سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون دانشگاه شیراز:

آموزش در دانشگاه شیراز فعلا ترکیبی است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز اعلام کرد که در نیم سال اول روند آموزش و تحصیل در این دانشگاه شیوه‌ای ترکیبی از حضوری و غیرحضوری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علیرضا افشاری‌فر معاون دانشگاه شیراز: در همایش خانواده و دانشگاه، ویژه دانشجویان نو ورود، برگزار شد، در زمینه‌ی شیوه‌ی آموزش دانشگاه شیراز گفت: به‌دلیل شرایط ناشی از همه‌گیری کرونا، در نیم‌سال جاری شیوه‌ی تحصیل دانشجویان به‌صورت ترکیبی خواهد بود؛ عمدتا به‌صورت غیرحضوری است و اگر ان‌شاءالله شرایط اجازه دهد، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها را سعی می‌کنیم به‌صورت حضوری مورد استفاده دهیم که البته این موضوع منوط به اجازه ستاد کرونای استان است.

او به بیان برخی قوانین آموزشی دانشگاه در زمینه‌ی حضور و غیاب دانشجویان، مدت‌زمان فارغ‌التحصیلی و تسهیلات دانشجویان دارای استعداد‌های درخشان پرداخت و افزود: در دانشگاه برای هر دانشجو، یک استاد مشاور تعیین شده است که دانشجویان می‌توانند مسائل آموزشی خود را با اساتید مشاور درمیان بگذارند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با بیان اینکه در دانشگاه امکان تغییر رشته وجود دارد از والدین دانشجویان خواست تا چنانچه متوجه شوند دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی خود بی‌علاقه هستند یا از انتخاب رشته دانشگاهی خود پشیمان شده‌اند، برای رفع مشکل و گرفتن مشاوره در این زمینه، از راهنمایی مشاوران مرکز مشاوره دانشگاه شیراز استفاده کنند.

او از دیگر تسهیلات دانشگاه شیراز را ورود دانشجویان به بازار کار معرفی و اضافه کرد: دفتری در حوزه‌ی معاونت آموزشی با نام «شورای بهبود مهارت‌آموزی و هدایت توان اشتغال‌پذیری» شکل گرفته است که مهارت‌های موردنیاز هررشته را تعیین می‌کند و خدمات مشاوره شغلی، آموزشی و مهارت‌آموزی را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز تأکید کرد: امروز برای اشتغال‌پذیری صرف مدرک کفایت نمی‌کند و هر دانش‌آموخته‌ای باید مهارت‌های مختلفی برای کسب موقعیت شغلی داشته باشد. به‌همین منظور، در دانشگاه کارگاه‌ها و کلاس‌های مختلفی برای دانشجویان در زمینه‌ی مهارت‌آموزی و ورود به بازار کار درنظر گرفته شده است که باید دانشجویان را برای شرکت در آن‌ها تشویق کرد.

رئیس دانشگاه شیراز نیز با بیان اینکه این دانشگاه سرمایه‌ی ملی و معنوی، با هفتادسال قدمت، در شمار ۱۳دانشگاه برتر کشور است، از والدین نودانشجویان خواست تا همان‌طور که تاکنون حامی فرزندانشان در زمینه‌ی قبولی کنکور و رسیدن به جایگاه دانشجویی بودند، از این پس نیز حمایت خود را دریغ نکنند.

حمید نادگران در ادامه یکی از شاخصه‌های حمایت‌کردن دانشجویان را ایجاد محیطی امن، با طمأنینه و آرامش برای ادامه تحصیل فرزندان معرفی کرد و توضیح داد: دانشجویان باید احساساس کنند به علم‌اندوزی علاقه‌مند هستند و برای کسب آن از آن‌ها حمایت می‌شود.

نادگران با بیان اینکه متأسفانه به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و ناگزیری از برگزاری دوره‌های آموزشی به‌صورت مجازی، کار خانواده‌ها در زمینه‌ی رصد دانشجویان به‌لحاظ مختلف دوچندان است، اضافه کرد: تمهیداتی برای حضور دانشجویان در دانشگاه نیز اندیشیده شده و این موضوع درحال بررسی همه‌جانبه است؛ اما فعلا باتوجه به شرایط موجود همه‌گیری کرونا تصمیم نهایی گرفته نشده است.

مدیر مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه از دیگر سخنرانان این همایش بود که در ابتدا به معرفی این مرکز پرداخت و با بیان اینکه تمام دانشگاه‌های کشور دارای مرکز مشاوره و روان‌درمانی است، توضیح داد: این مرکز از دوبخش مشاوره و روان‌درمانی تشکیل شده و مشاوره برای کسانی است که در زمینه‌های مختلف نیاز به مشاوره دارند مانند مشاوره تحصیلی، شغلی، ازدواج، و... روان‌درمانی ویژه کسانی است که دردی دارد.

چنگیز رحیمی، ادامه داد: همه‌ی ما در مقاطعی نیاز به مشاوره و روان‌درمانی داریم و خوشبختانه در سال‌های اخیر باور‌های نادرست درخصوص کسانی‌که به مرکز مشاوره رجوع می‌کنند و برچسب‌زدن به آن‌ها به‌عنوان بیمار روانی کاهش یافته است.

رحیمی با اشاره به برخی آسیب‌های اجتماعی در میان دانشجویان گفت: وظیفه مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه پیشگیری از آسیب‌ها است و ما از والدین تقاضا داریم که بدون هیچ ترسی، همه مسائل را با ما درمیان بگذارند تا امکان پیشگیری و رفع مشکلات پیدا شود.

او از دیگر وظایف این مرکز را کمک به ارتقای سطح سلامت روان جامعه معرفی کرد و گفت: برای سالم‌ترین افرادهم نیاز به ارتقای سطح سلامت روان هست و ما نیاز به همیاری و همکاری خانواده‌ها در زمینه‌ی شناسایی نیاز‌ها و مشکلات دانشجویان و ارتقای سلامت آن‌ها داریم.

مدیر مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه شیراز بااشاره به وجود حوزه‌های مختلف مشاوره و روان‌درمانی از همه‌ی خانواده‌ها دعوت کرد تا برای هرگونه نیازی به این مرکز مراجعه کنند و خبر داد که این مرکز طرحی دارد به‌نام «طرح ارتباط با اولیاء دانشجو» که با آن‌ها تماس گرفته و گفتگو می‌شود و از آن‌ها برای شرکت در کارگاه‌های مختلف نیز دعوت می‌شود.

رحیمی همچنین به «طرح سلامت روان» و «طرح سلامت جسم» برای دانشجویان اشاره کرد و از والدین خواست تا از وضعیت شرکت فرزندان خود در این طرح مطمئن شوند.

این مقام مسئول همچنین به معرفی کانون همیاران سلامت که متشکل از دانشجویانی است که با مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه برای ارتقای سطح سلامت روان همکاری می‌کنند نیز پرداخت و باری دیگر از اولیا دانشجویان خواست تا با دانشگاه همکاری ویژه داشته باشند و از تسهیلاتی که دانشگاه برای مشاوره و سلامت روان دانشجویان درنظر گرفته است، بهره‌مندی لازم ببرند.

مدیر حراست دانشگاه شیراز نیز با بیان اینکه حراست به‌هیچ عنوان باکسی برخورد نمی‌کند و حق برخورد ندارد؛ بلکه در دانشگاه نقش حراست و نگهبانی دارد و چنانچه مسئله یا مشکلی دیده شود؛ آن را به مسؤولان ذی‌ربط ارجاع می‌دهد و منتقل می‌کند.

محمدی تأکید کرد: شعار حراست دانشگاه، اقتدار همراه با احترام است و درواقع فعالیت ما درزمینه‌ی کنترل، پیشگیری و کمک است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز گفت: این دانشگاه ازجمله دانشگاه‌هایی است که در آن دو مجموعه‌ی مدیریت فرهنگی و دانشجویی در هم ادغام شده و معاونت فرهنگی دانشجویی به‌منظور هم‌افزایی دو حوزه‌ی فرهنگی و دانشجویی با هم کار می‌کنند.

واعظی گفت: خوشبختانه دانشگاه شیراز یکی از معدود دانشگاه‌هایی است که زیرساخت‌های ارزشمندی دارد و به‌عنوان یکی از استوانه‌های فرهنگی شهر و استان به شمار می‌رود. همین‌طور امکانات بسیار خوبی همچون مجموعه‌های ورزشی متعدد مانند سالن‌های ورزشی برای رشته‌های ورزشی مختلف، استخر دانشگاه و...، تالار‌های متعدد برای برنامه‌ها و... وجود دارد.

او ادامه داد: در دانشگاه کانون‌های مختلف فرهنگی، انجمن‌های مختلف علمی، نشریات مختلف دانشجویی که تعدادآن‌ها بالغ‌بر ۲۰۰عدد است و همین‌طور تشکل‌های مختلف سیاسی وجود دارد. ایشان به رتبه‌ی ممتاز دانشگاه در حوزه‌ی انجمن‌های علمی و نشریات نیز اشاره کرد و از والدین نودانشجویان خواست تا فرزندانشان را برای فعالیت در زمینه‌های مختلف فرهنگی و دانشجویی ترغیب کنند.

واعظی به خوابگاه‌های مختلف دانشجویی دانشگاه شیراز نیز اشاره و اضافه کرد: دوران شیوع همه‌گیری کرونا و در پی آن تعطیلی خوابگاه‌ها، فرصتی را ایجاد کرد که در این مدت به تعمیر خوابگاه‌ها و تجهیزکردن آن‌ها بپردازیم، بدین‌ترتیب تعدادی از خوابگاه‌ها دراین مدت تعمیرات اساسی شده است.

براساس این گزارش، همایش یاد شده ازسوی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه، با هدف ایجاد فرصت مناسب برای تقویت و تحکیم تعامل مفید و موثر والدین با دانشگاه، آشناسازی والدین با ظرفیت‌های علمی و فرهنگی دانشگاه، آگاهی از برنامه‌های فرهنگی اجتماعی دانشگاه ویژه والدین و ارائه خدمات مشاوره به آن‌ها ترتیب یافت و پیش از آن نیز آیین معارفه دانشجویان ورودی سال ۱۴۰۰ دانشگاه شیراز در شش قسمت با شرکت بیش از ۱۳۰۰ نفر دانشجو به‌صورت مجازی و با برنامه‌های متنوع و جذاب شامل ۷ کارگاه آموزشی در زمینه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، تور مجازی دانشگاه شیراز، معرفی نهاد‌های خودجوش دانشجویی مانند: کانون‌های فرهنگی، تشکل‌های اسلامی، انجمن‌های علمی، نشریات دانشگاهی و معرفی دیگر واحد‌های دانشگاهی برگزار شده بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.