سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خطیب جمعه قم مطرح کرد؛

ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان/ کشور آذربایجان باید به حاکمیت ایران احترام بگذارد

آیت الله اعرافی ضمن محکومیت کشتار شیعیان قندوز گفت: باید دولت فراگیر از همه گروه‌ها در افغانستان ایجاد شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، آیت‌الله علیرضا  اعرافی ،امام جمعه قم در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی  با اشاره به حادثه جانسوز کشتار شیعیان در مسجد جامع ایالت قندوز افغانستان، این حادثه را بسیار سنگین و تلخ دانست و ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های شهدای این حادثه از دولت طالبان خواست در برابر جان و مال و ناموس مردم افغانستان مسئولیت پذیر باشد.

او با تاکید بر این که مسلمانان و شیعیان به سادگی از کنار این حادثه نمی‌گذارند، تصریح کرد: حاکمان فعلی افغانستان، مجامع بین المللی و آمریکایی‌ها در قبال این حادثه مسئول هستند.

اعرافی در ادامه با محکومیت کشتار شیعیان افغانستان بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر از همه گروه‌ها در افغانستان تاکید کرد.

امام جمعه قم با بیان این که یک گروه نمی‌تواند با زور گروه‌های دیگر را کنار بزند و به قدرت برسد، افزود: در افغانستان به جد معتقدیم که همه ادیان و مذاهب باید با یک منطق درست در قدرت و اداره آن کشور مشارکت داشته باشند.

کشور آذربایجان باید به حاکمیت ایران احترام بگذارد

آیت الله اعرافی در ادامه به موضوع آذربایجان و حضور رژیم صهیونیستی در این کشور اشاره کرد و گفت: ایران در منازعه جمهوری آذربایجان با ارمنستان بر سر قره باغ از حاکمیت یکپارچه آذربایجان دفاع کرد و امروز هم این کشور باید به حاکمیت و مسئله ایران احترام بگذارد.

او با بیان این که مردم ایران و جمهوری آذربایجان دارای اشتراکات متعدد فرهنگی و مذهبی هستند، گفت: دولت آذربایجان باید متوجه باشد که ایران نسبت به حضور اسرائیل در منطقه نگران است.

خطیب جمعه قم ادامه داد: نباید اجازه دهید آمریکا و اسرائیل در منطقه شما یکه‌تازی کند، البته ایران مقتدر از مصالح خود در هر کجا که لازم باشد دفاع و برای آن اقدام خواهد کرد.

آیت الله اعرافی در ادامه به مذاکرات ایران و عربستان اشاره کرد و ضمن استقبال از تقویت ارتباط ایران با دیگر کشور‌های همسایه افزود: در این مذاکرات باید به مسائل یمن علما و جوانان زندانی در عربستان و مسائل حج پرداخت شود.

او افزود: به صلاح عربستان است که با جریان‌های فتنه گر آمریکا و اسرائیل بر ضد محور مقاومت که در نهایت منجر به زیان خودشان می‌شود، همراهی نکنند.

امام جمعه قم در پایان با تاکید بر ضرورت توجه به موقعیت فرهنگی قم و لزوم رعایت موازین و معارف اخلاقی و اعتقادی در این شهر گفت: همه آحاد مردم و نهاد‌ها با ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر در حفظ شأن و جایگاه قم باید همت دینی و انقلابی داشته باشند و در جایی که فساد شبکه‌های وجود دارد دستگاه‌های مسئول به صورت قاطع برخورد کنند.

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.