سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان زنجان:

زنجان در اجرای برنامه های گردشگری غذایی پیشگام است

شرفی گفت: زنجان در اجرای رویداد‌های گردشگری با محتوای خوراک و گردشگری غذا در ایران پیشگام است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، شرفی معاون گردشگری میراث فرهنگی استان زنجان، گفت: زنجان در اجرای رویداد‌های گردشگری با محتوای خوراک و گردشگری غذا در ایران پیشگام است.

 او افزود: گردشگری یکی از متنوع‌ترین فعالیت‌های جامعه مدرن محسوب می‌شود و در این میان غذا و خدمات آن یکی از مهمترین نیاز‌ها و بهانه‌های گردشگری در کنار دیگر محصولات گردشگری از جمله آثار تاریخی، طبیعی، جاذبه‌های انسان ساخت و سلامت بوده و در کنار اقامت و حمل و نقل یکی از ۳ نیاز اساسی برای فعالیت‌های گردشگری است.

شرفی ادامه داد: اگر چه در آغازین مراحل و دوره‌های شروع پدیده گردشگری غذا، احتمالا چندان به عنوان جاذبه مطرح نبوده لیکن امروزه با امکان جابجایی گردشگران در پهنه جغرافیایی جهان به واسطه تنوع وسایل ارتباطی و سهولت دسترسی به نقاط مختلف جهان و امکان بازدید از دور دست‌ترین نقاط با ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و آداب و رسوم اقوام مختلف، هرکدام از شاخصه‌های اقوام و ملل به عنوان گونه خاصی از جاذبه‌ها مطرح بوده و بهانه‌ای برای فعالیت‌های گردشگری است.

او گفت: علاوه بر استفاده از انواع غذا در مناطق مختلف توسط گردشگران، با علاقمندی روزافزون گردشگران به این نوع از محصولات گردشگری امروزه رویداد‌های مختلفی در نقاط مختلف دنیا با محتوای غذا و نوشیدنی برگزار شده و انبوهی از گردشگران برای حضور در این رویداد در قالب تور‌های مسافرتی و یا انفرادی به فعالیت گردشگری می‌پردازند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان ادامه داد: این امر موجب شده  تا در دنیا مناطقی از جهان به عنوان مقاصد خاص گردشگری غذا مطرح شوند و امروزه شهر خلاق گردشگری غذا، رستوران‌های معروف و برند در جهان موجب افزایش میزان گردشگران به مقاصدی شده که در آن تنوع غذایی از جایگاه مهمی برخوردار بوده و مقاصد گردشگری سعی می‌کنند با ارائه انواع غذا‌های سنتی و محلی سهم گردشگر پذیری خود را افزایش دهند.

او بابیان اینکه کشورمان ایران نیز با توجه به تنوع منحصربه‌ فرد اقلیم و تنوع بالای فرهنگی و قومی و به تبع آن آداب و رسوم مختلف، از تنوع غذایی بسیار بالایی در رسته‌های گوناگون خوراک برخوردار است، گفت: این امر در کنار جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و طبیعی موجب شده تا فعالان گردشگری به ویژه جامعه محلی و بخش دولتی فرصت را غنیمت شمرده و با بهره گیری از ظرفیت خوراک محلی از این فرصت برای رونق و توسعه گردشگری و کسب و کار‌های مرتبط کرده و گردشگران را گاه با ارائه غذا‌های متنوع، متفاوت و بسیار خوشمزه به حیرت وادارند.

این مسئول ادامه داد: همچنین در سال‌های اخیر در نقاط مختلف ایران از این فرصت به عنوان یک محتوای خوب و اثرگذار در رویداد‌های گردشگری استفاده شده  و زنجان را می‌توان به عنوان پیشرو در اجرای رویداد‌های گردشگری با محتوای خوراک و پیشرو گردشگری غذا در ایران نام برد.

او گفت: این جشنواره همه ساله با استقبال بسیار گسترده شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از نقاط مختلف دنیا مواجه بود و در روز‌های برگزاری شور و نشاط فراوانی در محل برگزاری و منطقه گردشگری استان زنجان برپا بود.

شرفی با اشاره به اینکه با اجرای موفقیت‌آمیز جشنواره ملی آش ایرانی آوازه این جشنواره در سطح بین‌المللی نیز پیچیده و برگزارکنندگان این جشنواره پس از یک دوره حضور سفرای کشور‌های مختلف در آئین افتتاحیه جشنواره ملی آش ایرانی، در اندیشه اجرای یک جشنواره بین‌المللی با محتوای غذا افتادند، افزود: بدین گونه جشنواره بین‌المللی غذای کشور‌های اکو-جاده ابریشم پایه‌ریزی شده و از سال ۱۳۹۴این جشنواره در تقویم جشنواره‌های بین‌المللی گردشگری کشور ثبت شد.

او گفت: طی پنج دوره برگزاری این جشنواره مورد توجه شرکت‌کنندگان در کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) و تعدادی از کشور‌های مسیر جاده ابریشم قرار گرفت، لیکن با شیوع ویروس کرونا  برگزاری این ۲ جشنواره مهم گردشگری متوقف شده و امید است با کنترل این بیماری و بازگشت گردشگری به شرایط عادی دوباره شاهد برگزاری این جشنواره‌ها در حوزه گردشگری استان زنجان باشیم.

 

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.