سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قلیزاده در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مصرف بنزین در کشور بالاست / تبخیر بیش از حد استاندارد بنزین را به دادستانی کشور اعلام کرده ایم

رئیس انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی توضیحاتی را پیرامون کیفیت بنزین ارائه کرد.

اسدالله قلیزاده رئیس انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: کیفیت فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین و نفتِ گاز (گازوئیل) از دو منظر قابل بررسی است؛ نخست سنجش کیفیت آزمایشگاهی از چند ppm گوگرد گرفته تا عدد اکتان و ... که قطعا سازمان ملی استاندارد باید به آن بپردازد و به صورت شفاف نظر دهد که در این بین، برخی موارد مانند تدوین استاندارد یورو-۵ جزو وظایف این سازمان است. منظر دوم نیز قسمتی است که در مجاری عرضه به آن توجه می‌کنیم.

او افزود: مهمترین مسئله‌ای که متصل به کیفیت است و حتی در کمیت هم تاثیر می‌گذارد، مسئله تبخیر و کسری فرآورده است که عوامل متعددی دارد و از دمای بارگیری و تخلیه فرآورده نیز تاثیر می‌گیرد. تبخیر فرآورده‌ای مانند بنزین در همه جای دنیا وجود دارد، منتهی مناقشه‌ای که بین جایگاهداران و شرکت‌های تابعه وزارت نفت از سالیان قبل تاکنون وجود دارد، این است که جایگاهداران مدعی هستند که در عمل، تبخیر بیش از میزان استاندارد است و تبدیل به کسری می‌شود.

قلیزاده توضیح داد: در واقع ابتدا بهای بنزین توسط جایگاهدار پرداخت می‌شود و سپس تبخیر اتفاق می‌افتد که این مسئله در نقاط مختلف کشور متفاوت است، ولی تاکنون به طور یکسان فرض گرفته شده که جایگاهداران نسبت به این موضوع معترض هستند.

مصرف بالا یکی از دلایل کسری بنزین است

او تاکید کرد: یکی از دلایل مهم این موضوع، روند سریع انتقال فرآورده نفتی از تولید به مصرف به دلیل حجم بالای مصرف است؛ یعنی، وقتی کمتر از ۲۴ یا ۴۸ ساعت از تولید فرآورده گذشته باشد و بلافاصله به جایگاه حمل شود، قطعا کسری وجود خواهد داشت. معتقدیم این مسئله هم به ضرر جایگاهدار و هم به ضرر مردم است.

رئیس صنف جایگاهداران سوخت ادامه داد: جالب توجه است که جایگاه‌های سوخت به علت کسری فرآورده به نرخ فوب خلیج فارس جریمه هم می‌شوند، در حالی که هیچ دخل و تصرفی در تولید، کیفیت و حمل آن ندارند. جایگاهداران هر محموله‌ای که برایشان فرستاده می‌شود را باید تخلیه کنند و به مشتری بفروشند.


بیشتر بخوانید:


اجرای طرح "کهاب" در قانون هوای پاک بلاتکلیف است

او با تاکید بر این که نظارت کامل روی مخازن و روند فروش وجود دارد و در نتیجه آن، کسری در اکثر موارد ناشی از تبخیر و اُفت حجم فرآورده است، گفت: در این زمینه قبلا تحقیقاتی انجام شده، اما کافی نبوده است. صنف جایگاهداران سوخت هیچگاه این مسئله را به فضا‌های مطالبه گری نکشانده و صبوری کرده، اما اکنون در حال انجام اقداماتی به منظور احقاق حق، شفاف سازی و تعیین تکلیف هستیم.

قلیزاده در ادامه گفت: حتی یکبار هیئت وزیران مصوب کرد که بررسی میزان تبخیر باید به تفکیک استان‌ها انجام شود، اما متاسفانه مسئولان این کار را انجام ندادند. طرح‌هایی هم مانند طرح کهاب برای بازیافت بخارات مطرح شده که البته منتقد‌هایی دارد. برخی معتقدند اجرای این طرح هزینه گزافی دارد، برای جبران قسمت خیلی کمی از بخارات است و توجیه ندارد.

او تاکید کرد: با این حال، تلاش کردیم تا طبق ماده ۱۶ آیین نامه اصلاحی قانون جلوگیری از آلودگی هوا، این طرح اجرا شود که متاسفانه چند سالی است اقدام جدی برای اجرای سه استیج این طرح نشده و بودجه لازم برای آن، هزینه نشده است. شرکت‌هایی که این تجهیزات را تولید یا وارد می‌کنند نیز اکنون بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند باید چه کنند.

استانداردسازی سوخت و خودرو‌ها قبل از سنجش آلایندگی در جایگاه‌ها باید انجام شود

رئیس انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی در بخش دیگر سخنان خود در مورد اجرای قانون هوای پاک نیز افزود: این قانون موارد متعددی دارد و دستگاه‌های بسیاری در اجرای آن تکلیف قانونی دارند؛ باید پایش شود که هر دستگاهی چقدر کارش را درست انجام داده است. به طور ویژه باید در مورد کیفیت سوخت و همچنین میزان توزیع سوخت‌های با استاندارد بالا باید بررسی شود که چقدر در استان‌ها و شهر‌های مختلف، با قانون فاصله وجود دارد.

او نسبت به ضعف عملکرد برخی از دستگاه‌های اجرایی انتقاد کرد و افزود: نباید این طور باشد که قبل از اجرای طرح کهاب و تخصیص بودجه برای این موضوع، همچنین قبل از استاندارد سازی خودرو‌ها و کیفیت سوخت، شاهد این باشیم که شرکت‌هایی برای سنجش آلایندگی به جایگاه‌ها مراجعه کنند!

قلیزاده همچنین گفت: کیفیت آزمایشگاهی بنزین در دو بخش آلودگی محیط زیستی که می‌تواند برای مردم و کشور زیان داشته باشد و همچنین میزان تبخیر آن که برای مردم و جایگاهداران خسارت زاست، باید بررسی و استاندارد سازی شود. اعتراضات جایگاهداران هر روز نسبت به این موضوع و جرایم ناحق ناشی از کسری زیاد و زیادتر می‌شود و بار‌ها به مقامات مسئول و دادستانی کشور اعلام کرده ایم که ادامه این روند، کاهش شدید توان مالی جایگاهداران و اعتراض آن‌ها را در پی دارد. البته با استقرار دولت جدید، امیدواری برای حل این مشکل بیشتر شده است و امیدواریم اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
محسن
۱۳:۴۲ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
قبلا هم میخواست بشه ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومان ازاد قبلش زمینه سازی میکردن
الان هم ۱۴ تومن میشه و تمام خیال همه راحت باشه
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
میشه اینقدر در مورد بنزین صحبت نکنید
ناشناس
۲۰:۱۸ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
انشاالله خدای بزرگ جزاتونو بده، مملکتو ویران کردید، کشتی کشتی مفتی میفرستید واسه لبنان و.... برای خودمون هم گرانی و بدبختی، خجالت بکشید
ناشناس
۱۹:۱۰ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
خب پیشاپیش گرون شدن بنزین رو تبریک میگم.حرفشو انداختن تا افکار عمومی اماده باشن.بالاخره کسری بودجه دولت یه جوری باید جبران بشه دیگه.بخش عمده ای از حقیقی ها که از بورس خارج شدن.راه دیگه ای جز گرون کردن بنزین و حامل های انرزی باقی نمیمونه
ناشناس
۱۱:۱۸ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
بنزین اگه بشه 14 به بهانه اینکه در کشورهای دیگه گرون شده و بدون در نظر گرفتن و مقایسه درآمدی این کشورها * در داخل ایران بدون کارشناسی به فروپاشی اقتصادی و اجتماعی منجر میشه ، درآمد کارگران و کارمندان حداقل باید بیست میلیون بشه تا یارانه بر کالاهای اساسی و قیمت واقعی بنزین اعمال بشه موفق باشید
ناشناس
۰۴:۰۷ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
دوست عزیز اگر مخازن در جایگاه مناسب باشد وهوا هم خنک باشد تبخیر ویا ویپر زیادی اتفاق پیش نمیاد ولی متاسفانه مخازن جایگاه وپمپهای شماهم استاندارد نیست خودم شرکت نفتی هستم بخارات با دما کم وزیاد میشود شما فرمودید ازتولید خیلی زود به مصرف میرسد این برای گراویتی بنزین تاثیر انچنانی ندارد ولی درانتقال وبارگیری امکان کم شدن ازنظر ویپری وجود دارد ولی انقدر زیاد نیست
ناشناس
۲۲:۱۰ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
باز میخوان بنزین رو گران کنند
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
مردم که بنزینو نمیخورن اگه مصرف بالاس بخاطر خودروهای بی کیفیته خودروهارو درست کنین مصرف خودش کم میشه
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
باز مسئولین رفتن بالا منبر نظر دادن. خلاصه بیکار نمی مونن. خودشون توو این مملکت زندگی نمیکنن؟زن و بچه ندارن؟خانواده ندارن؟
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
اخوی میخای تف بسوزونیم البته اگه موتور های تولیدی داخل باهاشون سازگاری داشته باشه ...
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
بهانه تازه برای گران کردن بنزین
ناشناس
۲۱:۲۲ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
خب این همه ماشین اشغال دارید تزریق میکنید تو بازار بنزین میخوان برا سوزوندن
مصطفی
۲۰:۴۰ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
خب بالا باشه دیگه میخواهید ۳۰۰۰ تومن بشه ۵۰۰۰ تومن از کره ماه که تو ماشین سوار نمیشن یا دنبال یه لقمه نونن یا دنبال گردشن برای تفریح رگ وروحیاتشون
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
فراهم کردن مقدمه گران کردن بنزین
ناشناس
۲۰:۱۷ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
با این گرانی فشار به ملت به فکر لبنان ....هستین
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
کشور از بهمن 98 درگیر کرونا بوده و در این مدت حدود سه سال مسافرت ها بطور قابل توجه ای کاهش یافته یعنی مصرف قاعدتا باید کم شده باشه نباید کشور دچار کسری بنزین باشه . شاید دلایل دیگه ای مثل بذل و بخشش ها و صادرات باشه
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
کسری کارت سوخت را چه کسی پیگیری میکند.؟
همیشه از 60لیتر سهمیه واریزی 30 لیتر بنزین میزنم.
دفعه بعد که برای سوخت گیری میرم موجودی کارت سوخت 23تا 25 لیتر نشان می دهد!
احمد
۱۹:۵۳ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
آره خیلی بالاست مفت رو رایگان بدین واسه لبنان اونا هم سر حاملان سوخت شیرینی پرتاب کنن
ناشناس
۱۹:۵۰ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
اینجوری بوش میاد بنزین میخواد حسابی گرون بشه دیروز که میگفتن 14 تومن شایعه است امروز هم این فردا هم احتمالاً قیمت پایین بنزین باعث شده خانواده‌ها از هم دور باشن
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
اقایون مصرف بالانیست قاچاق سوخت بالاست بهتره یک سری به استان سیستان وبلوچستان بزنید. بعدیک سری هم به بنادر بوشهر. اونموقع میفهمیدکه مصرف بنزین رتبه سوم را داره
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
متاسفانه در ایران برخلاف کشورهای دیگر ،با استفاده مکرر از خودرو نه تنها از قیمت ان نمی افتد بلکه افزایش نیز میابد و این مشوق استفاده هرچه بیشتر مردم از خودرو می گردد وبطبع ان مصرف بیشتر سوخت می گردد
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
شما اگر دانایی معمول داشتی میفهمیدی که بااین خودروهای داخلی افتضاح وشبکه حمل ونقل مدرن نباید این را بگویی.
Mohamad
۱۹:۰۱ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
سلام بله دیگه حالا مصرف تو کشور ما زیاد ولی تو کشورهای دیگه که بنزین صادر میشه بنزین مصرفش کم،واقعا این مسئول چرا همش مردم مقصر میدونه و یبار به خودرو ساز ایراد نمیگیره که ماشین های بی کیفیت با سوخت زیاد دست ملت میدن،یهو بگین تو قرن جدید ماشین سوار نشیم که بنزین هم بمونه واسه بقیه
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
مصرف بنزین در کشور بالاست
هر وقت این جمله را میشنویم یعنی بنزین قراره گرون بشه.
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
تورم هم بالاست ، گرانی هم بالاست ، فساد هم بالاست ، اختلاس هم بالاست ، خودکشی هم بالاست ، فرار مغزها هم بالاست
باز هم بگم


کی واسه اینا نسخه درست و حسابی نوشتید که نتیجه بدهد
فقط برای بدبخت کردن مردم سریع نسخه می پیچید و سریع اجرا می کنید
محمد
۱۸:۵۵ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
دلیل مصرف بالا قطعا نبود ساختار کافی حمل و نقل و قیمت بالا قطار و هواپیما برای مردم ایران هست. مقایسه مصرف بنزین ایران با ترکیه و غیره نیازمند بررسی زیرساخت ها نیز باید باشد. قطعا افزایش مجدد بنزین آسیب های مجدد خواهد زد.
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
بهانه برای گران کردن بنزین است
ناشناس
۱۸:۳۹ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
حالا کسری تبخیر بله درسته ولی ایا جایگاه داران هم حقوق کافی به کارگرانشون میدند حداقل حقوق به کارگر جایگاه باید بالای ۱۰ میلیون باشه با بیمه چون اینها باید در سرما و گرما و الایندگی کار کنند برای تبخیر و کسری صنف جایگاه داران هست ولی برای کارگران جایکاه هیچ صنفی وجود نداره با حقوق ۲ میلیون بدون بیمه کار میکنند نظام ما نظام سرمایه داری هست و متاسفانه هیچ چیز سر جای خودش وجود ندارد مصرف بنزین بالاست ولی حاظر نیستند شبها پمپ را تعطیل کنند میدونید چقدر در مصرف بنزین کم میشه مثلا از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح از طرفی به بهانه قاچاق سوخت میخواند قیمت بنزین را زیاد کنند مسولان چرا ارزش پول کشور را بالا نمیبرید چرا لب مرز را نمیگیرید چرا فقط فشار باید رو مردم باشه قوانینی که برای مصرف کم میگذارید همش فساد اور هست بدون کارشناسی انجام میشه
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
شما که صادر میکردید
ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
خدا بخیر کنه دوباره میخوان قیمت بنزین را زیاد کنند بهونه مصرف بالا را آوردن
ناشناس
۱۸:۱۶ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
به شماچه که بالاست دارین پولشو۳برابرمی گیرید.میخواین کاری کنیدکه مردم نتونن ازماشینشونم نون دربیارن..
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
خب همه اینا گفته شد که از نظر روانی برای گرون شدن بنزین آماده باشیم . از مدیریت فقط بالابردن قیمت رو بلدیم.
ناشناس
۱۸:۰۱ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
گرانیییییی
ناشناس
۱۷:۵۲ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
اشکال نداره
گرونش کن درست میشه
ناشناس
۱۷:۵۱ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
با ایی حرفایی ک زدی بوی گرونی میاد طفره نرو بگو میخاییم گرون کنیم اگ بنزین گرون شه واقعا همجوره فشار رو مردم لطفا بفکر سفره های مردم باشید حق مردم ایطو زندگی کردن نیس
مهدی
۱۷:۴۳ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
خب مقدمات افزایش قیمت بنزین شروع شد! وقتی کم کم خبر درباره بنزین و سوخت و مشتقاتش زیاد میشه 99% اتفاقی تو راهه! آقای رئیسی مارو از رای دادن به جنابعالی پشیمون نکن! دیگه تحمل بنزین 6000 تومنی و به تبعات افزایش بقیه قیمت هارو نداریم!
ناشناس
۱۷:۳۶ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
میخوان گرونش کنن. ای داد بی داد
ناشناس
۱۷:۳۶ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
با سلام اخه بشر ماشین هامون ماشین نیستن هم پر مصرف وهم فناوریشون متل ۸۰ .۷۰ سال پیشه مسلما مصرف زیاد خواهد بود نه اجازه واردات هست نه بروز هستیم با این اوضاع واحوال انتظار دارین مصرف هم کم باشه
احمد
۱۷:۳۱ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
با سلام
خدمت ملت شریف عرض میکنم بنده 15 در صنعت نفت و برق فعالیت داشتم نظر شما رو جلب می کنم به میزان مصرف بنزین در کشور که می گویند بی سابقه هست اثرات گلخانه ای دارد و امراض و بیماریهای گوناگون و خلاصه نفس کشیدن در برخی شهر ها در اکثر کلان شهره سخت و سخت تر شده.راه حل ساده هست دو تا سوال
1. چرا به فکر حذف بنزین نیستند چرا مافیا اجاز حذف مصرف بنزبن را نمی دهند در حالی که کل دنیا با یک برنامه ریزی مدون 5 ساله به سمت انرژیهای جایگزین مثلا ماشین های هیبریدی و ماشین های برقی رفته چرا در ایران اجازه ورود تکنولوژی رو نمی دهند .
2.آیا واقعا می خواهید مشکل بنزین حل شود و یا دنبال فرافکنی هستید. راه حل ساده هست جایگزینی مصارف بنزینی با انرژیهای نه اجازه واردات ماشین های چینی مثل جک و .. با مصرف 15 لیتر بنزین به ازای 100 کیلومتر .در نهایت در ایران برخی نمی خواهند مشکلات حل شود در رو صحبت های خوب می کنند و در پشت مافبا بازی خود
ابراهیم
۱۷:۲۵ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
می خواهین بنزین را گران کنی حجالت نکش . میزان مصرف بالاست تبخیر زیاده ...
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
مصرف بنزین در کشور بالاست
خب راه حل چیست؟ افزایش قیمت تا ١۴ هزار تومان!
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
شروع شد
شمارش معکوس برای گران کردن بنزین
10.9.8.7.6.5.4.3.2.1.0
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
مخلص بنزین 14 تومنی
بنزین 14 تومنی = بالارفتن حمل و نقل
بالارفتن حمل نقل = گرونی همه چی حتی شپش
گرونی = تورم
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
از زمانی که گفتین بنزین انگلستان معلوم بود خبراییه
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
خدایش مردم خیلی دارند بنزین مصرف میکنند دور دور های بیخودی سفر های آخر هفته ای همیشه ولی باید پول بنزین را که مردم استفاده نمی‌کنند نقد پرداخت کنید به مردم چه فقیر چه ثروتمند
میثم
۱۷:۰۲ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
دباره بوی گرانی سوخت میاد شک ندارم به همین بهانه میخان بنزینو گرون کنن قبل از هر تصمیمی فکر مردم باشین