سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناسان یونسکو از کاروانسرای تاریخی قطور خوی بازدید کرد

با هدف ثبت کاروانسرا‌های تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی،کارشناسان یونسکو از کاروانسرای تاریخی شاه عباسی قطور خوی بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، با هدف ثبت کاروان سرا‌های تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی، کارشناسان و ارزیابان یونسکو از برای بررسی شرایط کاروان سرای تاریخی شاه عباسی قطور خوی  و شاخص‌های ثبتی آن در میراث جهانی از روند مرمت و ساختار این اثر تاریخی بازدید کردند.

کاروان سرای تاریخی شاه عباسی قطور خوی از زیباترین کاروان سرا‌های تاریخی کشورمان است که در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته و گزینه پیشنهادی استان آذربایجان غربی برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو است.

طالبیان مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و کردشگری در حاشیه بازدید کارشناسان یونسکو از این اثر در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، گفت: دو سال قبل پرونده‌ای شامل ۵۶ کاروانسرای قدیمی در ۲۴ استان کشور مربوط به دوره ساسانی تا قاجاریه برای ثبت در فهرست جهانی یوسنکو تهیه و تدوین شده است.

وی افزود: کاروان سرای قطور خوی در آذربایجان غربی هم یکی از ۴ کاروان سرای سرپوشیده ایران است که برای ثبت در فهرست جهانی مورد بازدید و ارزیابی میدانی کارشناسان یونسکو قرار می گیرد.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، کاروان سرای تاریخی قطور را آخرین کاروان سرا در مسیر جاده ابریشم در ۳۰ کیلومتری مرز ایران و ترکیه دانست و تصریح کرد: این کاروان سرا با ساختار و پلان و معماری منحصر به فرد یکی از متفاوترین کاروان سرای تاریخی ایران نسبت به کاروان سرا‌های دیگر است و امید می‌رود در کمیته تخصصی میراث فرهنگی یونسکو که در تیرماه سال ۱۴۰۱ تشکیل خواهد شد در فهرست جهانی ثبت شود.

طالبیان تصریج کرد: در حاضر ایران ۲۶ پرونده میراث ملموس و ۱۶ پروند میراث ناملموس برای ثبت در فهرست جهانی در کنوانسیون یونسکو دارد.

وجود ۱۲ کاروان سرای تاریخی درون و برون شهری در آذربایجان غربی 

جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی هم در این گفتگو اظهار کرد: کاروان سرای قطور خوی به لحاظ معماری یک بنا‌ی زیبای تاریخی در ابعاد ۲۰ در ۲۰ است که عمدتا از مصالح سنگی برای احداث این بنا استفاده شده است

وی افزود: این کاروان سرا بعلت ویزگی‌های منحصر به فرد معماری و قرار گرفتن در مسیر جاده ابرایشم نامزد ثبت در فهرست جهانی شده و میراث فرهنگی استان برای تسریع در ثبت این اثر از سال‌های گذشته کار‌های مرمتی و حفاظتی در این بنای ارزشمند را آغاز کرده که همچنان ادامه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان از وجود ۱۲ کاروان سرای تاریخی درون و برون شهری در استان خبر داد و افزود: از این کاروان سرا‌ها ۵ کاروان سرا در شهرستان خوی واقع شده اند.

کاروان سرای شاه عباسی قطور ۴ اتاق و استراحت گاه تو در تو دارد که با مصالح کچ، آهگ، خاک و سنگ کوهپایه‌ای احداث شده است.

این بنا در سال ۱۳۸۵ به شماره ۱۶۳۹۱ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است

استان آذربایجان غربی با ثبت دو اثر تاریخی و و یک اثر ناملموس در فهرست میراث جهانی و بیش از یک هزار ۶۰۰ اثر و بنای تاریخی و باستانی در فهرست میراث ملی از جمله استان‌ها غنی کشور در حوزه میراث فرهنگی و کردشگری است.

اتنتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.