سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

توجه به ویژگی‌های آموزش در فضای مجازی ضروری است

ملکی گفت: قصد داریم که موضوع فضای مجازی و برنامه درسی را از دیدگاه صاحبنظران و استادان بررسی کنیم.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، بر لزوم توجه به اهمیت فضای مجازی تاکید کرد و گفت: این شورا از آن دسته جلساتی نخواهد بود که بعد از مدتی قطع شود، زیرا ما بنای جدی داریم که موضوع فضای مجازی و برنامه درسی را از دیدگاه صاحبنظران و استادان بررسی کنیم و سامان دهیم.

او افزود: فضای مجازی دارای ابعاد مثبت، منفی، منافع و تهدید‌هایی است که باید به آن توجه کرد. از سوی دیگر نیز، یک وسیله تربیتی به نام برنامه درسی وجود دارد که وسیله تربیت و یادگیری است و در تعلیم و تربیت رسمی به دانش آموزان کمک می‌کند تا آن‌ها به هدف‌های قصد شده نظام تعلیم و تربیت ما دست پیدا کنند و یا حداقل به آن نزدیک شوند لذا برنامه درسی مهمترین وسیله است. همانطور که می‌دانید، در دل برنامه درسی، کتاب درسی به عنوان یک ماده آموزشی قرار دارد که در هیچ جای دنیا حذف نشده است و همچنان قدرتمند و پایدار وجود دارد لذا با تمام پیشرفت‌هایی که در فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام شده، کتاب هنوز جایگاه خود را دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: در مسیر برنامه ریزی‌هایمان باید توجه داشته باشیم که ما در یک سو وسیله‌ای رسمی در نظام تربیت را با عنوان برنامه درسی داریم، تا جایی که معتبرترین دانش‌ها در این بخش قرار داده می‌شود لذا به قدری حائز اهمیت به شمار می‌رود که در دنیا به یک معنای مشترک تبدیل شده است.

ملکی گفت: فضای مجازی، بخش قابل حذف نیست و همواره حضور دارد لذا آثار تربیتی مثبت و منفی خود را دارد. همانطور که می‌دانید، دانش آموزان ما، امروز، با این فضا تماسی دائمی دارند و اوضاع کرونایی نیز به آن دامن زده و حتی خانواده‌ها را نیز به سمت این فضا بیشتر سوق داده است. به همین دلیل در پساکرونا باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های وسیع فضای مجازی برای نیل به هدف‌های تعلیم و تربیت بهره برداری درستی کنیم.

ملکی بر لزوم دستیابی به یک برنامه عملیاتی تاکید کرد و گفت: ما باید به این توجه کنیم، که در برنامه‌های درسی چه تدبیری را باید بیندیشیم، تا علاوه بر امکان بهره برداری از آسیب‌ها نیز، در امان بمانیم و در یک فضای عادی و طبیعی بتوانیم دانش آموزان را به سمت تعلیم و تربیت سوق دهیم. 

تعلیم و تربیت در سازمان پژوهش، امری تعیین کننده است

او تصریح کرد: ما نمی‌توانیم خودمان را در یک فضای مملو از سوال نگاه داریم و باید مسیر خود را مشخص و به سمت آن حرکت کنیم. با توجه به اینکه ماموریت تعلیم و تربیت در سازمان پژوهش، امری محوری و تعیین کننده است، نباید این سازمان در این عرصه سرگردان بماند لذا باید راه خود را تعریف کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: برای این امر، ما باید به چند گزاره توجه داشته باشیم. گزاره نخست این است که فضای مجازی و به تبع آن تعلیم و تربیت در این فضا، ویژگی‌های خاصی دارد که با فضای غیر مجازی متفاوت است و نمی‌توان آن را انکار کرد. گزاره دوم، این است که چنین فضایی دلالت‌هایی برای برنامه ریزی درسی متناسب با خود، دارد و می‌طلبد. گزاره سوم این است که ما بر اساس فلسفه تربیتی خودمان، در فضای مجازی دارای موضع هستیم و اساسا منفعل عمل نخواهیم کرد. یعنی ضمن اینکه از بسیاری موارد متاثر هستیم قاعدتا باید موثر نیز باشیم ضمن اینکه انجمادی نیز عمل نخواهیم کرد. در فضای مجازی همه چیز تغییر می‌کند، اما ما قرار نیست که همه چیزمان تغییر کند.

او بیان کرد: گزاره چهارم استنتاجی از گزاره‌های قبلی است لذا باید در این فضا یک الگوی بومی داشته باشیم، زیرا ما نمی‌توانیم صرفا از الگو‌های موجود یا از دلالت‌های فضای مجازی به طور منفعل استفاده کنیم. ما باید دانش آموز را طوری بار بیاوریم که ضمن استفاده از فناوری، در برابر فناوری اثر پذیری مطلق، نداشته باشد. پیشنهاد من این است که از حضور سایر کارشناسان نیز در این جلسه بهره‌مند شویم و برای جلسه بعد به موضوع تفکر عمیق در خصوص مختصات فضای مجازی و دلالت‌های آن در برنامه ریزی درسی بپردازیم.

ملکی تاکید کرد: قصد ما شناخت درست امکانات، ظرفیت‌ها و اقداماتی است که باید در این راستا داشته باشیم البته انفعال مثبت خوب است، زیرا در برابر حق باید منفعل بود، اما در باید در برابر موارد غیر منطقی، باید فعال بود، زیرا شاخص ما فلسفه تربیتی ماست که در مبانی سند تحول کاملا ذکر شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.