سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غبار معادنی که بر دل طبیعت می نشینند/مردم جور شاکی از آسیب به محیط زیست

در دهستان جور شهرستان کوهبنان دو معدن زغال سنگ و خاک نسوز فعال شده که برای طبیعت و کشاورزی اهالی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، شهرستان کوهبنان بهشتی برای معادن استان کرمان است این منطقه دارای معادن غنی زغال سنگ، سرب و روی، خاک نسوز، مس و... است.

در دهستان جور که در فاصله ۵ کیلومتری مرکز شهرستان کوهبنان قرار گرفته است دو معدن زغال سنگ و خاک نسوز فعال شده است که متاسفانه برای کشاورزی اهالی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

به گفته اهالی این منطقه، در دهستان گَور (جَور) کوهبنان در استان کرمان دو معدن شروع به کار کرده که یکی از آن‌ها زغال سنگ و دیگری خاک نسوز است از زمان شروع فعالیت این معادن تمام بوته‌ها و درختان این منطقه در حال نابودی است.

محمد حسنی از اهالی دهستان جور گفت: اشتغال جوانان امروزه از اهمیت زیادی برخوردار است و مردم این روستا هم از هر طرحی که زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند حمایت می‌کنند.

او افزود: اما به تازگی دو معدنی که فعال شده اند در کنار اشتغال زایی که داشته اند با تردد کامیون‌ها باعث خسارت به محیط زیست و درختان و بوته‌ها شده اند که امیدواریم به زودی این مشکل حل شود.

همچنین اکبری یکی دیگر از اهالی این روستا گفت: کشاورزی و طبیعت بکر از ویژگی‌های هر روستا می‌باشد و در کنار فعال سازی معادن نباید به طبیعت روستا خسارتی وارد شود.

 

شکایت مردم از صاحبان معادن

در ادامه محسن ایزدی معاون فرماندار شهرستان کوهبنان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: هر دو معدن با اخذ مجوز بهره برداری طی سال‌های گذشته شروع به کار کرده اند به نحوی که معدن زغال سنگ حدود ۷۰ نفر و معدن دیگر حدود ۱۰ نفر را مشغول به کار کرده اند.

او افزود: در صدور مجوزات، مسائل مربوط به منابع طبیعی و خسارات وارده به گونه‌ها و بوته‌های طبیعی توسط کارشناسان منابع طبیعی مطابق با قانون بررسی  می‌شوند.

ایزدی ادامه داد: آنچه بیشتر مطرح است تردد کامیون‌ها و خاک حاصل از گردوغبار تردد از مسیر است که روی درختان قرار می گیرد البته این مسیر مورد استفاده مشترک بین اهالی و معادن می باشد که از گذشته بوده و اکنون این گرد و غبار مورد شکایت اهالی شده است.

او تصریح کرد: برخی از مالکان هم در دستگاه قضایی شاکی خسارات وارده به درختان و کشاورزیشان بوده اند که پرونده مفتوح در دادگستری بررسی شده است.

ایزدی بیان داشت: به هرحال معادن مذکور در بحث تیغ زنی و ارتقاء جاده موجود هم تلاش‌های زیادی انجام داده اند مثلا جاده معدن خاک نسوز مالک معدن چند مرتبه اقدام به شن ریزی مسیر نموده است که اخیرا هم بخشی از جاده را به کمک اداره راهداری دردست مرمت قرار داده است.

آنچه از ظواهر امر پیدا است همیشه معادن و حرکت کامیون ها در جاده ها باعث ایجاد غباری می شود که می تواند کم کم اوضاع را برای طبیعت سخت کند و برداشت معادن نیز خود باعث تخریب بخشی از طبیعت می شود و این نیازمند بررسی بیشتر و پیگیری محیط زیست است تا حقی چه از مردم و چه از طبیعت ضایع نشود.

گزارش از احسان محمدی کوهبنانی

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
مسیر را اسفالت کنید مشکل حل می شود
ناشناس
۲۱:۱۴ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
معدن فعال باشد مشکل هم حل شود