سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون اطلاع رساني مركز اسناد انقلاب اسلامي :

ضعف وحدت و اختلاف افكني چالش بيداري اسلامي است

معاون اطلاع رساني مركز اسناد انقلاب اسلامي گفت:ضعف وحدت و اختلاف افكني از مهم ترين چالش هاي بيداري اسلامي در كشورهاي عربي است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران؛دومين روز از همايش بيداري اسلامي امروز با حضور محمد جعفري مشاور و رئيس دفتر رياست مجلس شوراي اسلامي، حسين عابديني مديركل اداره اخبار خارجي صدا و سيما، امير موسوي مدير موسسه مطالعات استراتژيك و روابط بين الملل (بيروت)، ناصر ابوشريف نماينده جنبش جهاد اسلامي در ايران، دكتر خالد فدومي نماينده جنبش حماس در ايران، در موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران برگزار شد.

 موسي فقيه حقاني، دبير همايش هدف از برگزاري اين مراسم را نزديك شدن ديدگاه ها و استفاده از تجربيات براي تحقق پيروزي هدفمند و تعيين راهكارهاي مقابله با ترفندهاي دشمنان امت اسلامي دانست و گفت: تكيه انقلاب اسلامي بر اسلام، مردم مسلمان و رهبري ديني باعث شد حركتي عظيم شكل بگيرد كه تا آن روز مشابه آن وجود نداشت.

وي افزود: قيام به نام خدا و براي خدا اقيانوس امت اسلامي را كه دچار ركود شده بود برآشفت و حركت مردم مسلمان ايران به الگويي براي ديگر ملل مسلمان تبديل شد و اردوگاه دشمن به خوبي دريافت كه در صورت سد نكردن راه انقلاب اسلامي، به زودي منطقه شاهد خيزش هاي مردم مسلمان خواهد بود.

فقيه حقاني تاكيد كرد: مقاومت جانانه مردم مسلمان ايران در مقابل تمامي تهاجمات ويرانگر دشمنان، تاسيس نظام مردم سالار با رويكردي ديني، پيشرفت هاي علمي كشور در شرايط تحريم به مردم مسلمان منطقه در عمل نشان داد كه راه غلبه بر سلطه استكبار و صهيونيسم تاسي به اسلام و آموزه هاي ديني و مشاركت گسترده مردمي است.

وي در پايان خاطرنشان ساخت: اكنون با گذشت يك سال از آغاز خيزش مردم مسلمان منطقه، هم انديشي نخبگان كشورهاي اسلامي مي تواند ما را با تحولات رخ داده در طول يك سال گذشته و چشم انداز آينده تحولات منطقه آشنا سازد.

همچنين در اين همايش؛ جواد منصوري معاون اطلاع رساني مركز اسناد انقلاب اسلامي به مهمترين چالش هاي فراروي بيداري اسلامي اشاره كرد و گفت: ضعف وحدت فرماندهي، اختلاف افكني و فتنه انگيزي قومي، مذهبي يا ملي، زمانبري و طولاني شدن فرآيند مبارزاتي، وابستگي دولت هاي جديد به اقتصاد و امنيت نظام سلطه غرب، از جمله چالشهايي است كه بيداري اسلامي با آن مواجه است.

وي افزود: سرعت وقوع تحولات، ناكامي، شكست و عقيم ماندن بسياري از طرح ها و برنامه هاي نظام مسلط به منظور شكل گيري خاورميانه جديد و از طرف ديگر ارائه الگوي نوين و برتر از انقلاب و نظام نوين سياسي از سوي ايران، انفجار عظيم، ناگهاني، غير منتظره و بسيار با اهميت را در اين منطقه و شمال آفريقا همراه داشت.

منصوري تاكيد كرد: آنچه در كشورهاي اسلامي به گونه اي عام و در ممالك عربي و خاورميانه به شكل خاص در خلال يكسان اخير به وقوع پيوست. در واقع از منظري ريشه در چندين دهه ستم، فساد، تبعيض، وابستگي دارد كه ناگاه به مثابه جنبش ظهور يافته است.

معاون اطلاع رساني مركز اسناد انقلاب اسلامي در پايان خاطرنشان ساخت: اين طغيان و عصيان گسترده عمومي و قيام همگاني مردمي بر ضد حاكميت و سلطه جابرانه و ظالمانه غرب را برخي "بهار عربي"، عده اي "بيداري انساني" و شماري "شورشگري و غير هدفمند" پنداشتند؛ حال آنكه به باور محققان و تحليلگران منصف اين نهضت جز دفاع از هويت ديني، استقلال، آزادي و ايستادگي و مقاومت در برابر نفوذ بيگانگان و قطع سلطه كفار چيز ديگري نيست، از اين رو مي بايست اذعان داشت كه "بيداري اسلامي" جلوه گر شده است و اين موضوع بسيار مهم و حائز اهميت است.

گفتني است؛ در اين مراسم محمد مجيد الشيخ سفير عراق در ايران، حسن عبدالله محقق و نويسنده بحريني، خالد قدومي نماينده جنبش حماس در ايران، ماجد غماس نماينده مجلس اعلاي اسلامي عراق در ايران، دكتر حامد حسن سفير سوريه در ايران، احمد عاطف ابوالعزم عضو هيئت علمي دانشگاه المنوميه (مصر) و سيد صادق الحسيني سخنراني كردند./پ2
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.