سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خط و نشان طاعون برای حیات وحش

تلفات بیماری طاعون نشخوارکنندگان در مازندران تاکنون به ۲۱ راس کل و بز وحشی رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،کوروس ربیعی رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: محیط بانان منطقه شکار ممنوع چالوس و کلاردشت حین گشت و کنترل و سرکشی از زیستگاه‌های حیات وحش، تعدادی لاشه دیگر از گونه کل و بز وحشی را مشاهده کرده اند که تعداد کل تلفات بیماری طاعون نشخوارکنندگان در استان تاکنون به ۲۱ راس رسیده است.

او افزود: برنامه‌های پایش منطقه و بهره گیری از ظرفیت جوامع محلی، نمونه برداری و آزمایشات تشخیصی توسط دامپزشکی برای کنترل بیماری در استان همچنان ادامه دارد.

ربیعی گفت: محیط بانان در راستای انجام اقدامات پیشگیرانه، ضمن پایش زیستگاه‌های حیات وحش غرب مازندران، در حال شناسایی مناطق آلوده، سوزاندن لاشه‌ها و امحای بهداشتی آن‌ها و همچنین ضد عفونی کردن آبشخور‌ها هستند.

او افزود: طاعون نشخوارکنندگان کوچک که بیماری ویروسی است، خاصیت واگیری بالایی دارد و اگر شیوع آن کنترل نشود، احتمال آلوده شدن جمعیت دام‌های اهالی منطقه نیز به این بیماری دور از انتظار نیست و بهترین راهکار مقابله واکسیناسیون دام‌ها است.

ربیعی گفت: به علت جا به جایی و گذر حیات وحش در زیستگاه‌ها و تردد آن‌ها حتی در مرز سایر استان‌ها، امکان انتقال و شیوع این بیماری در سایر استان‌ها نیز وجود دارد.

او افزود: شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای نخستین بار ۱۷ مهر ماه امسال با مشاهده تعدادی لاشه از گونه کل و بز وحشی در منطقه شکار ممنوع طالقان استان البرز که هم مرز با مازندران است مشاهده شد.

ربیعی گفت: لاشه هفت راس کل و بز وحشی در منطقه جنگلی «دلیر» شهرستان چالوس قبلا کشف شده بود.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.