سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نتیجه واکسیناسیون عمومی کاهش آمار بستری و مرگ و میر است

مسئولان و کارشناسان بهداشت و درمان طی هفته اخیر نسبت به احتمال موج ششم شیوع کرونا در کشور هشدار داده‌اند که انتظار می‌رود در صورت رخداد این پیش‌بینی، نتیجه واکسیناسیون عمومی مشاهده شود و آمار بستری و مرگ و میر کاهش داشته باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد، واکسیناسیون عمومی پس از گذشت حدود ۲ سال روز‌های سخت شیوع کرونا برای افراد بالای ۱۲ سال تبدیل به فرصتی برای مقابله با هجوم ویرانگر این ویروس شد و اکنون که زمزمه‌های موج ششم همه گیری کووید ۱۹ به گوش می‌رسد امید می‌رود نتیجه‌ای امیدآفرین داشته باشد هرچند متاسفانه برخی افراد، تحت تاثیر تبلیغات سوء همچنان سلامت خود و جامعه را با پشت گوش انداختن این فرصت مهم به خطر می‌اندازند.

پس از پشت سرگذاشتن پنج موج نفس گیر بیماری کووید ۱۹ و راهی شدن عزیزانی به دیار باقی اکنون به همت مسولان کشور امکان واکسیناسیون عمومی برای تمام افراد دارای شرایط، آسان و دست یافتنی شده است.

در این بین انتظار افراد واکسینه شده از دیگران اقدام سریع نسبت به واکسیناسیون به عنوان یک مسئولیت ملی و انسانی است، اما متاسفانه بازهم افرادی سهل انگار و ناآگاه به تبلیغات بی پایه و اساس در این صحنه خطیر، خود را به بی خیالی زده اند.

در حالیکه موج پنجم کرونا پس از ماه‌ها تلاش کادر درمان به تازگی فروکش کرده است و کارشناسان و متخصصان امر تنها راه مقابله با ویروس کرونا را واکسیناسیون گسترده و رعایت شیوه نامه های بهداشتی می‌دانند در پی بی توجهی برخی، طی چند روز گذشته روند کاهشی ابتلا و بستری در حال توقف است و بیم آن می‌رود موج ششم به زودی چهره سهمگین خود را به همگان نشان دهد.

اوایل که این ویروس ویرانگر دست به گریبانگر جامعه شده بود، همگی از ترس ابتلا، در خانه ماندن و پرهیز اجتماعات را تنها راه دورماندن از کرونا می‌دانستیم و واکسیناسیون گسترده برای مقابله با آن را رویایی دست نیافتنی فرض می‌کردیم، اما اکنون واکسن کرونا به راحتی در سطح مراکز بهداشتی در دسترس و تزریق آن تبدیل به یک مسولیت اجتماعی شده است؛ بنابراین باید از این فرصت به خوبی استفاده و خود را برای موج‌های احتمالی آینده آماده کرد و چنانچه افرادی با نادیده گرفتن این فرصت بزرگ سلامت جامعه را نشانه گرفتند باید آن‌ها را از مزایای واکسیناسیون و تاثیر آن در کاهش شدت بیماری آگاه کرد.

به گفته متخصصان امر تنها راه برگشت به دوران قبل از کرونا و روند عادی زندگی روزمره، واکسیناسیون گسترده و رعایت شیوه نامه های اجتماعی است تا بتوان پس از گذشت ماه‌های طولانی اپیدمی کرونا، زندگی را به روال عادی برگرداند و ضربات وارده بر اقتصاد، آموزش و دیگر جوانب را برطرف کرد.

دانش آموزان و دانشجویان به زودی راهی مراکز تحصیلی می‌شوند و خوشبختانه امکان واکسیناسیون آنان نیز فراهم شده است تا خانواده‌ها بتوانند با آسودگی بیشتری فرزندان خود را راهی مدارس و دانشگاه‌ها کنند.

انجام واکسیناسیون کرونا در ۱۲۷ مرکز بهداشتی و تجمیعی

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: هیچگونه مشکلی برای تامین واکسن کرونا در استان وجود ندارد و افراد دارای شرایط می‌توانند جهت واکسیناسیون به مراکز تجمیعی و بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

دکتر علی فرهادی افزود: در شرایط کنونی تنها راه مقابله با کرونا واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه های بهداشتی است که در صورت استقبال بیشتر مردم به زودی جمعیت بالایی از استان واکسینه خواهد شد.

او ادامه داد: در روز‌های اخیر باتوجه به ثابت ماندن روند کاهشی ابتلا و به دلیل کم شدن رعایت پروتکل‌ها احتمال شیوع موج ششم در استان وجود دارد و بر این اساس از هم استانی‌ها دعوت می‌شود برای مقابله هر چه بیشتر با این ویروس جهت واکسیناسیون اقدام کنند.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به خستگی کادر درمان و احتمال جهش دوباره ویروس کرونا عنوان کرد: در صورت شیوع موج ششم، استان با شرایط سختی مواجه خواهد شد و این در حالی است که بسیاری از کشور‌ها با واکسیناسیون گسترده توانسته اند محدودیت‌ها را حذف کنند و به روال قبلی زندگی بازگردند.

فرهادی گفت: اکنون وضعیت واکسیناسیون در تمامی شهرستان‌های استان تقریبا به یک میزان است، اما در برخی شهرستان‌ها استقبال نسبتا بهتری انجام شده است.

۳۳.۵ درصد جامعه هدف لرستان علیه کرونا واکسینه شدند

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر در این استان دارای شرایط تزریق واکسن کرونا هستند که تاکنون ۳۳.۵ درصد این جمعیت با دریافت هر ۲ دُز، به طور کامل واکسینه شده‌اند.

فرهادی بیان کرد: با انجام اقدامات قابل توجه استان در راستای واکسیناسیون جامعه هدف، تاکنون ۳۷ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال و ۳۳.۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال به طور کامل علیه کرونا واکسینه شده است.

او اظهار داشت: هیچگونه مشکلی در زمینه تامین واکسن کرونا برای مردم استان وجود ندارد و تمام واکسن‌های تزریقی دارای مجوز سازمان بهداشت جهانی و استفاده شده در ۸۰ کشور دنیا هستند.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه تاکنون یک میلیون و ۶۹۴ هزار و ۳۱ دُز واکسن کرونا وارد لرستان شده است اظهار داشت: یک میلیون و ۵۱۱ هزار و ۸۸۸ دُز از این تعداد تزریق شده است.

فرهادی ادامه داد: حضور در تجمعات، مراسم و دورهمی‌ها احتمال ابتلا به کرونا و شروع موج جدید را رقم خواهد زد.

آمار ابتلا به کرونا در لرستان ۶۰ درصد کاهش یافت

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: آمار ابتلای روزانه به کرونا در استان طی مهرماه جاری (حدود سه هفته ابتدایی) نسبت به شهریور گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته، اما طی روز‌های اخیر روند ابتلا با شیب نزولی همراه بوده و اکنون ثابت شده است.

فرهادی اظهار داشت: در این مدت آمار ابتلا، بستری و فوتی در استان کاهشی بوده است بطوریکه روند بستری در استان ۴۵ درصد کاهش یافت و به متوسط روزانه ۱۴۴ نفر رسید.

او  با بیان اینکه در این مدت فوت ناشی از کرونا در استان نیز به ۵۰ درصد کاهش رسید تصریح کرد: در صورت بی توجهی به لزوم واکسیناسیون افراد و نقض دستور العمل های بهداشتی احتمال شروع موج ششم در لرستان وجود دارد.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه تنها راه مبارزه با کرونا واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است ادامه داد: در صورت شیوع موج ششم، شرایط بحرانی در لرستان رقم خواهد خورد بنابراین واکسیناسیون گسترده مانع افزایش تعداد بستری و فوتی می‌شود.

تعداد قربانیان کرونا در لرستان تاکنون به ۲ هزار و ۵۶۴ نفر و مجموع مبتلایان نیز به ۱۸۹ هزار و ۱۰۹ نفر رسیده است.

هم اکنون وضعیت کرونایی شهرستان‌های ازنا، دورود، چگنی، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و رومشکان زرد و خرم‌آباد، پلدختر و بروجرد همچنان نارنجی می‌باشد.

 

انتهای پیام/ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.