سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حیدری:

مسیر توسعه متوازن از حوزه فرهنگ می‌گذرد

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی گفت: برای رسیدن به توسعه متوازن باید به توسعه روستا‌ها اهمیت بیشتری دهیم و معتقدیم مسیر توسعه متوازن و پایدار از حوزه فرهنگ می‌گذرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ابراهیم حیدری در سمینار مجازی تجربه‌های نوین ترویج کتاب و کتابخوانی در روستا‌ها و عشایر ایران اظهار کرد: امروز توسعه فرهنگ می‌تواند چرخ اقتصاد، اجتماع و سیاست را در جامعه بچرخاند و پیشرفت ما در حوزه‌های مختلف در گرو توجه به حوزه فرهنگ است.

او ادامه داد: اعتقاد و نگرش مقام معظم رهبری و همچنین سیاست دولت این است که کار‌ها باید پیوست فرهنگی داشته باشد. زیرا بدون توجه به پیوست فرهنگی طرح‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دچار مشکل خواهند شد.

حیدری اضافه کرد: در ارزیابی همه طرح‌ها و در خصوص اثربخشی طرح‌ها پیوست فرهنگی هم به دلیل تأثیرگذاری، هم به جهت پایداری و ماندگاری آن یکی از شاخص‌های مهم دنیا و ایران محسوب می‌شود.

او افزود: روستاییان افزون بر ۲۲ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و این قشر در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نقش تأثیرگذاری داشته و دارند. با توجه به تأثیرگذاری این قشر از همان ابتدا سیاست‌های کلی نظام در برنامه ششم توسعه به سمت توسعه و پیشرفت روستا‌ها سوق پیدا کرد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی عنوان کرد: اگر در گذشته توجه بیشتری به حوزه شهری می‌شد در چند سال اخیر توجه و رویکرد اکثر برنامه‌ریزان و مسئولین کشور به توسعه روستا‌ها معطوف شده است.

حیدری با بیان اینکه در چند سال گذشته برنامه‌های متنوع و متعددی در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی برگزار شده است، گفت: برگزاری جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب، برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، توزیع کتاب در مناطق محروم و کمتر برخوردار، برگزاری هفتمین جشنواره روستا، آموزش مربیان باشگاه‌های کتابخوانی و حمایت از فعالان داوطلبی که در حوزه روستایی تلاش می‌کنند از جمله برنامه‌های ما در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی به شمار می‌رود که این برنامه‌ها با هم افزایی بین دستگاه‌های مختلف برگزار شد.

او یادآوری کرد: هفتمین دوره جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب با استقبال بسیار خوبی برگزار شد و فراخوان برگزاری هشتمین دوره جشنواره نیز به زودی اعلام خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: در این مدت حدود ۸هزار و پانصد روستا در این برنامه‌ها مشارکت داشتند و کمک کردند که بانک اطلاعاتی وسیعی متشکل از روستا‌ها در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی شود. این بانک اطلاعات سرمایه عظیم و خروجی قابل قبول و اثربخشی در حوزه کتاب و کتابخوانی است که در آن اندیشه ها، اندوخته ها، دانش و تجربه رد و بدل می‌شود.

وی بیان داشت: در این چند سال توانستیم به هر روستای برگزیده نزدیک به چهل تا پنجاه میلیون جوایز نقدی و غیرنقدی اهدا کنیم و همچنین توانستیم با کار ساختاری و منظم ارتباط نزدیک و تعامل خوبی بین مدیران روستایی، مدیران ستادی و مدیران استانی برقرار کنیم.

حیدری افزود: این اقدامات خوب منجر به راه‌اندازی چندین کتابخانه در سراسر کشور شده است.

او اضافه کرد: طبق نظرسنجی‌ها امروز بحث کتاب و کتابخوانی جای خود را در روستا‌ها پیدا کرده است و مردم روستا‌ها هم به عنوان مطالبه گر از دهیاران نقش مهمی را در ترویج این فرهنگ ایفا کرده اند.

حیدری ادامه داد: اگر تا کنون دهیاران دغدغه توسعه زیرساخت‌های عمرانی را داشته اند، اما امروز حوزه فرهنگ و برنامه‌های کتاب و کتابخوانی بخش عمده‌ای از این دغدغه‌ها را به خود اختصاص داده است.

او گفت:‌ در این چند سال توانستیم با همکاری دهیاری‌ها حدود سه تا پنج درصد از اعتبارات دهیاری‌ها را به امور فرهنگی اختصاص بدهیم. هرچند اعتباری که تاکنون به پیشبرد امور فرهنگی در روستا‌ها اختصاص داده شده، اعتبار اندکی است، اما همین گام اول، گام تأثیرگذاری بوده است. امیدواریم در سال‌های آینده بودجه‌های فرهنگی را از بودجه دهیاران افزایش بدهیم.

حیدری اعلام کرد: اثربخشی اقدامات انجام شده در این روستا‌ها بر روستا‌های همجوار و رقابت فرهنگی که بین دهیاران ایجاد می‌شود موجب گسترش و ترویج این نوع اقدامات خواهد شد.

او افزود: ارتباطی که نویسندگان و ناشران با روستا‌ها برقرار کردند و نمایشگاه‌هایی که در روستا‌ها برگزار شد نیز از اتفاقات بسیار خوبی بود که در پی اجرایی شدن برنامه‌های فرهنگی در روستا‌ها رقم خورد.

حیدری گفت: حدود ۱۹۰۰ شهر و روستا در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان مشارکت داشتند و می‌توان گفت نزدیک به ۱۵۰۰ روستا در این برنامه شرکت کردند و تعداد قابل توجهی از برگزیدگان را روستاییان به خود اختصاص دادند که جای تقدیر و تشکر دارد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اضافه کرد: همچنین جشنواره مروجان کتابخوانی برگزار شد که در این جشنواره حدود ۵۰۰مروج اعم از فرد، گروه، صنف و نهاد در یک بانک اطلاعاتی شناسایی شدند و بخش عمده‌ای از شرکت کنندگان در این جشنواره را هم روستاییان به خود اختصاص می‌دادند. فراهم کردن امکانات و برگزاری کارگاه‌های آموزشی از جمله اقداماتی بود که برای این افراد صورت گرفت.

او بیان کرد: راه اندازی کسب و کار‌های فرهنگی و هنری در روستا‌ها از دیگر اقدامات ما در سال گذشته بود که این اقدام به دلیل شرایط نامساعد کرونا هنوز به سرانجام نرسیده است.

حیدری گفت: توزیع کتاب در مناطق محروم و کم برخوردار هم به عنوان اصلی‌ترین سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بوده و هست. آموزش مربیان، اعزام نویسندگان و مربیان به روستا‌ها و بازدید مدیران از روستا‌ها نیز از دیگر اقدامات ما در طول این مدت محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.