سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نماینده ولی فقیه در کردستان:

مهم ترین بخش قیام عاشورا اهداف متعالی آن است

پور ذهبی گفت: اهداف قیام امام حسین (ع) مهم ترین بخش قیام شورا است و جنبه‌های بسیاری دارد که باید در شعر شاعران عاشورایی سنجیده و با زبان هنر بیان شود .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی امروز در چهاردهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی قروه اظهار داشت: مهمترین بخش از قیام عاشورا اهداف متعالی آن است که خود امام حسین (ع) در روز عاشورا با شاهد گرفتن خداوند، تاکید می‌کند که قیامش برای رقابت در حکومت نیست.

پور ذهبی تاکیدکرد: اصل واقعه عاشورا که به فرموده حضرت زینب (س) جز زیبایی نیست، باید با لطافت بیان شود تا تاثیر خود را داشته باشد.

او ذکر مصیبت را از شاخص‌های شعر عاشورایی برشمرد که هر بیت آن مقتلی بر مصیبت‌های اهل بیت (ع) است و اضافه کرد: اگر هیچ سندی بر مظلومیت امام حسین (ع) نباشد، تنها حضرت علی‌اصغر (ع) برای مظلومیت سرور و سالار شهیدان کفایت می‌کند.

نماینده ولی فقیه در کردستان تاکید کرد: حماسه حسینی و شور آن نباید در اشعار نباید کمرنگ شود چرا که واقعه عاشورا سرشار از رجز و حماسه است و نباید مرتبه آن را در حد یک لشگر شکست خورده که طلب آب داشت پایین آورد.

پور ذهبی ارادت اهل سنت به ساحت خاندان نبوت را بی نظیر عنوان کرد و گفت: نمونه بارز آن را می‌توان در اشعار شاعران آیینی اهل سنت پیدا کرد.

۳۰۰ اثر از شاعران آیینی ۲۷ استان کشور تا ۳۱ شهریور ۲۵۴ اثربه دبیرخانه دائمی چهاردهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی ارسال کرده‌اند.

مصطفی محدثی خراسانی و رامین کرمی داوری آثار این دوره را برعهده داشتند.

این دومین سالی است که کنگره شعر عاشورایی قروه به دلیل شرایط کرونا به ۲ صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود و شعرای شهرستان با حضور در سالن شهید ورمقانی مجتمع فرهنگی و هنری فردوسی و دیگر شعرا بصورت مجازی، این رویداد فرهنگی را دنبال می‌کنند.

کنگره شعر عاشورایی به منظور آشنایی شیفتگان فرهنگ متعالی عاشورا با صفات و فضائل امام حسین (ع) و یاران وفادارش، اشاعه فرهنگ و ادبیات آئینی عاشورایی و شناسایی و تجلیل از پدید آورندگان آثار فاخر فرهنگی و ادبی مرتبط با عاشورا از اهداف این کنگره است.

این کنگره در ۲ بخش اصلی و جنبی برگزار شد و در بخش ویژه با موضوع دفاع مقدس و شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اشعاری به زبان‌های فارسی، کُردی و ترکی پذیرفته شده است.

یکی از برنامه‌های جنبی این کنگره برپایی نمایشگاه عکس عاشورایی است که در مجتمع فرهنگی هنری فردوسی دایر شده و ۲۵ قطعه عکس از ۱۴ عکاس قروه‌ای به نمایش درآمده است.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.