سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی:

اتصال راه‌آهن همدان - سنندج به مرز باشماق در توسعه استان موثر است

اوسطی با بیان اینکه راه آهن همدان - سنندج موجبات توسعه اقتصادی را در کردستان فراهم می کند،گفت: ضروری است خط آهن همدان - سنندج به مرز باشماق مریوان متصل شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، پرویز اوسطی نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در آیین اتمام ریل گذاری راه آهن همدان - سنندج اظهار داشت: اتصال راه آهن سنندج به مرز بین المللی باشماق می‌تواند در توسعه اقتصادی کردستان و ایران با توجه به حجم مبادلات تجاری که از این مرز انجام می‌شود، نقش موثری داشته باشد.

او با بیان اینکه امروز یک روز تاریخی در اذهان و باور مردم کردستان و فراموش نشدنی است، افزود: حوزه نقل و نقل این روز‌ها به حوزه اقتصاد گره خورده و حمل و نقل ریلی مزایای بسیاری دارد که می‌تواند در راه توسعه کردستان بسیار اثر گذار باشد.

نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: راه اندازی ناوگان حمل و نقل ریلی با داشتن نقاط قوت و مزیت‌های سودمند، زمینه مساعدی برای تحقق اهداف کلان اقتصادی استان خواهد شد.

اوسطی اظهار داشت: راه ریلی با برخورداری از ظرفیت‌های مناسب برای ترانزیت کالا، مزیت صادراتی برای بسیاری از تولیدات داخلی نسبت به دیگر روش‌های حمل و نقل دارد.

او ادامه داد: امیدواریم افتتاح راه آهن کردستان بحث افزایش سرمایه گذاری به دنبال داشته باشد و سرمایه گذاران بزرگی از خارج از استان برای حضور در این استان پیش قدم شوند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: احداث راه آهن توسعه همه جانبه استان را به دنبال خواهد داشت و صنعتی شدن، گردشگری و تولید ناخالص استان بدون شک دچار تحول می‌شود.

او اظهار امیدواری کرد راه آهن سنندج به استان‌های همجوار مانند زنجان و کرمانشاه نیر متصل شود تا بتوان از تمام ظرفیت حمل و نقل ریلی در راه توسعه استان بهره گرفت.

طول خط آهن تهران، همدان - سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و از ۱۵۱ کیلومتر طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می‌شود.

تاکنون برای این پروژه یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه شده، شامل سه قطعه، ۲۷ کیلدمتر خط ایستگاهی و هفت ایستگاه دارد که مهمترین آن ابستگاه سنندج است.
قطعه یک ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر، قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است. عرض مسیر ۶ متر، یک خطه، هفت ایستگاه درجه ۳، ۲ و ۱، ظرفیت انتقال مسافر ۳۰۰ هزار نفر مسافر در سال ۱۴۰۱ و ظرفیت انتقال بار ۵۰۰ هزار تن (در سال ۱۴۰۱) دارد.

حداکثر سرعت طرح، مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.

از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

آیین اختتامیه ریل گذاری راه آهن همدان - سنندج روز سه‌شنبه با حضور "خیرالله خادمی" معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور، "بهمن مرادنیا" استاندار کردستان و جمعی از مسوولان حوزه حمل و نقل برگزار شد.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
راه آهن تهران سنندج نیست. تهران دهگلانه
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
خبرنگار محترم این راه آهن همدان سنندج هست نه تهران سنندج