سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می دهد؛

تجاری سازی، علم سودآور در صنعت پرورش اسب کشور

تحقیق و پژوهش زیربنای توسعه در عصر اطلاعات و لازمه هر نوع پیشرفت است و ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی و پژوهش‌های کاربردی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، تحقیق و پژوهش به عنوان زیرمجموعه‌ای از نهاد علم، زیربنای توسعه در عصر اطلاعات است و اساساً هر جامعه‌ای برای برنامه ریزی در سطح خرد وکلان و گذار موفقیت آمیز از اقتصاد صنعتی به اقتصاد دانایی محور و دانش پایه، ناگزیر از ساماندهی و مدیریت کارآمد و اثربخش امور پژوهشی است و لازمه هر نوع پیشرفت و توسعه‌ای، ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی و پژوهش‌های کاربردی دارد.

با توجه به رشد روز افزون پژوهش و نوآوری در صنعت دامپروری کشور و به منظور ارائه دستاورد‌های جدید و ایجاد تعامل بین محققین و فعالان این صنعت، همکاری با دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و سازمان‌های اجرایی در محور‌های تغذیه، فیزیولوژی، ژنتیک و اصلاح نژاد و روش‌های نوین پرورش دام امری ضروری است.

قابلیت‌های بالقوه دام و دامپروری مانند وجود ذخایر ژنتیکی بسیار متنوع، تنوع اقلیمی، گیاهان مرتعی و امکان رشد و ارتقای توان تولیدی و ژنتیکی دام‌های بومی کشور، وجود دانش فنی و پتانسیل عظیم نیروی انسانی متخصص، وجود مراکز پژوهشی و آموزشی تحقیقاتی در کشور به همراه سایر ظرفیت‌های بالقوه کشاورزی ایران، امکان تولید غذا و ایجاد امنیت غذایی برای جمعیت فعلی کشور را همراه با حفظ و افزایش بهره وری نژاد‌های برتر دام، فراهم می‌آورد.


بیشتر بخوانید


موفقیت پژوهشگران دانشگاه شهرکرد در انتقال جنین اسب

دستاورد اخیر پژوهشگران چهارمحال و بختیاری در قالب یک طرح پژوهشی آزمایشی، از یک مادیان اصیل و ارزشمند نژاد دره شوری اقدام به گرفتن جنین و انتقال آن به رحم یک مادیان گیرنده است.

پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد در سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را به منظور افزایش سطح دانش فناوری زیستی تولید مثل دام و توسعه زیست فناوری و اهمیت این دانش به عنوان یکی از مهم‌ترین محور‌های توسعه علمی، اجتماعی و اقتصادی کشور و نیز با توجه به گستردگی اقلیمی و جغرافیائی و تنوع منابع طبیعی و بعضی منحصر بفرد الگوی ژنتیکی گونه‌های گیاهی و حیوانی در کشور، آغاز کرد.

ناصر شمس رئیس پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد با اشاره به دستاورد‌ها و جایگاه ویژه این پژوهشکده در سطح کشور گفت: دستاورد اخیر پژوهشگران پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد در قالب یک طرح پژوهشی آزمایشی (پایلوت)، از یک مادیان اصیل و ارزشمند نژاد دره شوری اقدام به گرفتن جنین و انتقال آن به رحم یک مادیان گیرنده است.

او افزود: در این طرح تحقیقاتی پس از اقدامات اولیه همچون همزمان سازی دوره فلحی مادیان دهنده و گیرنده و همچنین تلقیح مادیان دهنده و تعیین زمان تخمک‌گذاری هر دو مادیان، جنین جداسازی شده به رحم مادیان گیرنده منتقل شد.

شمس اضافه کرد: با استفاده از این فناوری، می‌توان پیش از آبستن شدن یک مادیان ارزشمند، اقدام به اخذ جنین و انتقال به مادیان‌های گیرنده نمود و از این طریق تعداد کُرّه‌های قابل تولید از یک مادیان ارزشمند را افزایش داد.

تجاره رئیس هیئت سوارکاری چهارمحال و بختیاری قیمت اسب‌های نژاد برتر را بالای یک میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: اسب‌ها با نژاد‌های مختلف عرب، دره شوری و... وجود دارد.

او افزود: صنعتت پرورش اسب از جمله مشاغل پرهزینه می‌باشد و هم اکنون ۱۳ باشگاه اسب سواری در استان چهارمحال و بختیاری فعال است.

توسعه جمعیت ممتاز دامی کشور و از همه مهمتر تامین امنیت غذایی جامعه از دیگر اهداف تجاری سازی این فناوری به شمار می رود.

ساخت تمامی تجهیزات و مواد مورد نیاز به دست محققان شهرکردی

نجمه داوودیان دکترای تخصصی مامایی و بیماری‌های تولیدمثل دام در این باره گفت: تمامی محلول‌ها و لوازم مصرفی در انجام این طرح در پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد ساخته شده است و نیازی به واردات نیست.

او تولید، انجماد و انتقال جنین در گاو، فناوری انجماد اسپرم نریان، تولید آزمایشگاهی، انجماد و انتقال جنین در گوسفند و بز، تعیین جنسیت جنین اسب با استفاده از DNA آزاد جنینی در خون مادر و انجماد اسپرم و تلقیح مصنوعی در گوسفند را مهمترین فناوری‌های تجاری سازی شده و یا در حال تجاری سازی در این پژوهشکده دانست.

تولد اولین بره‌های حاصل از انتقال جنین‌های آزمایشگاهی در گوسفند به روش لاپاروسکوپی

ابراهیم احمدی دکترای تخصصی فناوری‌های تولیدمثل در دامپزشکی اضافه کرد: در ابتدای تیرماه سال جاری نیز پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد در طرح مشترک با دانشگاه جامع امام حسین (ع) با عنوان «بهینه نمودن فناوری‌های لقاح خارج رحمی و انتقال جنین در گوسفند به منظور کاربردی شدن در ایران» موفق به تولد بره‌های حاصل از انتقال جنین‏ های آزمایشگاهی گوسفند به گیرنده‏ ها به روش لاپاروسکوپی شدند که حاصل آن تولد بره‌های دوقلوی کاملا سالم و نرمال بود.

او از تولد اولین بره‌های حاصل از انتقال جنین‌های آزمایشگاهی در گوسفند به گیرنده‌ها به روش لاپاروسکوپی در دانشگاه شهرکرد خبر داد و گفت: اولین تولد بره‌های حاصل از انتقال جنین‏ های آزمایشگاهی گوسفند به گیرنده‏ها به روش لاپاروسکوپی مربوط به طرح مشترک با دانشگاه جامع امام حسین (ع) با عنوان " بهینه نمودن فناوری‌های لقاح خارج رحمی و انتقال جنین در گوسفند به منظور کاربردی شدن در ایران" انجام شد و حاصل آن تولد بره‌های دوقلوی کاملا سالم و نرمال بود.

احمدی ادامه داد: در این طرح ابتدا با استفاده از سیدر، سیکل فحلی میش‌های گیرنده همزمان سازی و به صورت موازی و با استفاده از تخمدان‌های میش‌های کشتار شده در کشتارگاه، در آزمایشگاه اقدام به تولید جنین شد. سپس جنین‌ها در مرحله بلاستوسیست و با استفاده از تکنیک لاپاروسکوپی به رحم میش‌های گیرنده منتقل شدند .

او با اشاره به اینکه در مطالعات دیگر نرخ آبستنی ۴۰ تا ۵۵ درصد به عنوان نرخ بهینه آبستنی متعاقب انتقال جنین در گوسفند گزارش شده است افزود: نرخ به دست آمده در این مطالعه کاملا قابل قبول بوده و نشانگر بهینه بودن تمامی مراحل کار شامل تولید آزمایشگاهی جنین، همزمان سازی و مدیریت گیرنده‌ها و انتقال جنین است.

افزایش میزان دوقلوزایی در نژاد‌هایی که میزان دوقلوزایی در آن‏ها اندک است از مزایای مهم این فناوری است.احمدی این دستاورد را در نوع خود در سطح کشور منحصر به فرد عنوان کرد.

بومی و بهینه سازی طیف گسترده‌ای از فناوری‌های تولید مثلی دام

حسن نظری دکترای تخصصی فناوری‌های تولیدمثل در دامپزشکی نیز ادامه داد: این مرکز تاکنون توانسته به طیف گسترده‌ای از فناوری‌های تولید مثلی دام در کشور دست یابد و آن‌ها را بومی سازی و بهینه سازی کند.

او تولید آزمایشگاهی جنین‌های گاو، انجماد جنین، تولید جنین‌های شبیه سازی شده گوسفند و گاو، نمونه برداری  از جنین‌های گوسفند و گاو در مراحل اولیه، انجماد تخمک، تعیین جنسیت جنین با استفاده از DNA‌ خون مادری، انجماد اسپرم اسب‌های اصیل ایرانی، سگ، گاو و گوسفند به منظور ارائه خدمات در صنعت اسب و صادرات، انتقال جنین به روش لاپاروسکوپی در گوسفند، تولید جنین به روش سوپراوولاسیون در گاو، فرموله نمودن و ساخت محلول‌های فلاشینگ رحمی، محیط‌های کشت و نگهداری جنین و محلول‌های انجماد جنین با هدف قطع وابستگی به خارج از کشور، ساخت لوازم یکبار مصرف تولید جنین به روش سوپراوولاسیون با هدف قطع وابستگی به خارج کشور، فرموله نمودن و ساخت رقیق کننده‌های نگهداری و حمل اسپرم نریان در حالت سرد و رقیق کننده‌های انجماد اسپرم نریان را از مهمترین دستاورد‌های این مرکز برشمرد.

واردات حیوانات با نژادهای اصیل و برتر صرفه اقتصادی ندارد و استفاده از این فناوری می تواند در حفظ و گسترش یک نژاد برتر دام (گاو، گوسفند، اسب، سگ و ... ) نقش مؤثری ایفا کند.

در حال حاضر تأمین امنیت غذایی یکی از مهمترین چالش‌های جوامع بشری محسوب می‌شود و استفاده حداکثری از منابع و توانمندی‌های داخلی به منظور تأمین مایحتاج مورد نیاز کشور‌ها به عنوان اهرمی قدرتمند و محور توسعه پایدار تلقی می‌شود.

متخصصین علوم دامی و حوزه‌های تخصصی مرتبط با آن در قالب تشکل‌های علمی در جهت ارتقا و توسعه فعالیت‌های مرتبط با پرورش، اصلاح نژاد دام، طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و برای افزایش خوداتکایی و صادرات محصولات دامی و کسب سهم مناسب در بازار جهانی در خدمت به کشور نقش مهمی را ایفا می‌کنند و می‌توانند به صورت مؤثری یاری گر دولت در راستای پیاده سازی سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی از جمله "تولید انواع نهاده‌ها و عوامل تولید وارداتی، توسعه کشاورزی قراردادی از طریق ایجاد زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی (با محوریت تشکل‌های بخش) باشند.

گزارش از زهرا خدابنده شهرکی

انتهای پیام/خ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.