مصطفی محدثی خراسانی شاعر، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دلایل نپرداختن به حافظ در نظام آموزشی ایران گفت: در نظام آموزشی ما، در بسیاری از حوزه ها خصوصاً علوم انسانی هنوز به نوعی در مراحل آزمون و خطاست؛ زیرا به آن بنیاد هدف گذاری شده و تثبیت شده در این حوزه نرسیدیم و به همین دلیل کتاب های درسی بسیار دچار تغییر و تحول شده است.
وی افزود: در حوزه ادبیات و شعر این دستخوش تغییر بودن را بیشتر شاهدش هستیم. سطح درک و دریافت شعر حافظ برای مفاهیم عرفانی و مضامین عاشقانه و مشخص نبودن مرز عشق و عرفان خیلی قابل دریافت برای نسل جوان نیست. این ضعف به خیلی سال های قبل بر می گردد. می توان در دوران ابتدایی زمینههای آشنایی دانشآموزان را با بزرگان شعر و ادبیات مثلاً از طریق بیان قطعه ادبی کوتاه، خاطره ادبی و داستان فراهم کرد. هرچه این سن هدف گذاری شده بچه ها پایین بیاید، ذهنشان فراگیرتر است. پیشنهاد من این است که متناسب با سن وجودی، درک و دریافت بچه ها مطالب از همان سال های اولیه ابتدایی از طریق معرفی شفاف برنامه ریزی شود.
این شاعر در ادامه درباره دلایل دیگر برای نپرداختن به شعر حافظ گفت: در این چند دهه برداشت ها و نگاه های سطحی حاکم بر محتوای کتاب های درسی زیاد شد. خیلی ها اشعار حافط را به دلیل داشتن کلماتی چون می، لعل و خال سطحی تعریف و تعبیر کردند و فکر می کنند اگر نسل جوان با آن مواجه شود، تعابیر زمینی از آن دارد.
شما مخاطبان چگونه فکر میکنید؟ به نظر شما دلیل پرداخت کم به اشعار حافظ این شاعر پرآوازه در نظام آموزشی ما و کتاب های درسی کودکان و نوجوانان امروز چیست؟ نظرات خود در این باره را با ما به اشتراک بگذارید.
انتهای پیام/
چرا برای حافظ نه؟!
به نظرم شعرای حافظ هم قابلیت پرداخت به صورت قصه و داستان انیمیت را دارن
مثلا میشه از طریق ساخت انیمیشن، بازی های رایانه ای و حتی موشن گرافی های کوتاه از حافظ واشعارش
بیشتر گفت .
با تشکر مولوی
لطفا از این دست مطالب بیشتر منتشر کنید
یه روزی دونستن درباره فرهنگ و هنر افتخار بود و همه بهش توجه میکردن
اما الان اینطور نیست و برای کسی مهم نیس شما چقد از فرهنگ و تاریخ و ادبیات کشورت بدونی.
دیگه هیچکی توجه به بعد آموزشی مفاهیم عرفانی اون برای بچه ها و بزرگترا نداره.