کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با تحلیل نمادهای شرکتهای تولید کننده لوازم خانگی در بورس بیان کرد: در حوزه لوازم خانگی در بورس ۶ نماد قابل بررسی وجود دارد. نمادهای لپارس، لخانه، لابسا، لبوتان، لخزر و لازما از جمله این نمادها هستند.
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند تغییرات سودآوری این شرکتها افزود: با توجه به رشد قیمت دلار در سال ۹۶، در سال ۹۷ رشد سود عملیاتی اکثر این شرکتها بالا بوده است، به طوری که لخانه ۷۸۷ درصد سود عملیاتی بیشتری نسبت به سال قبلتر یعنی ۹۶ شناسایی کرده بود.
بیشتر بخوانید
او در ادامه افزود: البته این رشد فقط به یک شرکت محدود نشد و در سال ۹۷ اکثر شرکتهای گروه لوازم خانگی وضعیت مطلوبی داشته اند که در نمودار به طور دقیق قابل مشاهده است. اما بعد از لخانه به ترتیب لابسا و لخزر رشد ۳۱۶ و ۳۷۷ درصدی در سود عملیاتی خود داشته اند که بیشترین رشد در سال ۹۷ بود است. سال ۹۹ نیز که دلار رشد داشت و از حدود ۱۴ هزار تومان به ۳۲ هزار تومان نیز رسید، سبب شد شرکتها سود عملیاتی مناسبی داشته باشند (در نمودار زیر با رنگ آبی مشخص شده است). در کل در حوزه سود عملیاتی ضعیفترین عملکرد برای نماد لازما و بهترین عملکرد برای لخانه بوده است.
آسایش در رابطه با رشد سود هر سهم در نمادهای لوازم خانگی اظهار کرد: در سال ۹۷ لابسا سود بسیار خوب و مناسبی را به ازای هر سهم شناسایی کرد. اما لازما در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ کاهش سود هر سهم را داشته است. لپارس نیز در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۵۶ درصد کاهش سود در هر سهم را داشته است و بقیه نمادها شرایط مطلوبی داشته اند.
انتهای پیام/