سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عربستان پرچمدار بیشترین رسوایی در اسناد پاندورا

اسناد فاش شده پاندورا نشان می‌دهد مقامات عربستان همچنان پرچمدار بیشترین رسوایی‌های مالی در حمایت از تروریسم برای ایجاد ناامنی در کشورها هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، ایگاه اینترنتی العالم در گزارشی با عنوان ”در رسوایی انتشار اسناد پاندورا نیز مثل ویکی‌لیکس و اسنودن، بیشترین سهم از آن عربستان سعودی است“به بررسی فساد خاندان آل سعود پرداخت.

العالم نوشت:  به نظر می‌رسد تلاش عربستان برای پنهان نگه داشتن فعالیت‌های خود در خصوص حمایت مالی، انسانی و تسلیحاتی از گروه‌های تکفیری، خریدن احزاب و شخصیت‌های سیاسی و رسانه ای، حمایت از برنامه‌های آمریکا در منطقه و اقدامات علیه محور مقاومت در منطقه و جهان با افشای اطلاعات و اسناد سری در جهان، رو به فروپاشی گذاشته است. این اسناد نقش عربستان سعودی در هرج و مرج موجود در بیشتر کشور‌های عربی و اسلامی را نشان می‌دهد.

عربستان سعودی از اسناد ویکی‌لیکس گرفته تا اسناد ادوارد اسنودن و در نهایت اسناد پاندورا، سهم بزرگی در رسوایی‌های مربوط به خاورمیانه داشته است. این اسناد نشان می‌دهد عربستان سعودی از طریق دلار‌های نفتی و افکار وهابی و گروه‌های تکفیری و وهابی یا خریدن شخصیت‌های بانفوذ در آن‌ها و حتی خریدن نخست وزیران برای بر هم زدن امنیت همه کشور‌ها تلاش کرده است. اکنون نوبت اسناد پاندورا رسیده است تا با قرائن و شواهد قاطع نشان دهد عربستان سعودی چگونه سلاح را از صربستان خرید و برای عناصر مسلح گروه وهابی، تکفیری و تروریستی داعش در یمن ارسال کرد.

به نظر می‌رسد سازمان‌های اطلاعاتی غربی و در راس آن‌ها آمریکا به عربستان هشدار داده اند که ماجرای حمایت تسلیحاتی آن از داعش در یمن فاش شده است و باید برای جمع کردن و به عبارت دیگر ماست‌مالی قضیه کاری بکند. ملک سلمان پادشاه عربستان نیز همین کار را کرد و روز اول سپتامبر ۲۰۲۰ دستور برکناری شاهزاده فهد بن ترکی بن عبدالعزیز را از فرماندهی نیرو‌های ائتلاف در یمن و برکناری فرزندش عبدالعزیز معاون امیر منطقه الجوف و بازجویی از آن‌ها به اتهام فعالیت‌های مالی مشکوک را صادر کرد. چهار تن از عناصر سعودی وزارت دفاع از جمله محمد بن عبدالکریم الحسن و یوسف بن راکان بن هندی العتیبی نیز از جمله افرادی بودند که مشمول این فرمان پادشاه شدند.

العالم افزود: ماجرای دست داشتن شاهزاده‌های سعودی در قرارداد‌های تسلیحاتی که از صربستان به دست عناصر داعش در یمن رسیده بود و پادشاه عربستان سعی در مخفی کردن آن داشت از طریق اسناد پاندورا فاش شد. بر همین اساس اسم الحسن و العتیبی به همراه پیمانکار آمریکایی به نام ویلیام مایکل سومریندایک و یک تبعه کانادایی متولد طرابلس لبنان به نام شادی شعرانی دیده می‌شود.

این اسناد نشان می‌دهد الحسن روز سیزدهم دسامبر ۲۰۱۶ یعنی کمتر از یک سال پس از آغاز جنگ ائتلاف متجاوز علیه یمن به عنوان مدیر شرکت لارکمونت در جزایر انگلیسی العذراء به ثبت رسیده است. هنگام ثبت، عنوانی برای وی به ثبت رسیده است که پس از تحقیقات معلوم شد عنوان یک شرکت نظامی سعودی به نام ”ریناد الجزیره“ است که مقر آن در ریاض قرار دارد و محل شرکت هنگام تحقیقات درباره آن بسته شد.

یکی از کار‌های شرکت الحسن این بود که سلاح را از شرکت جی‌ای‌ام در صربستان که متعلق به نیبویسا استفانوویچ پدر وزیر دفاع صربستان است خریداری کند، اما بخشی از این سلاح‌ها به دست عناصر گروه تروریستی وهابی داعش در یمن رسید.

نکته قابل توجه آن که در اسناد شرکت لارکمونت صادره در روز اول مارس ۲۰۱۷ آمده است به الحسن ”مجوز نمایندگی شرکت با وزارت دفاع عربستان“ داده شده است. این امر نشان می‌دهد الحسن این فعالیت‌ها را به دستور شخص وزیر دفاع عربستان که همان محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان) باشد انجام می‌داده است، اما پادشاه عربستان و ولیعهد وی تصور می‌کردند می‌توانند از طریق قربانی کردن دیگران بر نقش خود در حمایت تسلیحاتی از گروه‌های تکفیری در مناطق مختلف جهان و یمن در جهت منافع سیاسی آل سعود، سرپوش بگذارند، اما تنها گناه آن‌ها این بود که اوامر بن سلمان را به عنوان وزیر دفاع مو به مو اجرا می‌کردند.

کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی با انتشار حدود ۱۲ میلیون سند، دارایی‌های پنهان و فرار مالیاتی سیاستمداران و میلیاردر‌های جهان را افشا کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۵ مهر ۱۴۰۱
مرگ برآن سعود