سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

همکاری بیش از ۹ هزار نخبه ایرانی مقیم خارج از کشور با معاونت علم و فناوری

قلعه نویی گفت: هرچند بازگشت نخبگان ایرانی به کشور بسیارموثر‌تر خواهد بود، اما هدف معاونت علمی ایجاد همکاری هرچه بیشتر با این افراد است.

مهدی قلعه نویی رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص برنامه‌های معاونت برای ایجاد همکاری با نخبگان ایرانی خارج از کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: باتوجه به مهاجرت نخبگان ایرانی برای ادامه تحصیل، معاونت علم و فناوری طی ۴ تا ۵ سال گذشته با ایجاد یک پلتفرمی سعی در ایجاد ارتباط و همکاری هر چه بیشتر برای انجام پروژه های مشترک با این دسته از افراد داشته است  که خوشبختانه  تا امروز بیش از ۹ هزار نخبه ایرانی مقیم خارج از کشور با معاونت علم و فناوری برای انجام کارهای تحقیقاتی همکاری داشته اند که این موضوع بسیار حائز اهمیت است، زیرا برقراری ارتباط با دیگر کشور ها و نخبگان ایرانی خارج از کشور یکی الزامات مهم برای پیشرفت در این حوزه ها است.

او افزود: هدف اصلی ما ایجاد ارتباط برای همکاری هرچه بیشتر بین نخبگان داخلی و خارجی ایرانی است بنابراین برخلاف باورعده ای هدف ما صرفا بازگرداندن این دسته از افراد نخواهد بود هرچند بازگشت آنان برای ما بسیار حائز اهمیت است اما معاونت علم و فناوری در تلاش است تا با ایجاد یک رابطه همکاری مناسب به دستاوردهای خوبی در حوزه های مختلف فناوری برسیم.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری با اشاره به این که راه های مختلفی برای ایجاد همکاری با نخبگان ایرانی خارج از کشور وجود دارد بیان کرد: برگزاری دوره های آموزشی، ایجادشرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری از جمله راهکار های مختلف برای جذب نخبگان ایرانی  و بازگشت آن ها به کشور خواهد بود. همچنین معاونت سعی دارد تا با ارائه ایده های خلاقانه و جدید راه ها برای افراد خارج از کشور علاقه مند به کار در حوزه های مختلف فناوری هموار کند که با ارائه برخی خدمات به واسطه پارک های علم و فناوری در حال پیشبرد اهداف خود است.

قلعه نویی بیان کرد: پروژه و کار‌های مشترک بسیاری با نخبگان ایرانی خارج از کشور بخصوص در دروان کرونا و ایجاد مشکلات ارزی به نتیجه رسیده است. تا به امروز ۶ صد نفر از نخبگان ایرانی با معاونت همکاری های داشته اند و که از این بین  ۲۰۰ نخبه  به واسطه فراهم ساختن برخی زیرساخت ها برای ادامه کار خود به ایران بازگشتند.

او با اشاره به وجود ۲۰ پایگاه جذب برای ایجاد تعامل با نخبگان خارج از کشور و انجام کار‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی در حال فعالیت داریم، گفت: دانشگاه ها، پژوهشکده ها، مراکزتحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان  ازجمله پایگاه های جذبی هستند که با ارائه فراخوان های برای رفع نیاز هایشان از نخبگان ایرانی خارج از کشور دعوت به همکاری می کنند.


بیشتربخوانید:


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.