سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پادکست تیزبین؛

از بیان اهداف نشست مسکو برای افغانستان تا طرح پیشنهادی از طرف گروه مقامات دولت پیشین برای تامین صلح در کشور

شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

بیان اهداف نشست مسکو برای افغانستان

روسیه در این نشست قصد دارد «ادعاهای خود را علنی به هیات افغانستانی اعلام کند، اما نه در قالب یک تقاضا، بلکه در قالب یک جلسه در مورد چگونگی شروعی سازنده برای حل مشکلات.» با این حال روسیه گفته است که طالبان هنوز هم در این کشور به حیث یک گروه تروریستی دیده میشود و باید ثابت کند که در وعده های خود در زمینه های مبارزه با القاعده و داعش ثابت قدم میماند.

طالبان: امنیت مساجد را تامین می کنیم

با افزایش تهدیدات امنیتی در مساجد و اماکن مقدسه شیعیان در افغانستان امیر خان متقی وزیر خارجه طالبان میگوید که تامین امنیت همه مساجد و خیابان‌ها در کشور در برابر حملات داعش کار آسانی نیست هرچند گفته است که امینت مسجد شیعیان را از این پس، طالبان بر عهده خواهد گرفت. این در حالیست که طالبان وعده برای تامین امنیت سراسر افغانستان را به مردم داده بود و گفته بود که داعش نمیتواند در موجودیت طالبان در این کشور فعالیت کند.

طرح مقام‌های حکومت پیشین برای ازسرگیری گفتگوهای صلح

‏گروهی از مقام‌های حکومت پیشین با تهیه طرحی که قرار است پس از توافق "بزرگان جمهوری اسلامی افغانستان" تبدیل به برنامه کاری شود، خواهان از سرگیری گفتگوهای صلح شوند.
این طرح مذاکره به عنوان اولویت اصلی مطرح کرده و در صورت مخالفت طالبان، بر مقاومت تا سرحد رسیدن به صلح تاکید شده است هنوز جزئیات اصلی این طرح از سوی گروه مقامات پیشین دولت، رسانه ای نشده است.

رفتار نامناسب سربازان ترک با افغانستانی های مهاجر

بلکیس ویل، پژوهشگر ارشد بحران و جنگ در دیده بان حقوق بشر، گفت: "مقامات ترکیه از تلاش افغانها برای فرار به مناطق امن خودداری می کنند."سربازان ترک همچنین به طرز وحشیانه ای با افغان ها رفتار می کنند که این خود خلاف عرف بین الملل تلقی میشود. گزارش ها همچنان نشان میدهد که رفتار خشن و تقسیمات خانوده ها به گروه های مختلف باعث شده تا اعضای خانواده ها پراکنده و از هم جدا شوند.

تعطیلی ۹۵ فیصد کتابخانه ها پس از تسلط طالبان

اتحادیه ناشران افغانستان اعلام کرد که ۹۵ فیصد کتابخانه ها پس از تسلط طالبان بر کشور بسته شده اند. سید احمد سعید از اتحادیه ناشران افغانستان گفت که سقوط دولت قبلی بر سطح تحصیلات مردم تاثیر عمیقی گذاشته و فرهنگ مطالعه را کاهش داده است! سعیدی می گوید "وضعیت فروشندگان و ناشران کتاب با بنبست ۹۰ درصدی مواجه است. این به این دلیل است که وقتی مردم نان برای خوردن، لباس برای پوشیدن و محل زندگی ندارند، کتاب و کتاب خوانی را درک نمی کنند! گفته میشود تنها نگرانی اصلی در تولید علم متوقف شدن کتابخانه ها نیست بلکه دروازه های دانشگاه ها همچنان به روی محصلین بسته نگهداشته شده است.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.