سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایران راه ارمنستان را از آذربایجان جدا می‌کند/ حل مشکل کامیون‌های ترانزیتی بزودی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور برای بازدید از جاده تاتو در ارمنستان به عنوان مسیر جایگزین کامیون‌های ترانزیت ایرانی، امروز به ایروان سفر کرده است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مشکلات کامیون های ترانزیتی در مسیر ایران ارمنستان و آذربایجان که از ماه های  پیش به دلیل بسته بودن بخشی از مسیر کشور ارمنستان  دچار مشکلاتی از جمله پرداخت عوارض بیشتر شده بودند  به نظر می رسد با رایزنی های صورت گرفته  و حضور هیئت ایرانی این مشکل به زودی برطرف خواهد شد.

بر اساس این گزارش خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی با هیات فنی و مهندسی برای تصمیم‌گیری در مشارکت ایران در ساخت جاده تاتو در ارمنستان، عازم این کشور شد تا  در اسرع وقت این مشکل بررسی و برطرف شود که البته  این مشکل هم توسط وزارت امور خارجه پیگیری می شود که امیدواریم به سرعت برطرف شود چراکه افزایش هزینه ها برای کامیون ها به هیچ عنوان به صرفه نیست و همین موضوع باعث خواهد شد که  ترانزیت در این بخش کمرنگ تر شود.

عوارض ۳ میلیون و ۶۰۰ هزارتومانی عبور کامیون‌ها از آذربایجان

طبق گفته مدیر کل ترانزیت سازمان راهداری هر کامیون ایرانی برای عبور از این مسیر ترانزیتی باید 130 دلار (3 میلیون و 600 تومان) پرداخت کنند که پرداخت این مبلغ برای کامیون های ایرانی به هیچ عنوان به صرفه نیست.

از تلاش ارمنستان برای بازسازی این محور جهت آماده سازی تردد کامیون‌های حامل محموله‌های صادراتی به ارمنستان خبر داده بود. سوخت و فرآورده‌های نفتی یکی از اصلی‌ترین کالاهای وارداتی ارمنستان از ایران است.

به گفته برخی مقامات ارشد سازمان راهداری، دولت باکو با ایجاد گیت های عوارضی و گمرکات در بخشی از مسیر گوریس-قاپان که بعد از جنگ ۴۴ روزه ارمنستان-آذربایجان و در ذیل توافقنامه آتش بس نوامبر ۲۰۲۰ به عنوان قلمروی آذربایجان شناخته می‌شود، از کامیون‌های عبوری ایران به سمت ارمنستان، ۱۳۰ دلار عوارض دریافت می‌کنند.

کشور آذربایجان از حدود یک ماه گذشته مقررات سختگیرانه‌ای را نسبت به کامیون‌های ایرانی وضع کرده است. از مسیر حدود ۴۰۰ کیلومتری مرز نوردوز تا ایروان، برای کمتر از ۲۰ کیلومتر آن کشور آذربایجان ادعای مالکیت دارد و اخیرا کامیون‌های ایرانی برای عبور از این ۲۰ کیلومتر با مشکلاتی از جمله پرداخت عوارض و مالیات مواجه شده‌اند.

در حالی که باکو توهم حذف ایران از کریدور جنوب -شمال را دارد و به گمان خود می‌تواند ایران را از مسیر تجاری به اروپا متوقف کند و بر سر راه ترانزیت و تجارت ایران مانع ایجاد کند، امروز هیاتی فنی و مهندسی از ایران به سرپرستی خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور وارد ارمنستان شد تا در مشارکت تکمیل جاده تاتو، مسیر دیگری جایگزین جاده گوریس – قاپان شود. تکمیل جاده تاتو که تنها کمتر از ۱۵ کیلومتر از آن باقی مانده، به این معناست که ایران بدون نیاز به ورود به آذربایجان به ارمنستان می‌رسد و از آنجا به روسیه و اروپا متصل می‌شود.

برگزاری جلسه با مقامات ارمنستانی برای حل مشکلات تجاری

امروز قرار بر این است که هیات فنی ایرانی بازدیدی از این محور در خاک ارمنستان داشته باشند و برنامه این است که فعلا جاده فرعی ایمن‌سازی و تنظیم رویه شود تا جاده اصلی طراحی و در مدت زمان کوتاه اجرا شود.


بیشتر بخوانید


باید توجه داشته باشیم که این مسیر از خطوط حیاتی برای تجارت و ترانزیت ایران به اروپا و اتصال اروپا به چین محسوب می‌شود و باید این مسیر را زنده و روان حفظ کنیم. از این رو ایران برای ساخت و تکمیل هر چه سریع‌تر مسیر مستقیم ایران به ارمنستان اعلام آمادگی کرده است و به زودی مسیر باقیمانده از جاده تاتو در خاک ارمنستان با مشارکت ایران تکمیل می‌شود.

حال با توجه به آنکه وزیر امور خارجه کشور ارمنستان وارد ایران شده و دیداری با وزیر امور خارجه ایران دارد که امیدواریم هرچه سریعتر رایزنی ها برای بازگشایی این مسیر صورت گیرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۴۷ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
اونی ک میگف قره باغ خاک اسلامه باید برگرده ب اذربایجان
الان صداش در نمیاد ادعای بصیرت داشت.جلوشو نمیبینه ادعا داره فقط
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
کی؟
ناشناس
۰۳:۴۲ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
بیشتر کامیون ها و اتوبوس ها هم راهشون رو تغییر دادن و از همین مسیر فرعی میرن. فقط چند کیلومترش مونده زیر ساختش هم سریع ساختن ایرانیها.
به نظرم باید یه بزرگراه تو این مسیر زده بشه
ناشناس
۰۲:۳۷ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
جالبه که رادیو فردا میگه ارتش ایران در برابر ارتش آذربایجان هیچه. خخ
ناشناس
۰۲:۳۶ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
قیافه الهام دیدنیه. خخخخخخ
ناشناس
۰۲:۲۲ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
پان‌ترک های داخلی این خبرو بخونید و آبو بریزید اونجا که میسوزه
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
گرجستان این وسط چی میگه ؟
اینا همش بخاطر سیاست مدارای بیش از حد ایرانه
ناشناس
۲۲:۲۰ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
ترکیه و آذربایجان با همدستی آمریکا می خواهند ایران را به انزوا بکشانند و ایران نتواند کالاهایش را صادر کند .
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
خبث وکینه آذربایجان مغولی قطعا به ضرر انهاس
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
گویا گرجستان مسیر ارمنستان رو بسته ها
حامد
۲۰:۴۲ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
نمک‌نشناستر از آذربایجان و کثیف تر از ترکیه نداریم. از کشواریی که مسبب ویرانی سوریه بود همین ترکیه بود. مثلا کشور مسلمون و همسایه هستش.
ناشناس
۲۰:۳۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
انشاالله راه آهن ایران هم در دولت جدید به راه آهن ارمنستان متصل شود.
سولماز بازه
۲۰:۱۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
فکر نمی کردم‌ استان ما آذربایجان شرقی این قدر برای کشورمون اهمیت حیاطی داشته باشه
ناشناس
۰۰:۱۴ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
بله درسته البته حیاتی
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
اینم باز بشه گرجستان رو بذاریم کجای دلمون که اونم برامون شاخ شده
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
درستشم همینه. فقط مثل اتوبان شمال نشه ها. ترکام برن سماقشونو بمیکن‌
ناشناس
۱۹:۵۴ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
جمهوری باکو میخواد ارتباط ایران رو با ارمنستان و اروپا قطع کنه. نباید ساده ازش گذشت. امروز باج بدیم باید تا آخر عمر باج بدیم. جمهوری باکو همسایه ماست باید تکلیف رو روشن کنیم. یه روستا رو تصرف کردن دماغشون باد کرده باید باد دماقشون رو بخوابونیم.
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
این الهام خیلی شاخ شده !
مهدی
۰۰:۱۶ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
الهام خانومه دیگه ، میگی چی کارش کنم؟
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
باید هر چه سریعتر انجام شود همش زیر سر ترکیه و اسرائیل است میخوان ایران رو منزوی کنند و وابسته به آذربایجان و ترکیه بشه تا هی ما را بدوشند...لعنت بر ذاتشون ..از جنگ با این ها نباید ترسید..ایران باید با ارمنستان توافق نظامی امضا کنه ..چطور ترکیه امضا کرده...میخوان اقتصاد ما را نتبود کنند..متاسفانه یک عده وطن فروش تو قسمت آذربایجان ایران هم با اینها هم دستند وزارت اطلاعات باید همه رو تو فضای اجتماعی ردیابی کنه اعدامشون کنه...اعدام سزای خیانت کارانه ..اون هم در ملا عام...اگر اینکار نشه بزودی مشکلات بیشتری ایجاد میشه
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
یکمی که به یه نیمچه شهر رو بدی همینه ،نمیدونم چرا دوباره به ایران ملحقش نمیکنیم؟
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
حالا خود آذربایجان از این مسیر حذف شد...
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
انشالله چوب ارمنی ها و ارمنستانی ها رو زودتر پانفارسها بخورد ..امین مثل فضیه جلولوق در اذربایجان. انشالله
ناشناس
۰۲:۲۱ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
ما از پان‌ترک هایی مثل شما چوب نخوریم از ارمنی‌ها نمیخوریم اینو تاریخ و تجربه به ما ثابت کرده. شماها برید دنبال دهات عثمانیتون
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
مشکل باید ریشه ای حل شود جاده ترانزیتی که قسمتی ازآن درمنظقه ای است که آذربایجان زده به بدن! سالیان طولانی برای ارمنستان بوده درسته احداث جاده ای جدید درخاک ارمنستان مشکل را بنظر! حل میکند ولی برنامه اصلی این آقایان کشورگشا! وصل شدن به نخجوان است که کلاً مرزارمنستان با ایران رو ازبین میبرد متاسفانه! مگراینکه آذربایجان بدون هزینه کردن خاک کشوردیگه به خودش زحمت بده یک بزرگراه طولانی بصورت زیر زمینی ایجاد کند!!!
مصیب
۰۳:۵۸ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
همچین چیزی ممکن نیست. مگه میشه از زیر خاک یک کشور به دلخواه تونل زد و رد شد؟ مثلا چین یا آمریکا بیاد از زیر خاک کشور بغلی یا جای دیگه تونل بزنه بعد بگه دلمون میخواد؟ این تونل ها الان هم وجود دارن ولی با اجازه خود اون کشورها.
بعدم نخجوان خودمختاری هست زیاد با آذربایجان هماهنگ نیست.
بعدم تنها راه تنفس ارمنستان به معنی واقعی همین مرزیه که با ایران داره. اگه بسته بشه از گشنگی میمیرن.
شده باشه همه کشور و امکاناتش رو بفرسته تو جنگ نمیذاره این مرز ازش گرفته بشه.
همونطور که رهبری فرمودند قره باغ جزئی از سرزمین اسلامی هست که دیگه الان به آغوش وطن برگشت. اینطرف اجازه نداره مرزهای ایران رو هم تغییر بده. واسه ارمنستان اون مرز حیاتی هست. واسه ایران هم خیلی مهمه
ناشناس
۱۹:۳۲ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
خدا لعنت کند آذربایجان و ترکیه را. این دو کشور می خواهند مرزها را ببندد تا ایران نتواند کالاهایش صادر کند
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
از همان اول باید همینکار را میکردیم
چونکه دولت دیکتاتور اذربایجان دولت مستقلی نیست
حزب باد است و بدستور استعمار و کودک کش عمل میکند
داشته .باجگیری میکرده
کشورمان باید کاری کند که به هیچ وجه وابسته به هیچ کشوری برای صادرات نباشد
در عیر اینصورت بر علیه مان استفاده میکنند
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
این جاده جدید را با چینیها قرارداد ببندید تا سه سوته احداث شود
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
الهام علی اف به خاطر عقده خود بزرگ بینی که در نتیجه ی احساس کوچک بینی درونی ایشان است،دچار توهم قدرت و پُف شده است.بهتر است اسم ایشون به الهام علی پُف تغییر کند.
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
خخخخخ
محمدایزدیان
۱۸:۳۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
نمیدونم چرا دستمون بی نمکه.ب هردولت وکشوری ک کمک کردیم بلای جانمان شد.الانم باید روی این آذربایجان و ترکیه رو کم کنیم.خاک برسر رضاخان بشه که بعدیک قرن داریم چوب نادانی این خاندان رومیخوریم.سیاستمدارمونم خداکنه خواب نمونن ازین پس بیشترحواسشون جمع باشه
مهدی
۰۰:۲۱ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
فعلا یه قرارداد گاز به همت و سیاست آقایان رفته تو پاچه ملت. بزار یه راه حل برای اون پیدا کنن.
ناشناس
۱۸:۳۲ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
به سلامتی، ایشالا با ساخت این جاده مشت محکمی به جمهوری آذربایجان متحد اسرائیل خواهیم زد
ارسلان
۱۷:۴۳ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
باید با ارمنستان بریزیم رو هم
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
بسیار کار درستی است به کامیون آذربایجان هم عوارض ببندین که حساب کار دستشون بیاد
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
کار خوبی کردید که جمهوری جعلی باکو رو از مسیر تجارت ایران حذف کردید