سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان پیگیری کرد؛

حل مشکل کامیون‌های ایرانی در مسیر ارمنستان تا سه هفته آینده

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بازدید از مسیر ۲۰ کیلومتری کشور ارمنستان، ایران برای تسریع در ساخت این مسیر اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند ماهی هست که اتفاقات و تنش ها بین ایران و ارمنستان دامن گیر کامیون‌های ایرانی شده و همین موضوع باعث شده است که کشور آذربایجان در ابتدا مانع ورود و حرکت کامیون‌های ایرانی شود و پس از مدتی تنها با اخذ عوارض‌های سنگین اجازه تردد به آن‌ها دهد.

همین اخذ عوارض از کامیون داران باعث ناراحتی و‌ اعتراض رانندگان و صاحبان کالا شد که در نهایت منجر به سفر هیئتی از ایران به ارمنستان برای بازدید از مسیر شد. اما این پایان کار نبود و با ورود وزیر امور خارجه ارمنستان به ایران دو طرف برای حل برخی از مسائل و مشکلات رایزنی کردند.

براساس این گزارش کشور آذربایجان از حدود یک ماه گذشته مقررات سختگیرانه‌ای را نسبت به کامیون‌های ایرانی وضع کرده است. بر این اساس از مسیر حدود ۴۰۰ کیلومتری مرز نوردوز تا ایروان، برای کمتر از ۲۰ کیلومتر آن کشور آذربایجان ادعای مالکیت دارد و اخیرا کامیون‌های ایرانی برای عبور از این ۲۰ کیلومتر با مشکلاتی از جمله پرداخت عوارض و مالیات مواجه شده‌اند.

در حالی که باکو توهم حذف ایران از کریدور جنوب -شمال را دارد و به گمان خود می‌تواند ایران را از مسیر تجاری به اروپا متوقف کند و بر سر راه ترانزیت و تجارت ایران مانع ایجاد کند، هیئتی فنی و مهندسی از ایران به سرپرستی خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور وارد ارمنستان شد تا در مشارکت تکمیل جاده تاتو، مسیر دیگری جایگزین جاده گوریس – قاپان شود.

تکمیل جاده تاتو که تنها کمتر از ۱۵ کیلومتر از آن باقی مانده، به این معنا است که ایران بدون نیاز به ورود به آذربایجان به ارمنستان می‌رسد و از آنجا به روسیه و اروپا متصل می‌شود. در همین رابطه خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه با مقامات کشور ارمنستان از جمله وزیر زیرساخت و معاونان این بخش دیدار موفقیت آمیزی داشته ایم، گفت: در پی مشکلاتی که از سمت نوردوز به سمت ارمنستان ایجاد شد، دیدار‌های موثری با مقامات کشور ارمنستان برای رفع مشکل منطقه گوریس که سبب اختلال در تردد کامیون‌ها و حمل بار و مسافر کشورمان به سمت این کشور شد، برگزار و تصمیمات بسیار مناسبی برای رفع این مشکل اتخاذ شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این سفر به دستور وزیر راه و شهرسازی و بر اساس نظر دولت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است، افزود: با برنامه زمانبندی که دو کشور ایران و ارمنستان تهیه کردند، مقرر شد تا روسازی جاده جایگزین (جاده تاتو) که مورد نظر مقامات کشور ارمنستان است به اتمام برسد، همچنین، حداکثر تا ۳ ماه آینده، گردنه‌ها و نقاط حادثه‌خیز که در محور جایگزین به واسطه جاده فرعی بوده برطرف خواهد شد، همزمان جاده اصلی جایگزین دیگری که به عنوان قطعه ۴ کریدور شمال- جنوب در کشور ارمنستان است (جاده سمت نوردوز به ایروان و از ایروان به مرز گرجستان) در حال عملیات اجرایی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل گفت: قطعه ۴ کریدور شمال- جنوب در خاک ارمنستان حدود ۱۵ کیلومتر تونل و پل دارد و تکمیل آن به ۵ سال زمان نیاز دارد. برای قطعه ۴ پیشنهاداتی برای شروع عملیات اجرایی با استفاده از توان فنی و مهندسی از سوی پیمانکاران و مشاوران کشور ایران، ارائه شد که مورد استقبال قرار گرفت، همچنین راه جایگزین قطعه ۴ امروز مورد بازدید قرار گرفت و مقرر شد تا نقاطی که در گوریس دچار اشکال است توسط مشاوران ایرانی بررسی شود و تا یک سال آینده محور جایگزین قطعه ۴ در خاک ارمنستان آماده‌سازی شود.

خادمی اظهار کرد: با مقامات کشور ارمنستان سه تصمیم مهم گرفته شد، اول آنکه کریدور شمال به جنوبی که کشور ما را از مرز نوردوز به کشور ارمنستان و از آنجا به کشور گرجستان متصل می‌کند و راه ارتباط با قفقاز است حتما باید باز نگه داشته شود، دوم آنکه از این طریق راه جایگزین آن طی یک ماه آینده قابل استفاده برای وسایل نقلیه ترانزیتی باشد و همچنین بتوانیم  برای همان محور قدیمی و دو نقطه‌ای که داخل خاک آذربایجان قرار گرفته طراحی جدیدی انجام بشود تا به عنوان یک راه جایگزین در محور قدیم مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت ساخت تاکید کرد: کار اصلی ما احداث قطعه ۴ جنوبی ایروان به مرز ایران است که به عنوان بخشی از کریدور اصلی شمال به جنوب، می‌تواند جاده مهم و ترانزیتی برای ارتباط بین کشور ما با کشور ارمنستان و قفقاز باشد، خوشبختانه قسمت شمالی آن یعنی ایروان به سمت گرجستان توسط ارمنستان احداث شده است، قسمت جنوبی به سمت مرز نوردوز ایران قطعه ۴ است که تصمیم‌گیری برای شروع عملیات اجرایی آن گرفته شده، امیدواریم بتوانیم در اجرای سریع کریدور، کمک‌های فنی و مهندسی را به کشور ارمنستان داشته باشیم.

خادمی یادآور شد: گرفتاری‌هایی که برای وسایل نقلیه ترانزیتی در این محور ایجاد شده حل خواهد شد و امیدواریم بتوانیم در بخش زیرساخت حداکثر مساعدت را برای رفع مشکل در منطقه گوریس که محور اصلی ترددی ایران به کشور ارمنستان و منطقه قفقاز است به عمل آوریم.

او با بیان اینکه ارمنستان در یک مسیر ۴۰۰ کیلومتری که بین کشور ایران و مرکز کشور ارمنستان که ایراوان است، قرار دارد گفت: این مسیر ۴۰۰ کیلومتری یک جاده ترانزیتی است که در ادامه به شمال کریدور برای اتصال مرکز گرجستان و سپس به اروپا ادامه پیدا می‌کند و با توجه به ویژگی‌های بسیار موثری که دارد برای ایران یک کریدور بسیار حیاتی محسوب می‌شود.

او ادامه داد: در این مسیر ترانزیتی ۲۱ کیلومتر از مسیر در خاک کشور آذربایجان قرار می‌گیرد که به دلیل اتفاقاتی که بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان رخ داده باعث شده که کشور آذربایجان در این مسیر گیت قرار دهد و از کامیون داران ایرانی عوارض سخت گیرانه‌ای اخذ کند.

خادمی بیان کرد: اخذ این عوارض سخت گیرانه باعث اعتراض و ناراحتی بسیاری از کامیون داران شده و در همین راستا اقدامات دیپلماتیکی در حال انجام است و از سوی دیگر به دستور وزیر راه و شهرسازی برای رسیدگی به مسائل زیرساختی سفری به کشور ارمنستان صورت گرفت تا یک راه جایگزین را با همکاری مقامات کشور ارمنستان و معاونان طراحی کنیم.

اعلام آمادگی ایران برای حل مشکلات فرامرزی یک مسیر

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: خوشبختانه مقامات کشور ارمنستان پیش از سفر ما اقداماتی را در این مسیر ۲۱ کیلومتری انجام داده بودند و بخشی از راه را طراحی و عملیات اجرایی آن‌ها را آغاز کرده بودند که به نظر می‌رسد تا دو سه هفته آینده بخشی از کامیون‌ها بتوانند از این مسیر جدید عبور کنند و امیدواریم تا چند ماه آینده هم بخش دوم کار اجرایی شود.

او افزود: ایران در این سفر اعلام کرد که آمادگی همکاری برای تسریع در اجرای کار را دارد و اقدامات لازم برای صدور خدمات فنی و مهندسی را انجام می‌دهد و طبق توافقات صورت گرفته امیدوار هستیم این مسیر زودتر به مرحله اجرایی برسد.

براساس این گزارش باید توجه داشته باشیم که این مسیر از خطوط حیاتی برای تجارت و ترانزیت ایران به اروپا و اتصال اروپا به چین محسوب می‌شود و باید این مسیر را زنده و روان حفظ کنیم. از این رو ایران برای ساخت و تکمیل هر چه سریع‌تر مسیر مستقیم ایران به ارمنستان اعلام آمادگی کرده است و به زودی مسیر باقی مانده از جاده تاتو در خاک ارمنستان با مشارکت ایران تکمیل می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۶:۳۱ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
چرا تا بیست روز اینده چه میکنند چرا خودشان مشکل درست میکنند که بو دجه صرف کنند یا بلوا وغا رت مامیون دارا چه گناهی دارن پشت مرزا این همه گرفتا رن مرز افغانستان ان طور گمرک ان طور اینجا هم همینطور
ناشناس
۰۶:۲۵ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
همان جنگ ایران عراق با ان همه کشته ی مسلمان چه ایرانی چه عراقی بسه الان همان امریکایی که م گ به او می گقتیم تو عراق ومنطقه همه کاره است بسه جنگ پخونریزی ونقشه کشی برای کشتار مسلمانها همین ویروسا ی منتشره از دوران جنگ بیشتر کشتار کردند رها کنید این همه جهالت را
ناشناس
۰۶:۵۲ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
ایران در درجنگ قرهباغ بایدباتماقوا با الهام درگی می شد
ناشناس
۰۲:۴۱ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
لیسانس با فوق لیساتس ریاضی محض گرفتن سه هفته ای نمیشه .
ادمهای فاشیست و مردم ازار که شما باشید گیر عمل خودتان امده اید
ناشناس
۰۱:۰۳ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
سلام بر سران کشور عزیزم ایران باور کنید وقتی این نوشته ها را میبینم که کشور آذربایجان برای کشور ما مشکل ایجاد میکنه سخت ناراحت میشم هرگز روسیه دوست ما نبوده هرگز ترکیه دوست ما نبوده هرگز اذربایجان برادر ما نبوده سران کشور باید درمقابل کشورها هواسشون باشهالان کشور ما بخاطر ارمنستان با اذری ها به مشکل خورده ولی ارمنستان داره روابط را با اذری ها حسنه میکنه از این ها باید درس گرفت بعداز ساخت جاده برای ارمنستان قول میدم انها هم برای ما شاخ بشن وقتی ایران حریم هوای نخچوان رابست بلافاصله ارمنستان حریم هوای را جایگزین کرد چ باید گفت چ باید کرد سران ما باید یک نقشه درست حسابی برای اذربایجان وبلند مدت بکشه تا درسی به اینها بده علی اف با اسرائیل وپاکستان وترکیه حتی گرجستان بر علیه ماست وبا پهپاد اسرائیل برای ما خط ونشون میکشه باید ایران به این کشورهای خودفروخته درس عبرت بده حالا از هر طریقی شده ناامنی درباکو ناامنی درمرزهای انها هرطوری شده باید این کشورها باید بدانند بدون ایران منطقه منطقه نباید بشه.
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
تمام دنیا این اتفاقات میفته.ولی روابط بین کشورها باز حفظ میشه. بلاخره جمهوری آذربایجان عوارض حقشه و فکر خدمت به مردمشه همچنانکه ایران باید حق تجار و کامیون‌داران رو حفظ کنه. استرالیا از فرانسه زیردریایی نخرید از آمریکا خرید ولی باز روابط بین خودشون رو دارن. حالا اون کشور که خوب مهرهاشو حرکت میده اون برنده است. ولی بحث میره سمت اسرائیل یا جنگ و.. غلطه. چون بما ربطی نداره که اونا با کی رابطه دارن. مگه خود روسیه که رفیق شفیق ماست با اسرائیل رابطه بدی داره؟ یا همین روسیه چقدر مسلمانان چچن رو کشته پس چرا صداش در نمیاد. یا چین مگه کمتر مسلمان رو کشته
ناشناس
۰۰:۰۷ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
ادم فکر میکنه حامیان ارمنی در ایران هم زیاد شده یواش یواش بعضی از شیعیان ایرانی دارند ارمنی میشوند خدا به ما رحم کنه به کجا دارم میرسم
محمد
۲۳:۳۸ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
ارمنستان در وضعیتی نیست ما بهش امتیاز بدهیم باید امتیاز بگیریم .ولی از این دیپلماسی انگار نباید انتظار داشت .وقتی مرز خواهی نخجوان از طرف ایران بخاطر ارمنستان بسته میشود ولی ارمنستان خودش اجازه میدهد .تا آخرش معلوم است
تورک
۱۱:۲۸ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
درسته
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
گیریم جاده درست شد گرجستان رو چکار میکنید ؟ لابد فتحش میکنیم.
ناشناس
۲۳:۱۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
با سلام آقایان بعداز اتمام جاده چه تذمینی وجود دارد که ارمنستان راه رابرای مانبندد.مابه جای ساختن راه برای ارمنه ها با
ققنوس
۲۲:۰۷ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
با توجه به اینکه کشور ارمنستان از نظر اقتصادی و نظامی در مقابل آذربایجان که مورد حمایت ترکیه و اسرائیل میباشد در موضع ضعف قرار دارد احتمال اینکه آدربایجان و ترکیه نقطه اتصال ایران به ارمنستان را ببندند و یا با دادن امتیاز یا پرداخت وجه وسوسه انگیزی این منطقه را از ارمنستان بخرند جود دارد بهترین راه این است که ایران در این امر پیش قدم شود و با ارمنستان به توافقی برسد که این منطقه طی یک پیمان امنیتی یا حتی اقتصادی در اختیار ایران قرار گیرد و اینکار شدنی است .
ناشناس
۲۰:۴۸ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
این یارو زرافه ای باغ وحش الهام خاعن میگم آنقدر ترکیه واسراییل هنوانه گذاشتن زیر بغلش باد کرده ام دیری نخواهد گذشت که بادش خالی میشود فکر کرده ایران ارمنستان است ولی کور خوانده
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
سلام با عرض سلام درود فراوان به آذری های ایران
در زمان جنگ آذربایجان با ارمنستان رفته بودید نقطه صفر مرزی لباس رزم پوشیده بودید و سپاه و رهبر زیر سوال برده بودید که چرا به سوریه و عراق کمک کرده اید و به برادران مان کمک نمی کنید برادران شما آن طرف مرز به این اقدامات اسرائیل و دولت بی لیاقت هیچ حرکتی تمی کنند.
تورک
۱۱:۳۱ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
ایران بدونه اذربایجان معنا ندارد
یزدی
۱۲:۵۷ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
سلام واقعا خوشحالم که یک ایرانی هستم امیدوارم بدخواهان این مملکت به اهدافشان نرسند
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
هرجا اسراییل پاگذاشت، بدبختی و نحسی با خودش آورد. الهام علی اف به زودی پشیمون خواهد شد. اما قطعا ایران به زودی او را نخواهد بخشید
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
بله درست خدا اسراییل را لعنت کنه ولی متاسفانه کل دنیا دست این شیطانه هر که هم دمش را دید می شود کشور مترقی پیشرفته و حقش رادمیگیره و بلعکس میشه کشور عقب افتاده ،انشالله که درست بسه
فریدون ساجدی
۰۳:۱۳ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
به شکرانه خداوندکارمان شده جاده سازی برای کشورهای دیگر
اول کدام مسیر مزخرفی درداخل کشورداریم که اداره راه وترابری ازآنهاعوارض سنگین برای خودمان نگیرد دوم :ارمنستان کدام بسترسازی ویا سرمایه گذاری درداخل کشور خود انجام داده که ماباخیال راحت به گرجستان وصل بشیم مگراینکه خودمان هزینه های لازم جهت بهینه سازی مسیرروبپردازیم که بادرنظرگرفتن هزینه ساخت وتجهیزراههاونیزپرداخت عوارضی به ارمنستان بایددید این امربصرفه هست یا نه ضمن اینکه بهترین مسیربه اروپا عبارت است از ۱:مسیرترکیه ۲:مسیرآذربایجان که هم به اروپا وهم به روسیه راه داردو۳:ارمنستان
۲مسیراول که خوب تکلیفشان روشن است ومسیرسوم انشالله به لطف پول ملت ایران درکشورارمنستان بازسازی واحداث خواهدشداون وقت بایدنشست ودید چقدرارزآوری برای مابه ارمغان خواهدآوردضمن اینکه تصورکنیدروزی باارمنستان غربگرا(که اساسا پی ریزی منافع ماشرقی است وغرب راقبول نداریم) به مشکل بربخوریم واین ارتباط به رویمان بسته شود
ناشناس
۰۲:۰۶ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
مقاله نویس شما اشتباه نوشت تنش ها بین ایران و ارمنستان دامن گیر کامیون‌های ایرانی شده اما درستش تنش میایان ایران و جمهوری باکو هست لطفا درست کنید
ارمنستان همیشه بهترین همسایه ایران بود
ناشناس
۰۱:۴۳ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
سلام
در اول متن به اشتباه به جای تنشهای ایران و آذربایجان ،کشور ارمنستان تایپ شده
ناشناس
۰۱:۳۶ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
خاک تو سر آذربایجان یک شاه راه اقتصادی که از کشورشان می گذشت و باعث می شد که اذربایجان هم در این شاه راه اقتصادی سهیم شود با بی فکری مسئولینش کنار زده شد و کاملا در اختیار ارمنستان قرار گرفت اکنون مرزهای اذربایجان از چند طرف بسته شده و از این بازار اقتصادی بی نصیبه
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
طرف نمی فهمند ما چکار کنیم
هموطن
۲۱:۳۹ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
اولا جمهوری آذربایجان نیازی به تجارت با کشور ما ندارد چون ایران در زمان جنگ دوم قره باغ هم از ارمنستان حمایت کرد و تجهیزات نظامی به مرز نوردوز ارمنستان برای پیروزی و شیعه کشی در آذربایجان و جلوگیری از بازپسگیری اراضی اشغالی فرستاد و چوبش رو الان بایست بخوریم چون آذربایجان چندین بار به کمک نظامی ایران به ارمنستان اعتراض کرد و حتی در شهرهای آذربایجان ایران تظاهرات و اعتراض های شدیدی انجام گرفت که نتیجش الان میشه که از کامیون داران ما عوارض اخذ میکنن البته اینم در نظر بگیریم دریافت عوارض حق قانونی یک‌کشور است...برای مثال واضح و بدتر ما برای یک خروج از کشور ساده از ایران برای یک نفر ۵۰۰ هزار تومن عوارض میگیره ، بماند که بخوای از کشور ثالث ویزا هم اخذ کنی و کشور ثالث هم پول ورود به کشور بگیره...پس بی دلیل خودتون رو اذیت نکنین کشور خودمون خودش خوب عوارض میگیره...و از گرفتن عوارض توسط کشورهای دیگر ناراحته ضمنا الان کشور گرجستان تردد کامیون داران ما رو جلوگیری میکنه اونم بواسطه حمایت از کشور آذربایجان و ترکیه ...یعنی بخاطر ۳ میلیون ارمنستانی ایران تمام منطقه رو برای خودش دشمن کرد
و گرجستان که تنها راه ما به اروپا و روسیه و قفقاز مانده اونم مرز خودش رو برای کامیونهای ما بسته
بلعکس خود کشور ارمنستان مرز هواییش رو برای کشور آذربایجان گشود
من در تعجب هستم ایران برای ۳ میلیون ارمنی کل بازار و تجارت رو فدا کرد