سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

وقتی عقاب ایرانی دم کرکس‌ها را چید

یکی از عقابان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اقتدار خود توانست دم کرکس‌های متجاوز را بچیند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نیروی هوایی ارتش از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس نقش پر رنگی در دفاع از کشورمان به خصوص در مقابله با ضد انقلاب در کردستان و مناطق عملیاتی غرب داشته است.

نیروی هوایی ارتش در هنگام تهاجم رژیم بعث به ایران اسلامی در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ نیز به عنوان یک نیروی واکنش سریع وارد عمل شد و امیر سرلشکر خلبان شهید فکوری فرمانده وقت این نیرو با طراحی عملیات ۱۴۰ فروندی نخستین پاسخ به تجاوز ارتش بعثی را به صدام داد.

اگر بخواهیم نقش نیروی هوایی ارتش را در دوران دفاع مقدس بیان کنیم باید بگوییم که اگر خلبانان نیروی هوایی و پشتیبانی‌های آنان نبود شاید بسیاری از عملیات‌های دریایی و زمینی مانند عملیات مروارید و والفجر ۸ نیز به پیروزی نمی‌رسید. این نیرو از پایان دفاع مقدس تا کنون هم در عرصه‌های خودکفایی، ساخت و تولید تجهیزات جدید و به روز هم از نیرو‌های پیشگام در نیرو‌های مسلح به شمار می‌رود.

این نیرو از نخستین روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی و بعد‌ها در طول دفاع مقدس علاوه بر عملیات‌های مهمی، چون حمله به الولید یا اچ ۳، حمله به اوسیراک، کمان ۹۹، بمباران شهر کوت و بسیاری دیگر از عملیات‌ها نقش مهمی در نابودی توان نظامی ارتش بعثی داشت و در این راه شهدای بسیاری را هم به انقلاب و کشورمان تقدیم کرده است. نخبگان نیروی هوایی ارتش توانستند عملیات‌های بسیاری را علیه دشمن بعثی طراحی و اجرا کنند که تا آن زمان شاید نظیر آن در دنیا وجود نداشت. این نوابغ و نخبگان نه تنها با این عملیات‌ها توانستند دشمن بعثی را مجبور به پذیرش شکست کنند، بلکه کارشناسان نظامی جهان را هم به حیرت واداشتند.

خلبانان جنگنده‌های اف‌۴ و اف‌۵ نیز از شجاع‌ترین و بهترین خلبانان ایران هستند؛ خلبانانی از جمله شهید فریدون ذوالفقاری، شهید علیرضا یاسینی، شهید حسین خلعتبری، فرج‌الله براتپور، شهید مصطفی اردستانی و هوشنگ آغاسی بیگ. اف ۵‌ها و اف۴‌های ایرانی نیز ستون‌های زرهی رژیم بعث را در دشت خوزستان به گونه‌ای مورد هدف قرار دادند که دشمن نتوانست به هدف خود برای تصرف جنوب خوزستان و دزفول دست پیداکند. باید توجه کنیم که خلبانان ایرانی باعث شدند تا صادرات نفت عراق تحت از حدود دو میلیون بشکه به ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

نبرد‌های هوایی خلبانان ایران اسلامی علیه رژیم بعثی عراق نیز بخشی جذاب از جنگ است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است. اف۱۴‌های ایران در دست خلبانان بزرگی، چون یدالله خلیلی، اسدالله عادلی، حسین خلیلی، جلیل زندی، فضل‌اله جاویدنیا و ده‌ها مرد بزرگ دیگر نه تنها هشت سال مانع تسلط هوایی دشمن بر آسمان ایران شدند، بلکه حدود ۱۳۰ (پیروزی هوایی ثبت شده) تا ۱۹۰ (پیروزی غیررسمی) را کسب کردند. در حالی که دشمن تنها توانست پنج فروند اف۱۴ ایران را ساقط کند.

ماموریت‌های نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس و جنگ تحمیلی

نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس به طور کلی چهار وظیفه اصلی را انجام می‌داد که عبارتند از؛ شناسایی هوایی، ترابری هوایی تاکتیکی، انهدام زیرساخت‌های اقتصادی و نظامی رژیم بعث عراق و دفاع از تاسیسات زیربنایی کشور. در این بین، اما یکی از مهم‌ترین وظایف این نیرو در دفاع مقدس انهدام و نابودی مقر‌های دشمن بعثی بود. یعنی همان نقاطی که باید منهدم می‌شدند تا در موج حملات دشمن بعثی علیه کشورمان وقفه ایجاد شود. در این میان نقش جنگنده‌های فانتوم و خلبانان آن در اجرای این وظیفه بسیار مهمی و حیاتی بود.

خلبان انقلابی که به ساواک رودست زد

امیر سرلشکر خلبان شهید امیر مرادقلی یکی از خلبان شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که نخستین روز از آخرین ماه تابستان سال ۱۳۳۵ در روستای حاجی کلاته شهرستان علی آبادکتول استان گلستان در خانواده‌ای متدین از اهالی سیستان و بلوچستان متولد شد. دوران کودکی و پس از آن را در زادگاهش گذراند و مقاطع تحصیلی ابتدایی و دبیرستان را نیز در همان محل تولدش طی کرد.پس از دریافت دیپلم بود توانست در آزمون ورودی دانشکده افسری پذیرفته شود و برای تحصیل علوم و فنون نظامی وارد این دانشگاه شد. او حالا باید برای گذراندن دوره‌های تخصصی پرواز به آمریکا می‌رفت، پس از آن بود که بجهت خلاقیت‌هایش برای طی یک دوره تکمیلی، خلبانی عازم آمریکا شد.

دوستانش که در آمریکا با او همراه بودند می‌گویند که وقتی امیر در آنجا هم هیچ گاه نمازش را ترک نمی‌کرد و همواره با معبودش در ارتباط نزدیک بود. در پاسخ به دوستانش که پرسیده بودند چرا در آمریکا هم نمازش ترک نمی‌شود گفته بود که من با ایستادن و تعظیم، رکوع و سجده در مقابل، خدای یکتا، خود را نیست می‌بینم و هر چه هست اوست، که خدای زمین و آسمان هاست. او بعلت نوع نگاهش به جهان هستی و پروردگار و همچنین بصیرت محمدی از دین اسلام، مورد انتقاد رژیم ستمشاهی قرار گرفت. پس از بازگشت از آمریکا، بعد از فراغت از تحصیل و طی دوره مقدماتی، خدمت رسمی خود را در یگان‌های نیروی زمینی آغاز کرد.

سال ۱۳۵۶ بود که مبارزات مردمی علیه رژیم ستمشاهی در جریان بود، او نیز به صف مردم پیوست تا با این رژیم استکباری مبارزه کند. او در توزیع اعلامیه‌ها و نوار‌های سخنان امام خمینی (ره) بسیار تلاش می‌کرد و به همین علت یکبار تحت کنترل ساواک قرار گرفت و آن‌ها در یکی از روز‌ها بطور ناگهانی به خانه‌اش حمله کردند. اما او با درایت بالا با پیش بینی وقوع این اتفاق، اعلامیه‌های حضرت امام را در یک جای امن نگهداری می‌کرد. آن‌ها پس از جستجوی خانه اش ناکام ماندند و توانستند چیزی از او بدست بیاورند. اما دیگر دست از سرش بر نمی‌داشتند مرتب او را مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند.

پیروزی انقلاب اسلامی و آزادی ایران از استکبار

یکسال پس از این اتفاق و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) او نیز همچون همه ملت ایران از چنگال رژیم ستمشاهی رها شد. امیر که از پیروزی انقلاب اسلامی شادمان بود از همه توان خود برای خدمت به اسلام، جامعه و وطنش استفاده کرد. سال ۱۳۵۸ بود که ازدواج کرد و در سال‌های ۱۳۵۹ و ۱۳۶۲ فرزندانش که هر دو دختر هستند، چشم به جهان گشودند.

با آغاز جنگ تحمیلی و یورش وحشیانه رژیم بعثی عراق به کشورمان، امیر نیز همچون سایر همرزمانش لباس رزم بر تن کرد. او با حضور در تیپ ۵۵ هوابرد شیراز عضو گروه تجسس هواپیمای گشت و شناسایی P۳F شد و در همه ماموریت هایش با موفقیت از میهنش دفاع می‌کرد. پروازهایش برای دفاع از وطن ادامه پیداکرد تا بالاخره روز عروج به سوی معبود و یاران شهیدش فرارسید. ۲۱ بهمن ماه سال ۱۳۶۳ هنگامی که او برای گشت دریایی از پایگاه هفتم شکاری شیراز به خلیج فارس اعزام شده بود در آخرین پروازش از عمق آسمان لایتناهی به عرش الهی پر کشید.

مزار این شهید در امام‌زاده الازمن شهرستان علی آباد کتول در استان گلستان واقع شده است.

وقتی عقاب ایرانی دم کرکس‌ها را چید

همرزمان شهید درباره شجاعت این شهید بزرگوار می‌گویند که روزی خلبان مرادقلی هنگامی که بر فراز خلیج فارس در حال پرواز بود، چند هواپیمای آمریکایی او را احاطه کرده و در تماسی با امیر می‌گویند که به خانه‌ات برگرد.امیر با صلابت و قاطعیت به آن‌ها می‌گوید؛ من در فضای خانه‌ام هستم، تو متجاوزی، برو به خانه‌ات که اینجا جای تو نیست، چند بار تکرار می‌کند: تو متجاوزی برگرد به خانه‌ات آمریکایی ... برگرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
یه اف 4 در مقابل سه چار تا اف 16 هیچ شانسی نداره
ناشناس
۱۵:۵۱ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
وقتی قیمت گوشت و برنج ایرانی کمر ملت رو شکست
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
صدا و سیما فیلمی از شجاعت این خلبان عزیز بسازید
رضا
۱۲:۵۲ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
برای شادی روح بزرگش صلوات
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
رحمه الله علیه.
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
خداوند رحمت کند این شهید بزرگوار را و با امام شهدا محشور بگرداند.انشاالله
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
چرا هواپیمای جنگی را استتار نمی کنند.بجای اینکه رنگش را خاکی کنید مثلا لاجوردی یا ابی کنید تا در مقابل پدافند هوایی انسانی حداقل غیر قابل دیدن بشود
9
۱۱:۰۰ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
اگه قرار باشه تو ارتفاع پایین به سمت دشمن حرکت کنه تا در دید رادار ها قرار نگیره این بهترین رنگه
احمد
۱۱:۰۹ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
در بعضی مواقع دیدن همین هواپیما با همین رنگ و ابهت باعث وحشت دشمن میشود مخصوصا اگر در ارتفاع پائین پرواز کند عملا در سرعت های بسیار بالا کاری از دست پدافند ضد هوایی دستی برنمیاد
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
خوب اسمان ابیه نا خاکی دکتر