سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری نشست کمیسیون‌های تجارت و گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی

نشست مشترک کمیسیون‌های «تجارت» و «گردشگری» اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، نشست مشترک کمیسیون‌های «تجارت» و «گردشگری» اتاق بازرگانی خراسان رضوی؛ به منظور بررسی پاره‌ای از مسائل حوزه تجارت خارجی و روابط اقتصادی با همسایگان ایران، در محل پارلمان بخش خصوصی استان برگزار شد.

احمد زمانیان یزدی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد در این نشست گفت: برون‌رفت ما از مشکلات اقتصادی موجود کشور، با بهره گیری از پتانسیل گفتگو در سطح بین‌المللی ممکن و میسر خواهد بود.

او افزود: تعاملات بین‌المللی کمک می‌کند تا ما مسیر‌های تجاری خود را مکرر ارتقا ببخشیم و فراز و فرود‌های سیاسی منطقه، ما را در این بخش متوقف نسازند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد ادامه داد: در حمل و نقل بین المللی و ترانزیت، استان ما از نظر حجم کار بسیار توانمند است و رتبه دوم را در کشور در اختیار دارد و ۸۰ درصد حمل و نقل و ترانزیت به آسیای میانه و همسایگان شرقی از طریق شرکت‌های استان ما صورت می‌گیرد. جایگاه انجمن حمل و نقل بین المللی استان هم در سطح کشور بسیار مهم است.

زمانیان بیان کرد: در سفر استاندار به افغانستان توافقات خوبی حاصل آمده که از جمله آن، بحث ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرزی است؛ این موضوع بسیار مطلوب می‌باشد و باید تحقق آن را پیگیری کنیم. همچنین پیش بینی شده که ۸ لاین برای عبور کامیون‌ها در مرز افغانستان درنظر گرفته شود که این هم بسیار خوب است.


بیشتر بخوانید


اهمیت توسعه تعاملات بین‌المللی با هدف توسعه ظرفیت‌های اقتصادی کشور

مژگان ثابت تیموری نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد نیز در بخشی از این نشست گفت: امسال صادرات و واردات تا حدی دچار مشکل شده و بخش حمل و نقل و ترانزیت نیز با محدودیت‌هایی مواجه گردیده است. از طرفی، با توجه به چالش‌های ناشی از مسائل مرتبط با ارمنستان و آذربایجان، بخش گردشگری ما نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

او با تاکید بر اهمیت توسعه تعاملات بین‌المللی کشورمان با هدف توسعه ظرفیت‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف، افزود: روابط مستحکم با کشور‌های دیگر کمک می‌کند تا باب فرصت‌های جدید برای اقتصاد کشور گشوده شود و این موضوع جز با اتخاذ یک دیپلماسی قوی امکان پذیر نخواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد ادامه داد: در بحث گردشگری سلامت نیز در گذشته برای جذب گردشگر سلامت از افغانستان، عمان و عراق ظرفیت‌های خوبی فراهم شد، اما با تحولات افغانستان این حوزه دچار چالش شده است و امیدواریم با دیپلماسی هوشمندانه دولت، این وضعیت بهبود پیدا کند.

لزوم توجه ویژه به افغانستان و تاجیکستان

علی غفوری مقدم معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: محور توسعه صادرات و مناسبات تجاری ایران بر گسترش روابط با کشور‌های همسایه تعیین شده و رئیس جمهور به صورت مشخص بر تعامل با ۱۵ کشور در این زمینه تاکید کرده است و در این زمینه سهم هر استان برای توسعه صادرات مشخص می‌شود. 

او افزود:برای خراسان رضوی هم تعامل با کشورهای تاجیکستان و افغانستان مهم است و با توجه به اینکه بیش از ۴۰ درصد سهم صادرات ایران به افغانستان از مسیر خراسان رضوی می‌گذرد و ۶۰ درصد صادرات استان ما نیز به این کشور صورت می‌گیرد، باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی با اشاره به موضوع تجارت با تاجیکستان ادامه داد: منتظر بسته عملیاتی سازمان توسعه تجارت در این زمینه هستیم. با توجه به سفر اخیر رئیس جمهور به این کشور نیز پیگیری‌هایی صورت گرفته و ما منتظر نتایج آن هستیم و به محض ابلاغ بسته تعامل با تاجیکستان، آن را اعلام خواهیم کرد. ظاهرا در دیدار رئیس جمهوری برخی از موانع برای توسعه تجارت با این کشور بررسی شده است و گشایش‌های مطلوبی حاصل آمده است.

غفوری مقدم با اشاره به الحاق ایران به پیمان شانگهای نیز بیان کرد: این موضوع فرصت بزرگی برای ما خواهد بود و باید در آینده به آن پرداخت.

کرونا به حوزه حمل و نقل گردشگری هم رحم نکرده است

مرتضی قندچی رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: حوزه حمل و نقل بین المللی آسیب زیادی از کرونا متحمل شده و به واسطه اتفاقاتی که رخ داد، بسیار متضرر شد. صادرکنندگان و کارگزاران گمرکی خراسان رضوی نیز بیشتر از دیگر استان‌ها متضرر شدند و بسیاری از ظرفیت‌های حمل کالا، دیگر به این استان بازنگشت.

او افزود: در بحث گردشگری نیز اگرچه سهم درآمدی استان از این حوزه کاهش یافته، اما سهم مالیاتی استان متناسب با آن تقلیل نیافته است. باید به این توجه شود که استان ما در زمره استان‌هایی است که بیشترین آسیب را به لحاظ منابع و درآمد از کرونا متحمل شده است.

رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی ادامه داد: به نظر می‌رسد مجموع ضرر و زیانی که در بخش‌های حمل و نقل و ترانزیت، صادرات و گردشگری تجربه کردیم، بیش از اکثر استان‌ها بوده و لازم است تا این موضوع در تخصیص درآمد مالیاتی مورد توجه قرار گیرد.

اتوبان مشهد-مکه صنعت گردشگری را متحول می‌کند

آجیلیان عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز با اشاره به گردشگری به عنوان مقوله اقتصادی پیشران گفت: اخیراً بحث اتوبان مشهد- کربلا- مکه در اخبار مطرح شده است که در صورت اجرایی شدن آن تحول عظیمی را می‌توانیم در بحث گردشگری شاهد باشیم و می‌تواند یکی از موضوعات مهمی باشد که از سوی کمیسیون‌های اتاق به عنوان برنامه بلند مدت پیگیری شود.

او افزود: با توجه به فارسی زبان بودن مردم افغانستان و تاجیکستان و همچنین قرابت فرهنگی این کشور‌ها با ایران، می‌توان با فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم، زمینه حضور گردشگرانی از کشور‌ها مذکور را مهیا کنیم.

انتهای پیام//ف. ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.