سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری نشست مجازی میان بایدن و همتای چینی وی بمنظور بهبود روابط میان دو کشور

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا از توافق واشنگتن و پکن برای برگزاری نشستی مجازی با حضور بایدن و شی جین‌پینگ بمنظور بهبود روابط میان دو طرف خبر داد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن»، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا از توافق میان نمایندگان واشنگتن و پکن برای برگزاری نشستی مجازی میان دو طرف خبر داد.

توافقی که یکی از نتایج نشست شش ساعته بین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و یانگ جیچی، رئیس کمیته مرکزی امور خارجی چین در زوریخ محسوب می‌شود و براساس اظهارات این مقام آمریکایی قرار است تا اواخر سال ۲۰۲۱ نشستی به صورت مجازی با حضور جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین برگزار شود.

این توافق در حالی صورت گرفته است که دو کشور برسر مسائل مختلفی از جمله مسائل سیاسی و دیپلماتیک همانند؛ هنگ‌کنگ و تایوان موضع گیری دارند که طبق ادعای این مقام آمریکایی نشستی که قرار است برگزار شود در واقع بخشی از تلاش‌های دوجانبه بمنظور اطمینان از ثبات در یکی از مهمترین و پرتنش‌ترین روابط جهان محسوب می‌شود.

این مقام ارشد دولت آمریکا با بیان اینکه هدف اصلی برگزاری این نشست بهبود ارتباط میان دو کشور و همچنین جلوگیری از سوء تفاهم‌های غیرضروری است، گفت: در حقیقت دیدار برنامه‌ریزی شده میان روسای جمهور دو کشور، گامی مهم در راستای رسیدن به این هدف محسوب می‌شود.

در روزهای اخیر با توجه به شدت گرفتن تنش ها میان آمریکا و چین اخبار متعددی از اقدامات مختلف دو کشور به گوش می رسد.

روز گذشته، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی با اشاره به تماس تلفنی خود با شی جین‌پینگ، همتای چینی خود گفته است: هر دو قرار است بر پایبندی به توافق تایوان پایبند بمانیم.

بایدن بی توجه به این موضوع که این آمریکاست که علی‌رغم هشدار‌های چین به اقدامات تحریک‌آمیز درخصوص تایوان دست می‌زند، گفت: این موضوع برای وی کاملا روشن شد و فکر نمی‌کنم که شی جین‌پینگ باید چیزی جز تبعیت از توافق تایوان را محقق کند.

از سوی دیگر،طبق اعلام نهاد قانون‌گذار در حوزه انرژی اتمی آمریکا فروش مواد رادیواکتیو شامل ایزوتوپ‌های هیدروژن به بهانه منافع امنیت ملی به بزرگترین شرکت اتمی دولتی چین متوقف شد.

براین اساس، ارسال مواد رادیواکتیو و ایزوتوپ هیدروژن مورد استفاده در راکتور‌های بزرگترین شرکت اتمی دولتی چین (CGN) (سی‌جی‌اِن که در آگوست ۲۰۱۹ به دلیل تلاش برای دستیابی به فناوری و مواد پیشرفته از آمریکا در لیست سیاه آمریکا قرار گرفته بود) از سوی دولت آمریکا متوقف شد.

طبق اعلام کمیسیون تنظیم مقررات اتمی در فرمان مورخ ۲۷ سپتامبر، کاخ سفید تشخیص داده است که این توقف برای پیشبرد منافع امنیت ملی آمریکا و همنین تقویت دفاع و امنیت مشترک آمریکا مطابق با قانون انرژی اتمی ۱۹۵۴، امری ضروری و لازم الاجراست و تعلیق صادرات شامل مواد رادیواکتیو و دوتریوم (دوتریوم یک ایزوتوپ غیر رادیواکتیو از عنصر هیدروژن است که در راکتور‌های شکافت آب سنگین در نیروگاه‌های هسته‌ای استفاده می‌شود) به شرکت سی‌جی‌اِن، شرکت‌های تابعه یا نهاد‌های مرتبط می‌شود.

قانون جدید آمریکا در ادامه سیاست‌های دولت قبل به ریاست ترامپ در سال ۲۰۱۸ مبنی بر ارسال فناوری اتمی صلح‌آمیز به چین بمنظور جلوگیری از استفاده از آن برای اهداف نظامی یا دیگر اهداف غیرمجاز، عمل کرده و کنترل‌های اعمال شده را تشدید خواهد کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز طی چند روز اخیر با یانگ جیچی، دیپلمات ارشد چین در حاشیه کنفرانس زوریخ دیدار و گفتگو کرد که این نخستین دیدار رسمی میان مقامات دو کشور از زمان بالا گرفتن اختلافات سیاسی میان پکن و واشنگتن از ماه مارس گذشته بود و پس از آن کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که؛ در پی مذاکرات ۹ سپتامبر جو بایدن با شی جین پینگ، رییس جمهور چین، واشنگتن به دنبال مدیریت مطالبات واشنگتن در رقابت سیاسی و اقتصادی میان آمریکا و چین است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم در ماه‌های اخیر در دیدار خود با همتای چینی در پاریس بر حل و فصل اختلافات سیاسی دو کشور تاکید و از مقامات دولت پکن خواست راه حلی برای مشکلات مردم اویغور، هنگ کنگ و اختلافات سیاسی با تایوان پیدا کند.

از سوی دیگر، دولت چین پیش از تمامی این رخدادها، با اشاره به اظهارات جدید مقامات آمریکا که پکن را مقصر اصلی در تنش‌ها بر سر جزیره تایوان دانسته‌اند، اعلام کرد واشنگتن خود مسئول اصلی ناآرامی‌ها و تنش‌ها در این منطقه است.

وزارت امور خارجه چین نیز با انتشار بیانیه‌ای به این اظهارات آمریکا واکنش نشان داد و گفت: «آمریکا باعث و بانی تحرکات و ناآرامی‌هاست و با فروش سلاح و کشتی‌های جنگی به تایوان به صلح منطقه آسیب می‌رساند. چین مخالفت قاطع خود را اعلام می‌کند و اقداماتی برای مقابله انجام خواهد داد.»

در ادامه این بیانیه نیز آمده است: «دخالت در استقلال تایوان ورود به یک بن‌بست است، زیرا چین هرگونه توطئه‌ای از این دست را از بین خواهد برد. عزم و اراده چین برای حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی تزلزل ناپذیر است.»

انتهای پیام/

برچسب ها: بایدن ، چین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.