش گردو در فرهنگ مردم شهمیرزاد به همین جا ختم نمی‌شود و ریشه‌ای بلند در آداب و رسوم و زبان مردم این منطقه دارد به طوری که در زبان محلی گردو خوز و به درخت گردو خوز دار می‌گویند.

پرمغز بودن، سفیدی مغز، چربی زیاد و پوست کاغذی گردو شهمیرزاد باعث شده تا آوازه‌ی این محصول در سراسر ایران زمین بپیچد و مردم ایران برای خرید این گردو مرغوب و بنام برای سوغاتی و خرید سالانه خود به شهمیرزاد سفر کنند که این امر باعث شده تا این مروارید سبز، بر اقتصاد باغ داران تا مغازه دارانی که با خرید و فروش گردو امرار معاش می‌کنندنسل به نسل از گذشته تا به امروز تاثیر بگذارد.

گردو شهمیرزاد شهره در قدمت و زیبایی است به طوری که در منابع تاریخی قدمت درختان گردو در شهمیرزاد را تا ۳ هزار سال هم عنوان کرده اند و اگر بخواهیم از شکل ظاهری این درختان بگوییم، این درختان دارای تاجی ۲ شاخه‌ی متقارن اند به طور مثال درخت گردو کمان رستم در شهمیرزاد با ۱۳ قرن حیات در فهرست آثار معنوی ایران ثبت شده است.

پرفسور ژرمن از کارشناسان ارشد فائو در سفر سال ۱۳۷۵ خود به استان سمنان و با مشاهده برخی درختان تنومند این منطقه، گردو خوشه‌ای را درخت خاص شهمیرزاد عنوان کرد و سن حدودی آن را تا ۱۰۰۰ سال پیش بینی کرد.

یکی از برکت های این محصول برای مردم شهمیرزاد ایجاد اشتغال فصلی گردو چینی است که از شهریورماه شروع و تا پایان مهرماه ادامه دارد.

فرد گردو چین در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: حدود ۴۰ سال است که به این شغل مشغول ام و وقتی از بعضی درختان کهن سال با قدمت ۷۰۰ سال و ۶۰ متر ارتفاع که بالا میرویم از آن بالا انسان‌هایی که در زیر درخت ایستاده اند را ریز و سیاه میبینیم.

مهدی جعفریان جهرمی مدیر جهادکشاورزی شهرستان مهدی شهر گفت:در شهرستان مهدی شهر ۱۶۰۳ هکتار باغ گردو با ارقام سوزنی، کاغذی و محلی در شهمیرزاد وجود دارد که حدود ۶۰۰ هکتار از این باغ‌ها در بخش شهمیرزاد زیر کشت است و میانگین برداشت این محصول ۵/۳ تن در هکتار است.

 مدیر جهادکشاورزی شهرستان مهدی شهر  ابراز داشت: طبق نظر کارشناسان مربوطه پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۳ هزار تن گردو از باغ‌های این منطقه برداشت شود.

مریم صفایی کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان مهدیشهر در گفتگو با خبرنگار باشگاه گفت:مردم شهمیرزاد در کنار روش‌های سنتی با احداث مجتمع کشت و صنعت بزرگ‌ترین باغ گردو خاورمیانه را با بیش از ۷ هزار نفر سهام دار در شهمیرزاد احداث کردند که این امر موجب شده است تا شهمیرزاد به یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های تولید گردو در جهان تبدیل شود، همچنین این باغ به ثبت سازمان خوار و بار جهانی (فائو) رسیده است.

همچنین او افزود: در این مجتمع با روش‌های نوین کشت و ارقامی مانند چندلر و فرنور که دیر گل و مقام به سرما هستند باغ داران توانسته اند میزان برداشت محصول با کیفیت خود را بالا ببرند.

گردو محصولی که طبیعت شهمیرزاد آن را انتخاب و مردمش با حفظ و بروزرسانی ارقام و روش کشت توانستند آن را به نمادی برای شهمیرزاد تبدیل کنند تا در کنار ایجاد اشتغال فصلی ، منبع درآمدی برای باغداران این دیار تامین کنند.

گزارش از جواد طیبی

انتهای پیام/ط

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.