سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای طرح ارتقای سواد حرکتی در مدارس کردستان

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کردستان از اجرای طرح ارتقای سواد حرکتی دانش‌آموزی در ۳۰ درصد مدارس دوره ابتدایی شهری استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، افشین خوش گوار معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان در مراسم افتتاحیه بسته تحولی ارتقای سواد حرکتی که در دبستان شاه نظری نایسر سنندج برگزارشد؛ باتبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر (ص)، گفت: هرساله ۲۶ مهر تا دوم آبان ماه تحت عنوان هفته تربیت بدنی و ورزش نام گذاری شده است که در این هفته برنامه‌ها و اقدامات نمادین و ویژه‌ای در راستای نهادینه کردن ورزش و تربیت بدنی در میان آحاد جامعه برگزار می‌شود.

او وظیفه و رسالت آموزش و پرورش و معاونت تربیت بدنی و سلامت را ارتقاء سلامت جسمانی دانش آموزان از طریق فعالیت‌های ورزشی و فعالیت‌های همراه با نشاط در محیط مدرسه عنوان کرد و گفت: امروز دو برنامه را همزمان در راستای نهادینه کردن ورزش در میان دانش آموزان به عنوان جزء لاینفک زندگی آن‌ها افتتاح خواهیم کرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه از دو سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش، طرحی تدوین و ابلاغ شده است که با شناسایی فضای بلا استفاده و مازاد مدارس و تجهیز و تغییر کاربری این اماکن به فضا‌های ورزشی، هم فضای ایمن و مسقفی را برای اجرای فعالیت‌های تربیت بدنی دانش آموزان مهیا می‌کنیم و از همه مهم‌تر، این پروژه که به عنوان کلاس درس تربیت بدنی در سازه مدرسه نام گذاری شده است، بنا داریم مهارت‌های بنیادین را در دانش آموزان هم آموزش و به شکل سازمان یافته‌ای ارتقاء دهیم.

خوش گوار ادامه داد: مهارت‌های بنیادین در ورزش از راه رفتن، دویدن، پریدن، پرتاب کردن، دریافت کردن و حفظ تعادل و ارتقاء انعطاف پذیری، اساس و پایه تمام مهارت‌های ورزشی پیچیده در رشته‌های مختلف است و این مهارت‌ها وقتی محقق خواهد شد که ما بتوانیم مهارت‌های حرکتی پایه را به خوبی به دانش آموزان آموزش و داده باشیم.

او گفت: امروز خوشبختانه شاهد افتتاح بیست و یکمین کلاس درس تربیت بدنی در استان کردستان هستیم که از این تعداد سه کلاس آن در آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج باتوجه به تراکم دانش آموزان قرار دارد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کردستان با بیان اینکه مبلغ ۷۰ میلیون تومان اعتبار برای افتتاح کلاس درس تربیت بدنی در این آموزشگاه در نظر گرفته شده است؛ گفت: این فضا مکان مناسبی برای دانش آموزان این آموزشگاه و مدارس همجوار برای اجرای درس تربیت بدنی و آموزش مهارت‌های حرکتی پایه می‌باشد.

خوش گوار ادامه داد: در سطح استان کردستان هر مدرسه‌ای که فضای حدود ۱۵۰ متر مربع داشته باشد ما آمادگی داریم کل اعتبارات مورد نیاز را برای تبدیل این فضا به کلاس درس تربیت بدنی تخصیص و آن را در اختیار مدرسه قرار دهیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت استان در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح «طرح بسته تحولی ارتقای سواد حرکتی» پرداخت و گفت: از سال گذشته وزارت آموزش و پرورش ۲۳ بسته تحولی طراحی کرده است که معاونت تربیت بندی بسته تحولی کوچ را اجرا کرد و کردستان از لحاظ کمیت و کیفیت اجرا جزو ۵ استان برتر کشور بود.

خوش گوار با اشاره به اینکه معاون تربیت بدنی و سلامت امسال نیز بسته تحولی ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان مقطع ابتدایی را اجرا خواهد کرد؛ سنجش و شناسایی وضعیت سواد حرکتی دانش‌آموزان، توسعه ویژگی‌های جسمانی و سواد حرکتی، افزایش سرانه فعالیت بدنی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به دانش آموزان، اولیا و جامعه و گرایش به فعالیت بدنی از اهداف عمده طرح است.

او بیان کرد: در مرحله اول این طرح که برای دوره اول ابتدایی هفت آزمون و برای دوره دوم هم هشت آزمون اجرا می‌شود؛ امروز در سراسر استان آغاز خواهد شد و غربالگری اولیه خواهد بود و تا ۲۰ آبان ماه طول خواهد کشید.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کردستان افزود: ابتدا پیش آزمون را از دانش آموزان اتخاذ خواهیم کرد و نتایج آزمون‌ها را در سامانه پادا توسط مدیر مدرسه، معاون اجرایی ثبت خواهیم کرد و وضعیت سواد حرکتی دانش آموزان مشخص خواهد شد و دانش آموزان در بازه زمانی آذر، دی و بهمن ماه اگر مدارس بازگشایی شود توسط معلمان تربیت بدنی و اگر غیرحضوری باشد توسط کلیپ و فیلم‌های تهیه شده در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد که تمرینات لازم برای ارتقای سواد حرکتی را انجام بدهند و در اسفندماه بار دیگر پس آزمون را برگزار می‌کنیم.

او وضعیت دانش آموزان و مشاوره‌های حرکتی آن‌ها را در فاصله بین سنجش اولیه و ثانویه از مهم‌ترین بخش‌های این بسته تحولی عنوان کرد و یادآورشد: آموزگاران تربیت بدنی و پایه و والدین نقشی مهم در اجرای موفقیت آمیز این طرح ملی دارند.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.