سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاه ویژه به عملکرد تیم‌های فوتبال نصف‌جهان ؛

یکی به دنبال قهرمانی؛ دیگری در انتظار بازگشت به جایگاه اصلی

فصل جدید مسابقات فوتبال دسته برتر برای دو نماینده اصفهان متفاوت آغاز می شود؛ سپاهان خود را برای قهرمانی آماده کرده است و ذوب آهن نمی خواهد در جمع قعرنشینان بماند.

به‌گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، لیگ برتر فوتبال خلیج‌فارس فصل بیست‌ویکم از سه شنبه ۲۷ مهر آغاز می‌شود و تقریبا تمام تیم‌ها خودشان را برای یک فصل پر هیجان و موفق آماده کرده‌اند، شانزده تیم که با جذب بازیکنان و تکمیل کادرفنی و البته تغییرات مدیریتی به‌دنبال نتایج مدنظر در سال جدید هستند.

باشگاه‌های اصفهانی سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان هم پس از یک فصل کاملا متفاوت نقل‌وانتقالات پرکاری را پشت سر گذاشتند.

سپاهان موفق در جذب بازیکن در رقابت با حریفان

سپاهان که فصل گذشته با ۶۵ امتیاز با نایب‌قهرمانی به کار خود پایان داد حالا آماده شده تا بعد از هفت سال جام قهرمانی را بالاخره بالای سر ببرد. در نقل‌وانتقالات پیش‌فصل پیام نیازمند، احسان حاج‌صفی، محمد محبی، کیروش استنلی، شایان مصلح، مرتضی منصوری، حامد بحیرایی، رسول نویدکیا، روح‌الله باقری، علیرضا صادقی و مهدی ترکمان جمع شاگردان محرم را ترک کردند.

اما تیم سپاهان برای پرکردن جای خالی بازیکنان جدا شده، بازیکنان تاثیرگذار و مهمی را جذب کرده است: شهریار مغانلو را بعد از ناکام‌گذاشتن پرسپولیس، از سانتاکلارا، فرشاد احمدزاده را بعد از قهرمانی با فولاد در جام‌حذفی، مسعود ریگی را پس از توافق‌نکردن با استقلال بر سر مسائل‌مالی، همچنین حسن شوشتری و داود رجبی را به خدمت گرفت و نیما میرزازاد از نساجی و کریستوفر کنت را از اتریش به‌عنوان جانشینان پیام نیازمند برای سنگربانی انتخاب کرد.

طلایی‌پوشان نصف‌جهان همچنین سیدمحمدرضا حسینی، گئورگی گولسیانی، سجاد شهباززاده، محمدرضا خلعتبری، سروش رفیعی، محمدرضا مهدی‌زاده و عزت پورقاز را با تمدید قرارداد در جمعشان نگه‌داشتند، قرارداد علیرضا مرزبان مربی با دانش خود را تمدید کردند و البته طبق سیاست همیشگی‌شان امیرسامان رنجبر، امیرمحمد محکم‌کار و آریا یوسفی را از تیم‌های پایه به تیم‌اصلی آوردند.

خانه تکانی گاندو‌ها از مدیرعامل تا نیمکت

ذوب‌آهن هم در طرف مقابل یک تغییر اساسی در کل تیمش داد و از کادرمدیریتی گرفته تا کادرفنی و بازیکنان را با یک خانه‌تکانی تغییر داد بلکه در فصل جدید بتواند مانند سال‌های گذشته عملکرد درخشانی به‌عنوان نماینده اصفهان در لیگ برتر داشته باشد.

آن‌ها ۳ فصل بسیار بد را پشت سر گذاشتند و با بخت و اقبال و به‌لطف نتایج رقیبان در لیگ برتر ماندگار شدند.

گاندو‌های اصفهانی، وحید محمدزاده، ابوالفضل عکاشه، مهرداد قنبری، حمید ملکی، فرشاد محمدی‌مهر، مهدی امینی، یوسف بهزادی، پیمان رنجبری، مجتبی حق‌دوست، محمد سلطانی‌مهر، دارکو بیدوف و عبدالله‌حسینی را از دست دادند.

ذوبی‌ها در اولین گام به سراغ کادر فنی رفتند و مهدی تارتار و کادرفنی‌اش را از پیکان تهران به اصفهان آوردند و جایگزین مجتبی حسینی کردند.

ذوب‌آهن فعال‌ترین تیم نقل‌وانتقالاتی بود و با به‌خدمت گرفتن حبیب فرعباسی، سجاد دانایی، سجاد جعفر، بابا محمدی، محمد خدابنده‌لو، رضا خالقی‌فر، امیرحسین صدقی، پویا پورعلی، عارف رستمی، مرتضی خراسانی، آرمان قاسمی، حامد نورمحمدی، پارسا جعفری و حسین ابراهیمی و تمدید قرارداد با سیدمحمد قریشی تلاش کرد تا به هدفش نزدیک شود و پس از ۳فصل کابوس‌وار به جمع مدعیان برگردد.

خوب است یادآور شویم پیش از شروع فصل یک تغییر مدیریتی هم در راس باشگاه رخ داد، مجتبی فریدونی از سمت مدیرعاملی باشگاه ذوب‌آهن کنار رفت و فرشاد دادفر به‌عنوان سرپرست انتخاب شد.

ارتش زرد، هوشیار در نقل‌وانتقالات

جلال اکبری بازیکن سابق تیم فوتبال فولاد مبارکه سپاهان در گفتگو با خبرنگار ما درخصوص عملکرد تیم‌های اصفهانی در فصل نقل‌وانتقالات گفت: تیم‌های اصفهانی خیلی‌خوب، حرفه‌ای و منطقی عمل کردند، به خصوص سپاهان؛ آن‌هم به این دلیل که نقاط ضعف و جای خالی بازیکنان جداشده را با مهره‌های تاثیرگذار پر کردند و بازیکنانی که مدنظر سرمربی تیم بودند جذب شدند.

او افزود: در فصل نقل‌وانتقالات بازیکنانی تیم‌ها را ترک می‌کنند، اما مهم این است بازیکنانی که جذب می‌شوند در اختیار سرمربی تیم باشند و در چارچوب تاکتیکی تیم قرار بگیرند.

"سپاهانِ سیاستمدار"

سرمربی تیم جوانان سپاهان درباره عملکرد سپاهان در خرید ستاره‌ها و نگه‌داشتن بازیکنان مهمش خاطرنشان کرد: این دیگر یک سیاست نقل‌وانتقالاتی در فوتبال دنیاست، دقتی که مربیان و مدیران در بستن قرارداد با بازیکنان خوب به‌خرج می‌دهند تا هم تیمشان آسیب نبیند و هم تیم حریف آن بازیکنان را برای تقویت خود به خدمت نگیرد. حق هر تیمی‌ست درخصوص انتقال بازیکنانش تصمیم‌گیری کند.

اکبری ادامه داد: سپاهان بدون هیچ‌گونه حاشیه و سر و صدایی در نقل‌وانتقالات بازیکنان موردنیازش را به‌خدمت گرفت، بازیکنان مستعدی را از تیم‌های پایه‌اش به تیم اصلی منتقل کرد و در کل با مدیریت مناسب برای فصل جدید مهیا شد.

او با اشاره به استفاده از بازیکنان تیم‌های پایه در تیم نخست اظهار کرد: سیاست سپاهان درخصوص بازیکنان پایه خیلی متفاوت شده، نویدکیا نگاه مناسبی به بازیکنان جوان و با انگیزه دارد، اگر استعداد‌هایی باشند که ب‌توانند به سپاهان کمک کنند قطعا به تیم اصلی منتقل می‌شوند، مثال بارز یاسین سلمانی‌ست که فصل گذشته به تیم اضافه شد و دیدیم که چه عملکرد بی‌نظیری به‌نمایش گذاشت.

بازیکن سابق سپاهان درخصوص رقم قرارداد‌هایی که بازیکنان پیشنهاد می‌دهند گفت: به‌عنوان یک فوتبالیست، می‌دانم قرارداد‌ها در دنیا بر اساس توانایی بازیکنان منعقد می‌شود، اما در ایران متاسفانه تا حدودی این سبک اجرا نمی‌شود، برخی از ارقامی که می‌شنویم تا حدودی کنترل‌شده نیست، بازیکنی که سال اول قرارداد پایینی دارد به‌یک‌باره سال بعد درخواست قرارداد خیلی زیادی می‌کند این باید از طرف فدراسیون فوتبال و مسئولان باشگاه‌ها مدیریت شود.

اکبری با اظهار خوش بینی درباره نتایج اصفهانی‌ها در لیگ برتر بیان کرد: در فصل جدید تیم‌های اصفهانی می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند، از لحاظ تاکتیکی، بازیکن و برنامه، خوب پیش می‌روند و به‌وضوح دیده می‌شود، فصل فوتبالی خوبی برای اصفهان در پیش داریم.

ذوب‌آهن و پاک‌کردن خاطرات تلخ

اسماعیل فرهادی بازیکن سابق تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به شرایط ذوب‌آهن در چند سال اخیر گفت: فصل گذشته مشکلات زیادی وجود داشت، این فصل با جذب بازیکنان متعدد و سرمربی جدید باید منتظر تغییرات گسترده و بهبود عملکرد ذوب‌آهن باشیم تا اتفاقات فصل گذشته از ذهن دوست‌داران ذوب‌آهن پاک شود، البته حمایت هواداران ذوب‌آهن هم الزامی‌ست تا نتیجه مناسب به دست آید.

او در ادامه با اشاره به اینکه باید از نتایج گذشته درس گرفت افزود: ذوب‌آهن یک تیم ریشه‌دار است، تمام تیم‌های رقیب همیشه از بازی برابر این تیم ترس داشتند، شرایط، اما در چند فصل اخیر دگرگون شد، این به کادرمدیریتی و فنی، همچنین بازیکنانی که انتخاب می‌شوند برمی‌گردد، باید از این سال‌هایی که به‌سختی گذشت درس گرفت.

چه کسی آمده مهم نیست، باید ارزش ذوب‌آهن را بداند

بازیکن سابق تیم فوتبال ذوب‌آهن درخصوص بازیکنان جدید گفت: بازیکنان به صلاح دید کادرفنی و در راس آن تارتار سرمربی ذوب‌آهن جذب شده اند، تغییرات متنوعی که با خرید چهارده بازیکن و تمدید چند نفر و البته خروج برخی بازیکنان همراه شده است.

فرهادی ادامه داد: برخی از بازیکنانی را که جذب شده‌اند نمی‌شناختم، اما انتخابی‌ست که کادرفنی براساس نیازمندی پست‌ها داشته‌اند، فرقی نمی‌کند بازیکنان از کجا به ذوب‌آهن پیوسته، باید این را بداند که در چه جایگاهی و چه تیمی بازی می‌کند و تمام تلاشش را برای موفقیت تیم داشته باشد.

او در پاسخ به‌این سوال که پیوستن امیرجمالی و محمد صلصالی به کادرفنی و بازیکنان جوان به تیم اصلی از تیم‌های پایه را چطور می‌بیند خاطرنشان کرد: حضور کسانی که از خانواده ذوب‌آهن هستند در تیم اصلی، از بازیکن گرفته تا کادرفنی یک امتیاز است، آن‌ها با حضور کنار تیم نخست تجربه زیادی کسب و در سال‌های پیش‌رو به ذوب‌آهن کمک می‌کنند.

بازیکن سابق تیم فوتبال ذوب‌آهن از تفاوت این تیم با تیم‌های دیگر در جذب ستاره‌های گران‌قیمت گفت و اظهار کرد: تیم‌های رقیب، بازیکنان میلیاردی و ملی‌پوشی که نتیجه را تعیین می‌کنند و جنگیدن با آن‌ها سخت است، به خدمت می‌گیرند، اما با حضور تارتار در راس کادر فنی و استفاده از جوانان قطعا می‌توان نتایج خوبی کسب کردو تارتار نشان داده در کار با جوان‌ها موفق بوده است.

خرید‌هایی بدون واسطه و براساس اندازه جیب مدیریت

مهدی تارتار سرمربی تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به بازیکنان جذب شده در نقل‌وانتقالات خاطرنشان کرد: تمام بازیکنان بدون واسطه و کاملا با نظر خودم جذب شدند؛ باتوجه به بودجه متوسطی که داریم بازیکنان باکیفیتی را جذب کردیم و از تمام آن‌ها راضی هستم.

او با بیان اینکه بودجه برخی تیم‌ها چهار برابر ذوب‌آهن است اظهار کرد: در بخش بودجه اختلاف سطح زیادی بین تیم‌ها وجود دارد، بودجه برخی تیم‌ها چهار برابر بودجه ذوب‌آهن است بنابراین رقابت با آن‌ها در نقل‌وانتقالات سخت است.

با جوانان هم می‌شود درخشید

سرمربی تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان در عین حال گفت:، ولی با جوانان هم می‌شود کار‌های بزرگ کرد، قصد داریم با ترکیبی از بازیکنان باتجربه و جوان تیم یک‌دستی شکل بدهیم و نتایج خوبی هم کسب کنیم، اتفاقات خوب و مناسب با همین جوانان رقم می‌خورد، همه‌چیز اسم و رسم و خرج میلیاردی نیست.

تارتار ضمن درخواست حمایت از هواداران نوید روز‌های خوب را داد و گفت: ما در تیم تغییرات بسیار زیادی داشته‌ایم و برای هماهنگی بازیکنان و کادرفنی به زمان احتیاج داریم، از هواداران ذوب‌آهن می‌خواهم صبور باشند و از ما حمایت کنند تا اتفاقات خوبی برای این تیم بزرگ رقم بخورد.

ستاره به‌جای ستاره

محرم نویدکیا سرمربی تیم فوتبال فولاد مبارکه سپاهان در پاسخ به این سوال که نگاه سپاهان برای جذب بازیکنان در نقل‌وانتقالات چه بوده گفت: ما در نقل‌وانتقالات به‌طور معمول و حرفه‌ای عمل کردیم، با وجود از دست دادن ۴بازیکن تاثیرگذارمان جانشینانی بکار گرفتیم تا به تیم کمک کنند، شهریار مغانلو بازیکن سانتاکلارا بود که او را با محمد محبی معاوضه کردیم، همچنین بازیکنانی که جذب کردیم با تیمی قرارداد نداشتند، سعی کردیم بازیکنان موردنیاز در پست‌های مهم را به‌خدمت بگیریم.

او با اشاره به اینکه پست دروازه‌بان بسیار حساس است و انتظار می‌رود جانشینی در حد نیازمند جذب شده باشد افزود: با آنالیز و مشورت‌هایی که با کادرفنی کردیم به این نتیجه رسیدیم با کنِت فصل را آغاز کنیم، هرکسی درخصوص پست دروازه‌بان دیدگاهی دارد و من هم دیدگاه‌های خاص خودم را دارم، بازیسازی، بازی با پا و خروج‌های به‌موقع در ضدحملات از معیار‌های مهمی‌ست که در تفکر من جای دارد و فکر می‌کنم کریستوفر یا حتی دروازه بانان دیگر این کار را خیلی خوب انجام می‌دهند و لیاقت سنگربانی سپاهان را دارند.

سرمربی تیم فوتبال فولاد مبارکه سپاهان درباره اضافه‌کردن بازیکنان آکادمی به جمع بزرگسالان در تیم اصلی و استفاده از جوانان گفت: برای من فرقی نمی‌کند بازیکنان آکادمی چه شرایطی داشته باشند، مهم این است بتوانند صبور باشند و مقاومت کنند.

نویدکیا ادامه داد: بازی کردن در تیمی مثل سپاهان خیلی سخت است بازیکنان جوانی بودند که در همین سال اخیر کنار تیم بودند، اما نتوانستند تحمل کنند و از جمع ما جدا شدند، تا وقتی بازیکنان جوان بتوانند در کنار دیگر بازیکنان باتجربه‌تر و ملی‌پوش بمانند و خودشان را با این شرایط سخت وفق دهند شانس حضور در تیم اصلی را خواهند داشت.

در سپاهان کسی قرارداد نجومی نبسته است

او با تاکید بر اینکه رقم قرارداد بازیکنان به‌هیچ وجه کلان و نجومی نبوده خاطرنشان کرد: خیلی قرارداد‌های سنگین نداریم، رقم قرارداد‌هایی که با بازیکنان توافق کرده‌ایم باعث شده تیم‌های سابقشان به‌خاطر از دست دادن آن‌ها پشیمان شوند، چون می‌توانستند با ارقام متوسطی بازیکنانشان را نگه‌دارند و تا جایی که می‌دانم تیم‌های دیگر قرارداد‌های سنگین‌تری دارند.

سرمربی سپاهان ضمن تایید این موضوع که بازیکنان فصل گذشته قرارداد‌های بیشتری داشتند گفت: بازیکنان فصل پیش از بازیکنان جدید پول بیشتری دریافت می‌کنند، چون به‌دلیل سپری کردن یک سال سخت، در اولویت هستند. اگر من برای سال دوم اینجا هستم به‌خاطر بازیکنان سال گذشته است.

تیم‌های فوتبال سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان همیشه اعتباری برای فوتبال ایران و حتی در رقابت‌های آسیایی صاحب شخصیت بوده اند، آن‌ها خودشان را برای یک فصل پر تب و تاب، رقابت‌های سخت و نفس‌گیر، چالش‌های جدی و جایگاه شایسته آماده می‌کنند.

هر دو تیم بازیکنان متعددی جذب کردند که البته نمی‌توان با یکدیگر مقایسه‌شان کرد، اما براساس شرایط‌شان عمل کردند و باید در یک فصل پرماجرا و طولانی با چهارده تیم دیگر برای قهرمانی و کسب‌سهمیه آسیایی در لیگ‌برتر و با ۳۲ تیم برای قهرمانی در جام‌حذفی به رقابت بپردازند.

گزارش از علی کریمی
انتهای پیام/ص

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
اکبر
۱۵:۲۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
سپاهان موفق در جذب بازیکن در رقابت با حریفان...
میلیاردی خرج کردن هنر نیست