سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احداث سد‌های هشجین خلخال و کله سر گرمی آغاز می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل از آغاز احداث سد‌های هشجین خلخال و کله سر گرمی با تامین اعتبار مالی لازم برای تکمیل طرح‌های آب در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، عباس جنگی مرنی، رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: با پشتیبانی و حمایت مسئولان استانی و ملی، شرکت آب منطقه‌ای استان موفق شد اولین و دومین تجربه در سطح ملی را در استان اردبیل برای تامین مالی احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی از منابع مالی فاینانس داخلی با مشارکت مالی بانک‌های کشاورزی، سپه و توسعه تعاون، در مجموع به مبلغ ۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال به منظور احداث شبکه‌های آبیاری گیوی شهرستان کوثر و سبلان در شهرستان مشگین شهر عملیاتی نماید که در نوع خود در کشور بی سابقه بود.

او افزود: اخذ هزار میلیارد ریال اعتبار مالی از طریق فاینانس داخلی برای تکمیل سد مخزنی عمارت در شهرستان انگوت نیز از بنیاد مستضعفان و جانبازان و دریافت و هزینه کرد ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار مشارکت مالی از بانک سینا برای احداث تصفیه خانه آب شرب خلخال هم از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل در دو سال اخیر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل بیان کرد: در روز‌های گذشته نیز ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار مشارکت مالی بنیاد مستضعفان و جانبازان برای احداث تصفیه خانه آب شرب شهرستان انگوت مصوب شد و تفاهم نامه ۱۸۰۰ میلیارد ریالی برای تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی سبلان با بانک ملی ایران نیز امضا و مبادله شده است تا احداث این طرح‌ها در این شرایط محدویت مالی در کشور، تسریع گردد و گام بزرگی برای ارائه خدمت به استان و شهروندان عزیز از این طریق برداشته شود.

جنگی مرنی تصریح کرد: تامین مالی طرح‌های توسعه منابع آب و طرح‌های حفاظت و بهره برداری در سطح استان اردبیل از سال ۱۳۹۸ تا کنون از منابع مالی مختلف و شیوه‌های متعدد تامین مالی در کشور نظیر اعتبارات مدیریت بحران کشور، سفر ریاست جمهوری، اعتبارات طرح‌های مرزی، طرح شهر‌های دارای تنش آبی و ارتقای کیفیت آب، اعتبارات توازن منطقه ای، اعتبارات آب شرب روستایی، اعتبارات مسکن مهر، تامین مالی از روش بی او تی، دیون طرح‌های ملی، کمک بلاعوض نهادها، اعتبارات مالی استانی و اعتبارات طرح‌های متمرکز ملی حفاظت و بهره‌برداری و مطالعات پایه منابع آب در اختیار وزارت نیرو توسط شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل پیگیری و دریافت شده است.

او افزود: برای مثال در سال مالی ۱۳۹۹ مبلغ دریافتی از این محل‌ها بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالی برای طرح‌ها و پروژه‌های استان اردبیل بوده و این رویه در سال مالی ۱۴۰۰ نیز همچنان با جدیت و تلاش در حال انجام است تا شاهد اتمام و بهره برداری از طرح‌های توسعه منابع آب و حفاظت و بهره برداری آب و سایر طرح‌ها باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: حدود ۲۰ طرح توسعه منابع آب در استان اردبیل در حوزه سدها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و آب شرب در استان اردبیل علی رغم محدودیت مالی در کشور و استان درحال احداث است.

جنگی مرنی بیان کرد: شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین در چند جبهه کاری با حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل می‌باشد که ۵۰ کیلومتر از کانال ۹۲ کیلومتری این شبکه را در سال گذشته و سال جاری به بهره‌برداری رسانده ایم.

او گفت: اکنون ۱۵ ایستگاه پمپاژ در این شبکه آبیاری و تاسیسات ۸ هزار هکتار اراضی تحت پوشش این شبکه تکمیل شده یا در حال بهره برداری است که فاز اول سیفون دره رود که شاهرگ اصلی انتقال آب به شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین در استان اردبیل است، در حال تکمیل می‌باشد و در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید که تکمیل ۴۲ کیلومتر باقیمانده از کانال اصلی شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین نیز در حال انتخاب پیمانکار ذیصلاح است تا کل کانال اصلی این شبکه به بهره برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: احداث سد مخزنی عمارت با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد در حال انجام است و سعی داریم در سال مالی جاری و در اسرع وقت با تامین مالی مورد نیاز، تکمیل و آبگیری اولیه آن را شروع کنیم.

جنگی مرنی از احداث سد‌های مخزنی تازه کند انگوت، احمدبیگلو مشگین شهر و بفراجرد خلخال در دو سال اخیر تکمیل گردید و آبگیری اولیه شده است و در حال بهره برداری و خدمت رسانی است.

او افزود: شبکه آبیاری احمدبیگلو در مشگین شهر احداث و افتتاح شده است و آماده تحویل آب به اراضی پایاب آن می‌باشد که امسال بخشی از آن هم کشت شد و سد مخزنی عنبران اکنون حدود ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حال تکمیل احداث است و تلاش میشود در سال مالی جاری با دریافت اعتبار لازم کامل و افتتاح شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: احداث و تکمیل شبکه‌های آبیاری و زهکشی سبلان و گیوی بعد از بیش از یک دهه توقف عملیات، مجددا از سال گذشته در حال احداث هستند و کارگاه اجرایی آن‌ها در چندین جبهه کاری در حال فعالیت می‌باشند.

جنگی مرنی افزود: سه طرح سد بفراجرد، آبرسانی به خلخال و تصفیه خانه آب شرب خلخال نیز احداث شد و در حال بهره برداری همزمان هستند که چندین پروژه در قالب طرح آبرسانی اردبیل نیز در حال احداث است و تعدادی از آن‌ها هم مانند برج آبگیر سد یامچی، فاز نخست جمع آوری و انتقال آب چاه‌های داخل شهر اردبیل و بخش‌های عمده‌ای از زون بندی شبکه آب شرب داخل شهر اردبیل احداث و تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است و بقیه پروژه‌های این طرح نیز اجرایی می‌شود.

او گفت: در طرح‌های آبرسانی مشگین شهر و نمین و عنبران هم بخش‌هایی به بهره برداری رسید و بقیه بخش‌های آن‌ها نیز در حال احداث است و همچنین عملیات اجرایی طرح تصفیه خانه آب شرب شهرستان انگوت هم شروع شده و در اوایل پاییز طرح احداث سد‌های هشجین شهرستان خلخال و کله سر شهرستان گرمی نیز شروع خواهد شد و در مرحله انتخاب پیمانکار ذیصلاح هستند که مطالعات ۱۱ طرح سد مخزنی و تصفیه خانه آب شرب نیز در حال انجام است که در سال‌های آتی اجرایی خواهد شد.
انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.